با اجرای خروج دام از جنگل از سال 73 تاکنون بیش از 320 هزار واحد دامی از جنگل‌های گلستان خارج شده است. در حالی که این طرح در راستای صیانت از جنگل به اجرا در آمده است، ولی برخی از دامداران و مسئولان معتقدند که با خروج دام، بیشتر شاهد تخریب جنگل و قطع تنه درختان توسط اره‌موتوری‌ها هستیم.
کد خبر: ۵۲۴۶۰۶

مدیرکل منابع طبیعی گلستان با بیان این که 451 هزار هکتار جنگل و 862 هزار مرتع در استان وجود دارد، عنوان کرد: از زمان اجرای طرح خروج دام تاکنون 320 هزار واحد دامی از این عرصه‌ها خارج شده است.حمید سلامتی افزود: برای اجرای طرح خروج دام از جنگل سال‌های 64 و 65 مطالعات جامع و کاملی از وجود خانوارهای در جنگل صورت گرفت و در استان بیش از 214 روستا در داخل جنگل و محدوده داریم.

وی اظهار کرد: در این روستاها بیش از 588 هزار واحد دامی در جنگل داشتیم که خروج دام، خرید حق و حقوق دامدارن عملا از ابتدای برنامه دوم پنجساله توسعه در سال 73 شروع شد. تا امروز در سه برنامه پنجساله 320 هزار واحد دامی از جنگل خارج کردیم و به بخشی از دامداران به ازای حق و حقوق زمین ارائه و به برخی نیز وجه پرداخت شد. همچنین در راستای طرح صیانت از جنگل نیز مصوب شد که دام باید از جنگل خارج شود.سلامتی درباره قطع درختان و برداشت چوب از جنگل گفت: یکی از سیاست‌های مدیریت جنگل، تهیه و اجرای طرح‌های جنگل است و سالانه 140 هزار متر مکعب پروانه قطع و استحصال درختان صورت می‌گیرد. وی اظهار کرد: این طرح در راستای عملیات پرورشی و بهداشتی جنگل اجرا می‌شود و درختان فرسوده و خشک قطع می‌شوند.

در عین حال عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس نیز ضمن مخالفت با اجرای طرح خروج دام از جنگل گفت: قرار بود به ازای خروج دام از جنگل، مقدمات برای تثبیت اشتغال پایدار دامداران ایجاد شود که گلایه از محقق‌نشدن این طرح همچنان پابرجاست.

رحمت‌الله نوروزی گفت:وجود دام در جنگل سبب محافظت از جنگل می‌شد، زیرا همان‌گونه که دام‌ها چرا می‌کردند، محافظت می‌کردند و الان بسرعت شاهد خروج روستاییان از روستاها هستیم.

وی یادآور شد: الان با توجه به گرانی، به کشاورز، دامدار و روستاییان فشار وارد می‌شود و باید واحدهای دامداری ایجاد کنیم تا روستایی در روستا بماند و روستاها قوت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها