مکث

واردات خودرو را متوقف کنید

تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در اوضاع طبیعی و عادی نباید شبیه سیاستگذاری در وضع فوق‌العاده و غیرعادی باشد. طبیعی است که تصمیم‌سازی در حوزه اقتصاد و تجارت هم از همین قاعده پیروی می‌کند. بر همین اساس در شرایط عادی، تمام سیاست‌های اقتصادی باید به سمت آزادسازی تجاری و کاهش موانع بازرگانی خارجی سوق داده شود؛ چراکه این رویکرد، مدلی امتحان پس داده در سراسر جهان است و در مجموع به بهبود تخصیص منابع منجر خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۹۸۹۵

ایران هم در چند سال گذشته همین روند را دنبال کرده و ضمن حذف و کاهش موانع غیرتعرفه‌ای،‌ سعی در کاهش متوسط نرخ تعرفه واردات به کشور داشته است. اما سوال اینجاست که آیا در شرایط غیرعادی هم باید همین روند ادامه پیدا کند؟ در حالی که سخت‌ترین‌ تحریم‌های بانکی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در جریان است و ارز حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی کشور با هزینه فراوان وارد کشور می‌شود، آیا شایسته است این ارز ـ ولو با نرخ بازار آزاد ـ به واردات کالاهای لوکسی که هیچ مزیتی به اقتصاد کشور اضافه نمی‌کند، اختصاص پیدا کند؟ بسیاری از تولیدکنندگانی که برای ادامه فعالیت خود نیاز به مواد اولیه وارداتی دارند، ارز مورد نیاز را با دشواری تامین می‌کنند اما در همین شرایط واردات خودرو به کشور 15 درصد افزایش می‌ یابد! اکنون با وضع موجود، تداوم ثبت سفارش واردات خودرو با هیچ توجیه منطقی و اقتصادی و اخلاقی سازگار نیست و مسئولان کمیته ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات که مسئولیت تنظیم روابط تجاری کشور را بر عهده دارد، باید هرچه سریع‌تر نسبت به جلوگیری از واردات خودرو اقدام کنند. ویژگی منحصر به‌فرد خودرو هم آن است که در صورت توقف واردات رسمی، احتمال قاچاق آن به داخل کشور صفر است و از این منظر فسادی به آن رخنه نخواهد کرد. این نکته را نیز باید در نظر داشت در همین هفت، هشت سالی که واردات خودرو به کشور با سهولت انجام شده است، به دلیل نوع خودروهای وارداتی و قیمت بالای آنها که عملا خیال خودروسازان داخلی را از ظهور یک رقیب جدی راحت می‌کند، این اقدام هیچ تاثیری در کیفیت تولید خودروهای داخلی نداشته و درِ‌تولید خودرو همچنان بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.

البته طبیعی است که با توقف واردات خودور، درآمد چند صد میلیارد تومانی دولت از محل تعرفه واردات این کالا نیز از بین می‌رود، اما مسئولان محترم آگاهی دارند که منافع توقف واردات خودرو در شرایط کنونی بسیار بیشتر از درآمد تعرفه آن است.

این پیشنهاد البته به معنای عقبگرد نیست، بلکه صرفا تاکتیکی موقتی برای خنثی کردن بخشی از اثرات تحریم مالی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است و نیازی به گفتن ندارد که با عادی شدن اوضاع، سیاست تسهیل تجاری نیز باید مجددا از سر گرفته شود.

حمید اسدی / دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها