گومز و رونالدو انتظارها را برآورده کردند

مردان گل قاره سبز

طی 14 دوره‌ای که از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا می‌گذرد صدها گل از دروازه‌ها گذشته است، گل‌هایی که همگی به آرشیو خاطرات مردم اقصا‌نقاط جهان پیوسته‌اند.
کد خبر: ۴۸۳۱۴۱

شکی در این نکته وجود ندارد که مسابقه‌های جام ملت‌های اروپا تقریبا در همه دوره‌های خود حتی از جام‌های جهانی هم پرکیفیت‌تر بوده‌اند چراکه برخلاف جام‌های جهانی که بعضا تیم‌های با کیفیتی پایین از قاره‌هایی ضعیف و غیرصاحب فوتبال پیشرفته، شانس و سهمیه حضور پیدا می‌کنند در مسابقه‌های یورو همواره تیم‌های قدرتمند و توانمند اروپایی حاضرند و همین کیفیت بالای بازی‌ها، رویش گل‌های جذابی را هم نوید می‌دهند.

به عنوان نمونه، گلی که مارکو فان‌باستن در فینال رقابت‌های یورو 1988 وارد دروازه شوروی سابق کرد بنا بر رای‌گیری‌های مختلف در بین کارشناسان و هواداران فوتبال، جزو گل‌های برتر تاریخ فوتبال برگزیده شده است.

البته گل دیگری که همان بازیکن در دیدار نیمه‌نهایی همان بازی‌ها وارد دروازه آلمان میزبان کرده بود نیز از گل‌های منحصر به​فرد تاریخ جهان فوتبال محسوب می‌شود.

به هر حال، درخشش خیره‌کننده گلزنان بزرگی مثل میشل پلاتینی (1984)‌، گردهارد مولر (1972)‌، مارکو فان‌باستن (1988)‌، آلن شیرر (1996)‌، ژوست فونتن (1960)‌ و اوله مادسن (1964)‌ موجب جذابیت و ماندگاری این مسابقه‌ها شده و شیرین‌ترین خاطرات نوستالژیک ادوار مختلف را برای علاقه‌مندان فوتبال در سراسر اروپا و جهان رقم زده است.

در رقابت‌های این دوره نیز گلزنان شاخص و نامداری حاضر بودند که التهاب و حساسیت را در مسابقه گلزنی و جدول صدرنشینی گلزنان یورو 2012 تا حد زیادی بالا بردند.

از میروسلاو کلوزه کهنه‌کار که حالا با تعداد گل‌های ملی بالای 60 خود در جدول‌ برترین گلزنان تاریخ فوتبال ملی جهان جایگاهی قابل اعتنا به خود اختصاص داده است تا ماریو گومز، هموطن اسپانیایی‌تبار او که با تعداد گل‌های فراوان خود، نفر دوم گلزنان بوندس‌لیگا شد و همچنین رابین فان‌پرسی هلندی که به عنوان آقای گل لیگ برتر انگلیس امسال شناخته شد و وین رونی که نفر دوم گلزنان این لیگ شاخص بود.

کریستیانو رونالدوی پرتغالی هم امسال با زدن گل‌هایی بسیار بالاتر از حد نرمال لالیگا، علاوه بر احراز عنوان دومین گلزن برتر مسابقه‌ها (بعد از لیونل مسی)‌ کفش نقره فوتبال اروپا را نیز به دست آورد.

هرچند تعدادی از این بازیکنان تیزچنگ و گلزن بنا بر دلایل مختلف نتوانستند درخشش و گلزنی خود در رقابت‌های باشگاهی و مقدماتی (راهیابی به یورو)‌ را در اکراین و لهستان تکرار کنند ولی بازیکنانی نظیر گومز و رونالدو تا حد زیادی انتظارهایی که از آنها می‌رفت را پاسخگو شدند و با درخشش در مسابقه‌ها، هواداران خود و فوتبال ملی‌شان را راضی کردند.

به هر حال باید به انتظار معدود دیدارهای باقیمانده تا پایان رقابت‌های یورو و تعیین سرنوشت آقای گلی این رقابت‌ها باقی ماند، ولی آنچه مسلم است این که این دوره از دیدارهای یورو نه مثل دوره‌های 1960، 1974، 1984 و 1988 گلزنان بزرگ و شاخصی نظیر ژوست فونتن، گرد مولر، میشل پلاتینی و مارکو فان‌باستن را رو کرد و نه به مانند دوره‌های کم‌فروغ گلزنان، تعداد گل‌های پایینی را برای آقای گل‌های خود ثبت می‌کند.

با این وصف، برای مقایسه آمار گلزنان چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا با دوره‌های پیشین آن، نگاهی به فهرست گلزنان ادوار مختلف یورو خالی از لطف نیست.

ضمن این که نگاهی به جدول مورد اشاره نشان از آن دارد که طی دوره‌هایی، آنقدر درخشش گلزنان شاخص دارای شدت بوده است که آقای گل بازی‌ها (در عین حال)‌ به عنوان برترین بازیکن تورنمنت یورو نیز برگزیده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجید عباسقلی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها