
پیشبینی میشود از نمایشگاه امسال بیش از یک میلیون و 750 هزار نفر بازدید کنند که در این صورت رکوردی تازه در این زمینه به ثبت خواهد رسید. گذشته از تمام این نکات که هیجان مضاعفی به این نمایشگاه میبخشند، نمایشگاه امسال از حیث تنوع فناوریهای خودرویی به کار گرفته شده تفاوتهای عمدهای با نمایشگاههای پیشین دارد.
خروش مک لارن با «مگا»
شرکتهای مهم خودروسازی جهان هر دو سال یکبار از نمایشگاه پاریس به عنوان سکوی پرشی بلند در بازار خودروی جهان استفاده میکنند. مک لارن از جمله این شرکتهاست که این بار قرار است افسانه مک لارن F1 را دوباره زنده کند.
این خودروی تاریخساز که سال 1998 به دنیا معرفی شد همچنان به عنوان یک محصول خاص و گرانقیمت در بازار خودروی جهان شناخته میشود. حالا قرار است P1 این راه را ادامه دهد. این خودرو که با جلوهای خاص و تلفیقی از رنگهای نارنجی و قرمز بیننده را درجا میخکوب میکند، مملو از فناوریهای نوینی است که در کمتر خودرویی دیده شده است. گفته میشود توان موتور این خودرو بالغ بر 800 اسب بخار است. این رکورد هیجانانگیز به لطف موتور پنج لیتری و هشت سیلندری آن به دست آمده است. به این خودرو لقب Mega Mac را نیز دادهاند تا از این حیث در رقابت با غولی همچون بوگاتی ویرون کم نیاورد. بدنه P1 از فیبرکربنی ساخته شده و ترمزهای آن نیز از نوعکربنی ـ سرامیکی است.
کاکتوس سیتروئن
شرکت فرانسوی سیتروئن برای نمایشگاه امسال پاریس تمرکز خاصی روی خودروهای مفهومی داشته است. خودروی C-Cactus نیز در راستای چنین نگرشی برای نمایشگاه پاریس آماده شده است. البته این خودرو از آن دسته محصولات مفهومی است که بزودی وارد مرحله تولید انبوه نیز خواهد شد. این خودرو از جهات گوناگون با خودروهای فعلی متفاوت است. به عنوان مثال خبری از داشبورد در آن نیست و این موضوعی است که میتواند موجب ناراحتی و دلزدگی برخی مشتریان شود. همچنین نحوه چینش سیستمهای کنترلی در اطراف فرمان خودرو به سبک و سیاق کاملا جدیدی صورت گرفته است. از اینرو میتوان به جرات گفت سیتروئن با چنین نگرشی دست به ریسک بزرگی زده است. البته فردریک بانژت، رئیس سیتروئن معتقد است تولید کاکتوس این شرکت بهعنوان یک خودروی مهم و کاربردی حتما صورت خواهد گرفت. این خودرو در رده خودروهای فوقمدرن نسبتا ارزان و مقرون به صرفه از حیث مصرف انرژی محسوب میشود که برخلاف داستان رنو و خودروی ارزان قیمتش یعنی لوگان (ال 90) قرار است در خط تولید طولانی مدت سیتروئن قرار گیرد.
راز جگوار فاش میشود
در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2011 جگوار حضور فعالی داشت و با رونمایی از C-X16 عکاسان را وادار کرد تا میتوانند فلاش بزنند! حالا و برای نمایشگاه بزرگی همچون پاریس این شرکت قدیمی و معتبر خودروسازی شاهکار دیگری را آماده کرده است که البته هیچکس درباره نکات فنی آن چیزی نمیداند.
نکته: نمایشگاه خودروی پاریس از آنچنان قدمت و اعتباری برخوردار است که بسیاری از غولهای خودروسازی جهان این نمایشگاه را به عنوان محل رونمایی از محصولات خاص خود برمیگزینند
حتی این برند خودروساز برای انتشار تصاویر این خودرو که تحتعنوان F-Type شناخته میشود برنامهای نداشته، اما کریس داون که از جمله عکاسان خبری شناختهشده در جهان به شمار میآید تصویری از این خودرو به دست آورده که با نمایش آن در یکی از شبکههای اجتماعی آمادهباش مهمی به سایر رقبای جگوار داد. دو خودروی C-X16 و F-Type تفاوت ساختاری چندانی با هم ندارند با این حال جگوار اعلام کرده که F-Type چیزی متفاوت با سایر محصولات این شرکت است. این شرکت خودروساز در توصیف کوتاهی درباره این خودرو اعلام کرده که F-Type دنیایی از آپشنهای مختلف در اختیار صاحب آن قرار میدهد و شرایط را به گونهای رقم میزند انگار که هر یک از صاحبان، خودروی خاص خود را سوار شدهاند. به عنوان مثال خریدار میتواند نسخه شش یا هشت سیلندری را انتخاب کند که البته با انتخاب آپشن هشت سیلندری راننده و سرنشینان در سرعتهای بالا میتوانند احساس پرواز بر فراز جاده را به معنای واقعی کلمه تجربه کنند.
غولکُشی به سبک پژو
پیشبینی میشود در نمایشگاه پاریس 2012 پژو با خودروی با ابهت خود یعنی Onyx یکی از پرسروصداترین شرکتهای خودروساز لقب بگیرد. این محصول خاص در زمره خودروهای با ظاهر عجیب و نامأنوس جای میگیرد و پژو درخصوص آن اعلام کرده است که اونیکس نتیجه همکاری گروهی از محققان و طراحانی است که از سالها پیش کار روی یک طرح خاص را آغاز کردهاند. این خودروی کوپه با دو رنگ تلفیقی مشکی و قهوهای شکلاتی تبدیل به غول خشمگین و ترسناکی شده که در دل خود یک موتور هشت سیلندری قدرتمند جای داده است. مهندسان پژو برای اینکه کار متفاوتی انجام داده باشند از کلاس جدیدی از مواد خام در ساخت بخشهای مختلف این خودرو بهره بردهاند تا در نهایت به محصولی مقرون به صرفه و با بازدهی کاری چشمگیر دست پیدا کنند.
فرمول آیرودینامیک که تأثیر بسزایی در شتاب اولیه و رسیدن به حداکثر سرعت های قابل توجه دارد بخوبی در این خودرو رعایت شده است. پوسته اونیکس از فیبر کربنی تشکیل شده که این ابتکار نقش مهمی در وزن نسبتا کم خودرو داشته است. موتور خودرو 7/3 لیتری بوده و از نوع هشت سیلندری است که در نهایت توان 600 اسب بخار را به اونیکس میدهد. با به کارگیری فناوری HYbrid4 این امکان فراهم شده است تا انرژی جنبشی که در حین ترمز کردن آزاد میشود مورد استفاده قرار گیرد. این انرژی در باتریهای لیتیومی ذخیره شده و در ادامه به طور خودکار برای افزایش شتاب اولیه خودرو به کار گرفته میشود که در این حالت توان 80 اسب بخار اضافی به اونیکس تزریق میشود.
هوندا و تعریف جدیدی از خودروهای برقی
در کنار تمام محصولات چشمنوازی که در نمایشگاه امسال خودروی پاریس ارائه میشود CR-Z نیز حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. این خودرو که برای ارائه در بازارهای جهانی سال آینده برنامهریزی شده است مجهز به موتور برقی قدرتمندی است که ضمن حفاظت از محیط زیست به عنوان یک خودروی مقرون به صرفه نیز معرفی میشود.
هوندا در ماههای اخیر آزمایشهای میدانی و نرم افزاری فراوانی روی این خودروی دوستدار محیط زیست انجام داده و مدیران ارشد این شرکت اکنون به این نتیجه رسیده اند که میتوانند به آن به عنوان یکی از محصولات ماندگار در تاریخ این برند خودروساز نگاه کنند. در این مدت اصلاحات زیادی صورت گرفته که از آن جمله میتوان به نصب دوربین دید عقب برای مدلهای مربوط به بازار اروپا اشاره کرد.
البته فقدان فناوری چراغهای LED در این خودرو نکته عجیبی است که به نظر میرسد در نمایشگاه پاریس توجه علاقهمندان به خودرو را به خود جلب کند.
مهدی پیرگزی / جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
علیامین حسنی، بازیگر نقش بهروز در سریال پایتخت در گفتوگو با «جامجم» از خاطرات حضورش در این سریال میگوید
خانمگل جام ملتهای آسیا در گفتوگو با «جامجم»: