تاکنون بیش از 133 کشور عضو سازمان ملل متحد با درخواست فلسطین موافقت کرده‌اند

ممانعت آمریکا برای مراجعه فلسطینیان به سازمان ملل

سال گذشته وقتی دولت خودگردان فلسطین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست عضویت این تشکیلات را به عنوان یکصد ونودوچهارمین دولت عضو سازمان ملل بررسی کند، به دلیل فشارهای آمریکا این امر تحقق نیافت و درخواست عضویت دولت خودگردان اساسا در شورای امنیت مطرح نشد. در همان زمان فلسطینی‌ها گفتند اگر شورای امنیت در اثر فشارهای آمریکا و برخی کشورهای غربی ازجمله انگلستان و فرانسه با عضویت این دولت موافقت نکند، آنها بناچار به مجمع عمومی خواهند رفت و از طریق این نهاد درخواست عضویت خواهند کرد. اما این بار نیز آمریکا و برخی کشورهای غربی با این درخواست مخالف بوده و بر سر راه آن مانع‌تراشی می‌کنند.
کد خبر: ۵۰۹۸۰۸

دولت فلسطین هم‌اکنون به عنوان یک عضو ناظر در مجمع عمومی حضور دارد، اما در صورت تائید سایر اعضا می‌تواند به عنوان یک «دولت ناظر» نقش بازی کند. دولت ناظر هرچند مانند یک دولت عضو نبوده و از اختیارات آن برخوردار نیست، اما درعین حال قادر به انجام برخی اقدامات در سطح بین‌المللی بوده و می‌تواند از اشغالگری رژیم صهیونیستی برای مثال به دادگاه بین‌المللی نظیر لاهه شکایت برد. همین مساله نماینده آمریکا را برآشفته ساخته و گفته است درخواست عضویت دولت ناظر برای فلسطین مخاطره‌آمیز خواهد بود.

به گزارش فارس، سوزان رایس، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه‌شب طی سخنانی در این شورا گفت: طرح پیشنهادی فلسطین برای ارتقای جایگاه آن به عنوان دولت ناظر و کشور غیرعضو در سازمان ملل، روند صلح با اسرائیل را به مخاطره می‌اندازد و بازگشت طرفین به پای میز مذاکره و رسیدن به راه‌حل دو کشور را دشوار می‌سازد. وی افزود: هرگونه تلاش برای بهره‌برداری از اجلاس‌های بین‌المللی برای تحقق این هدف نه تنها زندگی روزمره مردم فلسطین را بهبود نمی‌بخشد، بلکه اعتماد لازم برای پیشرفت مذاکره طرفین و رسیدن به راه‌حل تشکیل دو کشور را بوجود نخواهد آورد.

رایس همچنین تصریح کرد: «در واقع، اقدامات یک‌جانبه از جمله طرح پیشنهادی فلسطین برای ارتقای جایگاه خود در سازمان ملل متحد فقط روند صلح با اسرائیل را پیچیده‌تر می‌سازد.» این در حالی است که مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل لجاجت این رژیم در عدم پذیرش اصول مذاکرات، از سال 2010 متوقف شده است. تشکیلات خودگردان توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس شرقی و به رسمیت شناختن مرزهای سال 1967 و پایتختی قدس شرقی برای فلسطین را به عنوان شروط بازگشت به میز مذاکرات اعلام کرده است.

چند روز پیش محمد آشتیه، یک مسئول بلندپایه فلسطین اعلام کرده بود، آمریکا از رهبران فلسطینی درخواست کرده است تا زمان پایان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از رفتن به سازمان ملل خودداری کنند. این در حالی است که محمود عباس ششم مهر ماه را برای درخواست رسمی عضویت دولت فلسطین در سازمان ملل تعیین کرده بود. مقامات فلسطینی اصرار دارند که مجمع عمومی باید در این دوره خود شرایط فلسطین را تعیین کند.

حمایت از فلسطین

براساس این گزارش، اقدامات دیپلماتیک فلسطین برای صدور قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص به‌رسمیت شناختن مرزهای 1967 به عنوان مرزهای کشور فلسطینی آغاز شده است و تاکنون با برخی از کشورهای عربی و فرانسه رایزنی‌هایی صورت گرفته و قرار است این رایزنی‌ها در دیدار محمود عباس با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تکمیل شود. بنابرگفته مقامات فلسطینی، تاکنون بیش از 133 کشور عضو سازمان ملل متحد (از مجموع 193 عضو) با درخواست فلسطین موافقت کرده‌اند. در این میان دولت‌های چین و روسیه می‌گویند طرح عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد اوضاع را در خاورمیانه بهتر خواهد کرد. احمدبن خلیل، سفیر مصر در سازمان ملل متحد نیز گفته است تمام کشورهای عربی با عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد موافق هستند و مساله عضویت فلسطین به عنوان دولت ناظر می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای این‌که در آینده به صورت یک عضو کامل ارتقا یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها