رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد:

سوء‌استفاده 16 میلیون یورویی از یک بانک خصوصی

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یک فرد توانسته است برای واردات کالا 16 میلیون یورو از یک بانک خصوصی تسهیلات بگیرد، در حالی که بررسی‌های ما نشان داد 80 درصد کالایی که براساس آن سند‌سازی شده ، به کشور وارد نشده است.
کد خبر: ۵۱۵۵۷۱

 فدا‌حسین مالکی در حاشیه نشست تخصصی رییس و اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع سوء‌استفاده 16 میلیون یورویی را مصداق بی‌نظمی اقتصادی دانست.

وی با انتقاد از شرایط پیش آمده درحوزه ارز گفت: وقوع این اتفاقات از مصادیق بی‌نظمی اقتصادی است و عمده وقوع علت آن تغییر و تفسیر خاص از قوانین در کشور است.

او با بیان این‌که کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است که برای رفع موانع و نواقص می‌تواند با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همراهی کند، گفت: ایران در شرایط جغرافیایی مطلوبی قرار دارد و این یکی از بهترین فرصت‌هاست.

وی ادامه داد: باید نگاه به مرزها و موقعیت‌هایی که می‌تواند برای کشور فرصت باشد، بیش از گذشته تقویت و این موضوع به همه دستگاه‌ها و نهادها القاء شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم‌چنین با اشاره به این‌که مجلس به موضوع لایحه و قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود پیدا کرده است، گفت: این لایحه پس از ایراد شورای نگهبان به قوه قضاییه ارسال شده و امیدواریم قوه قضاییه هرچه سریع‌تر نظر خود را درباره‌ آن اعلام کند تا این قانون به مرحله‌ی اجرا برسد.

مالکی با انتقاد از قانون کنونی که به اعتقاد او نوعی قانون‌گریزی را به همراه دارد، گفت: این قانون چون نقص دارد و متناسب با شرایط فعلی کشور نیست، افرادی که از ارز دولتی استفاده می‌کردند، براساس آن در محاکم قضایی از مصادیق گرانفروشی معرفی می‌شدند، در حالی که این افراد از مصادیق اخلال در نظام اسلامی هستند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود 90 درصد کالاهای مصرفی کشور به صورت قاچاق وارد می‌شوند، گفت: در جلسه‌ی اخیر استانداری تهران با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و اعضای ستاد مطرح شد که بیش از 70درصد کالاهای قاچاق در مرحله‌ی نخست وارد تهران شده و دپو می‌شود.

به گفته مالکی این کالاها در تهران مدیریت و سپس به سایر استان‌ها توزیع می‌شود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آخرین میزان قاچاق در کشور گفت: برآورد‌های متفاوتی از این موضوع وجود دارد، اما هم‌اکنون مرکز پژوهش‌های ستاد در حال بررسی آن است تا آمار دقیقی استخراج شود ولی آنچه مسلم است این است که میزان قاچاق در کشور رقم قابل توجهی است.

او هم‌چنین ارقام اعلام شده درباره‌ تخلفات ارزی را برآوردی دانست و گفت که هنوز به بسیاری از ابعاد موضوع رسیدگی نشده است.

وی هم‌چنین با انتقاد از برخی اظهار‌نظرها در این زمینه که جنبه‌ غیرکارشناسی دارد، گفت: این‌گونه اظهارنظرها می‌تواند باعث التهاب در جامعه شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها