ایران در بسکتبال جوانان آسیا 2 عنوان قهرمانی دارد

رویای فتح آسیا در اولان‌باتور

بسکتبال جوانان آسیا پیشینه زیادی دارد؛ از سال 1970 این بازی‌ها در آسیا افتتاح شد و امروز قدمتی 42 ساله دارد.
کد خبر: ۴۹۶۹۶۳

ده سال پیش و در رقابت‌های 2002 در کویت اولین اتفاق خوب برای بسکتبال ایران در رده جوانان افتاد. برای اولین بار، تیم جوانان ایران نایب قهرمان آسیا شد و با ورود به عرصه بازی‌های جهانی، در واقع نگاه بسکتبال ایران به سمت و سوی بسکتبال جهانی رفت.

شاید همین اتفاق مهم، زمینه‌ساز اصلی حضور تیم‌های امید و ملی ایران را در رقابت‌های جهانی سال‌های بعد فراهم کرد. نایب قهرمانی در آسیا و بازی در رقابت‌های جهانی جوانان در یونان، رشد بسکتبال پایه‌ای بسکتبال را نشان داد. این مقام خوب دو سال بعد به قهرمانی تیم ایران در بازی‌های 2004 جوانان آسیا منجر شد تا ثابت شود حرکت بسکتبال پایه‌ای در ایران تحول خوبی را سپری می‌کند. اگر چه عنوان هفتم رقابت‌های 2006 به اندازه دو موفقیت قبلی ارزش نداشت، اما دومین قهرمانی بسکتبال ایران در رده جوانان آسیا در سال 2008 تا حدودی از روند رو به ثبات بسکتبال گروه‌های سنی حکایت دارد.

بسکتبالیست‌های جوان ایرانی در شرایطی این روزها در اولان‌باتور مغولستان هستند که می‌خواهند فراتر از رتبه چهارمی دوره قبل در سال 2010 عمل کنند و یک بار دیگر بسکتبال گروه‌های پایه را بر بلندای بسکتبال آسیا قرار دهند.

رقبا آماده هستند

برای بازی‌های قهرمانی آسیا، تیم‌های ایرانی از رده‌های نونهالان و نوجوانان زیر نظر قرار می‌گیرند. تیم فعلی در گروه‌های پایه در مسابقه‌های متعدد نوجوانان و جوانان غرب آسیا به میدان رفت و توانست سهمیه بازی‌های نهایی جوانان آسیا را به دست آورد. نفرات این تیم تجربیات خوبی از بازی‌های بین‌المللی دارند. همین چندوقت پیش بود که تیم جوانان به مجارستان و بعد به اسلوونی و ایتالیا رفت تا چند اردوی تدارکاتی و بازی دوستانه با تیم‌های مختلف این کشورها برگزار کند.

محمدرضا فدایی‌نژاد، سرپرست تیم جوانان یک روز قبل از اعزام تیم به مغولستان ـ محل برگزاری بازی‌های جوانان آسیا ـ درباره تیم می‌گوید: شرایط بسیار خوب است و همه بازیکنان در آمادگی به سر می‌برند. تمرین‌ها بخوبی انجام شده است و مشکلی وجود ندارد. هدف ما قهرمانی در مسابقه‌های قهرمانی آسیا است و برای این هدف راهی مغولستان می‌شویم. پیش از سفر، نگرانی اطرافیان تیم از میزان تدارکات رقبای سختی مانند چین است. چین و کره جنوبی در این سال‌ها روانه بازی‌های جهانی نوجوانان و جوانان شده‌اند و به دلیل غفلت تیم‌های ایرانی حضور در عرصه جهانی دوره‌های اخیر از دست رفته است، بنابراین به نظر می‌رسد این تیم‌ها به عنوان رقبای اصلی ایران اعتماد به نفس بالایی داشته باشند.

نکته: این اولین تجربه مهران حاتمی به عنوان سرمربی تیم بسکتبال جوانان ایران است. او در سال 2002 که تیم ایران نایب قهرمان آسیا شده بود مربی تیم جوانان بود که تنها سه‌چهار ماه با آن تیم کار کرده بود

این اعتقاد را فدایی‌نژاد هم دارد: سایر تیم‌ها هم قدرتمند هستند و بیکار ننشسته‌اند که ما عنوان قهرمانی را از آن خود کنیم. به عنوان مثال، تیم چین بیش از 50 بازی تدارکاتی در خارج از چین و در اروپا با آمریکا، روسیه و ایتالیا انجام داده و قدرت بالایی پیدا کرده است. کره‌جنوبی هم به همین شکل است و این دو از حریفان اصلی ما محسوب می‌شوند.

جوانان بسکتبال، بامداد سه‌شنبه گذشته از تهران به دوحه و از آنجا به اولان‌باتور رفتند. سفر 21 ساعته جوانان مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورد، اما با تصمیم مسئولان که تیم دو روز قبل از بازی‌ها در اولان‌باتور اقامت کند باعث می‌شود خستگی از تن جوانان بیرون برود.

بچیروویچ در کنار حاتمی

این اولین تجربه مهران حاتمی به عنوان سرمربی تیم بسکتبال جوانان ایران است. او سال 2002 که تیم ایران نایب قهرمان آسیا شده بود، مربی تیم جوانان بود که تنها سه‌چهار ماه با آن تیم کار کرده بود. پیش از حاتمی و قبل از آن که تغییراتی در راس فدراسیون بسکتبال انجام شود، بازیکنان وقت تیم جوانان در رده‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان بازی کرده بودند. مهران حاتمی باید عنوانی بهتر از چهارمی دوره قبل را برای بسکتبال ایران به دست بیاورد. او می‌گوید: همه رقبا در بازی‌های جوانان سخت و غیرقابل پیش‌بینی هستند به طوری که نمی‌شود نتایج بازی‌ها را از قبل پیش‌بینی کرد.

حاتمی در این رقابت‌ها مهمد بچیروویچ، سرمربی اسلوونیایی تیم ملی بسکتبال را نیز در کنار خود می‌بیند. او در رده پایه در بسکتبال اروپا شناخته‌شده است و می‌تواند به حاتمی کمک فکری بدهد. سرمربی تیم جوانان ایران معتقد است: هدف ایران فتح سکو و راهیابی به بازی‌های بسکتبال جوانان جهان است. ما تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم و جوانان در اردوهای اروپایی بیشتر با بسکتبال روز دنیا آشنا شدند. ما باید از تجربیات بازی‌های سخت در اروپا استفاده کنیم و آنها را در بازی با آسیایی‌ها به کار بگیریم. جوانان بسکتبال ایران با تیم‌های قزاقستان، عربستان و فیلیپین همگروه هستند که به نظر می‌رسد از گروه خود باید براحتی صعود کنند.

ایران در گام اول

در دور اول بازی‌های جوانان آسیا، تیم ایران با سبک‌های متفاوتی بازی کرد. قزاقستان، تیمی که در بازی‌های سال 2008 نایب قهرمان آسیا شده است، بسکتبال قدرتی دارد یا فیلیپین که سرعتی بازی می‌کند. قزاق‌ها بیشتر تمایل دارند نزدیک به سبد گل بزنند، اما شاخص بازی فیلیپین پرتاب‌های راه دور است. قهرمانی در سال‌های 1970، 1972، 1974، 1977، 1978 و 1982 و نایب قهرمانی در سال‌های 1980 و 1987 و کسب مدال برنز در سال‌های 1984، 1989 و 1992 کارنامه فیلیپینی‌ها را نشان می‌‌دهد اما این نتایج همه برای دو دهه گذشته بوده و این تیم در سال‌های گذشته پیشرفت زیادی نکرده است اما همیشه در نیمه نخست جدول رده‌بندی قرار می‌گیرد. فیلیپینی‌ها در دوره گذشته پس از ایران در رده پنجم رقابت‌ها قرار گرفتند. دیگر تیم حاضر در رقابت‌های قهرمانی آسیا عربستان سعودی بود که تنها در سال 1980 به مقام چهارمی رسیده است، دوره گذشته را دهم شده و در این دوره به عنوان قهرمان منطقه خلیج فارس راهی رقابت‌ها می‌شود.

جوانان و بازی‌ها

اعضای تیم بسکتبال جوانان ایران در این دوره عبارتند از: سجاد مشایخی، صالح فروتن، وحید دلیرزهان، حسین رحمتی، بهنام یخچالی، رسول مظفری، حامد بیگی، سعید باقری، علی یارنجفی، سروش دهقانی، محمد یوسف‌وند و محمد یزدان‌پناه.

محمد رضاپور ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها