گفت‌وگو با مرتضی‌آتش‌ زمزم،‌کارگردان سریال «سایه سلطان»

جستجوی هویت ایرانی در ‌اصفهان

مرتضی آتش‌زمزم تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم‌هایی همچون خبرنگار، بن بست و مرگ سپید را تجربه کرده است. وی سال گذشته مجموعه تلویزیونی «سایه سلطان» را تهیه و کارگردانی کرد و این مجموعه در ایام نوروز از شبکه شما پخش شد. سریال سایه سلطان اتفاقات تاریخی ایران را ورق می‌زند. این مجموعه، داستان دختری فرانسوی است که تصور می‌کند اصلیتی ایرانی دارد. او در زمان، سفر می‌‌کند و در جریان این سفر شاهد زندگی شخصیتی تاریخی به نام ظل‌السلطان، (پسر بزرگ ناصرالدین شاه و والی مستبد اصفهان) می‌شود. با آتش‌زمزم درباره این سریال به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۴۶۷۵۸۱

ایده سایه سلطان برای تولید یک سریال تلویزیونی چ شکل گرفت؟

در تاریخ اصفهان انسان‌های خوب و بد و اتفاقات بزرگ و کوچک کم نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بخشی از تاریخ اصفهان را که اتفاق‌های خاصی در آن افتاده به تصویر بکشیم. البته این را هم بگویم که تا کنون در هیچ دوره‌ای به صورت ویژه به دوران ظل‌السلطان اشاره نشده و درخصوص آن اثری ساخته نشده بود. شاید همین موضوع سبب شد تا طرح مجموعه تلویزیونی را آماده و آن را به صدا و سیما ارائه کنیم.

قصد داشتید در این سریال چه وقایعی را به تصویر بکشید؟

قصد داشتیم زندگی یک شخصیت تاریخی و تاثیرگذار را نمایش دهیم. شخصیتی که 70 درصد میراث فرهنگی- تاریخی‌ترین شهر خاور میانه را تخریب کرد.

این سوژه ، مستند و واقعی بوده است؟

ظل سلطان شخصیتی واقعی است، اما نوع روایتی که ما در این مجموعه داشتیم کاملا مستند نیست.

پس لازم بود برای تحقیق درخصوص ظل‌السطان زمان زیادی را صرف کنید تا مستندات لازم را به دست بیاورید.

بله ما زمان زیادی را برای تحقیق و پژوهش صرف کردیم تا بتوانیم اطلاعات دقیقی در خصوص زندگی ظل‌السلطان کسب کنیم. سلطان مسعودمیرزا ملقب به ظل‌السلطان، شاهزاده قاجار و بزرگ‌ترین پسر ناصرالدین شاه بود. ظل‌السلطان مدت زیادی حاکم اصفهان بود. او خود را مالک بر حق تاج و تخت می‌دانست و پس از مرگ ناصر‌الدین شاه با این‌که مسن‌تر از مظفرالدین شاه بود به این دلیل که از مادری غیرقاجار زاده شده بود، از تاج و تخت محروم شد. وی طی حکومتش در اصفهان برخی عمارت‌های باقیمانده از دوره صفوی را کاملا نابود کرد و عمارت‌هایی مانند عمارت آیینه خانه در کنار زاینده‌رود و برخی دیگر را به مرز نابودی کشاند. او آیینه کاری‌های روی ستون‌های عالی قاپو و چهل‌ستون را از میان برد. وی همچنین دستور داد روی نقاشی‌های نفیس داخل چهلستون را با گچ بپوشانند و نقاشان قاجاری روی آنها نقاشی‌های کم‌ارزش خود را بکشند.

مهم‌ترین ویژگی سایه سلطان به نظر شما چیست؟

معرفی یک شخصیت مستبد تاریخی با یک ادبیات جدید در سریال‌سازی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این سریال است.

نحوه انتخاب بازیگران سریال چگونه بود؟

ما شخصیت‌هایی را که در فیلمنامه بود با بازیگران موجود تطبیق دادیم و بر اساس نیاز از آنها استفاده کردیم.

استفاده از چهره‌های معروفی مانند بهزاد فراهانی تا چه اندازه می‌تواند به موفقیت مجموعه کمک کند؟

به هر حال تولید کار خوب، عوامل حرفه‌ای می‌خواهد از بازیگر گرفته تا فیلمنامه‌نویس و... باید همه شاخص باشند تا بتوان کار موثری تولید کرد.

در مجموعه سایه سلطان با طیفی از بازیگران با تجربه، کم‌تجربه، ایرانی و خارجی روبه‌رو بودید. این موضوع کار را برای شما سخت‌تر نمی‌کرد؟

این موضوع سختی‌هایی داشت، اما تجربه خوبی بود. بالاخره تلفیق بازیگران می‌توانست به جذابیت مجموعه کمک کند و من هم دوست داشتم مجموعه پرمخاطب باشد.

در کارگردانی‌تان دست بازیگر را باز می‌گذارید و اجازه بداهه‌پردازی به آنها می‌دهید یا این که خیلی خط‌کشی شده با آنها روبه‌رو می‌شوید؟

نوع سریال به قول شما نیازمند خط‌کشی در اجرا و بازی‌ها بود. در برخی سکانس‌ها اگر امکان‌پذیر بود از توانایی‌های بازیگران هم در پیشبرد اهداف مجموعه استفاده می‌کردم و بیشتر تلاش می‌کردم فضای تولید در قالب همکاری و تعامل باشد تا بتوانیم کار خوبی تولید کنیم.

در تولیدات دیگر شما و این سریال از بازیگران لبنانی استفاده شده است. چه ضرورتی داشت از این بازیگران استفاده کنید؟

این داستان باید بخش‌های تاریخی‌اش در لوکیشن‌های فرانسه و با بازیگران فرانسوی تصویربرداری می‌شد. ما به بنا به دلایل متعددی حاضر به بازسازی فرانسه در اصفهان نبودیم و نمی‌توانستیم از بازیگران ایرانی هم استفاده کنیم که ادای شخصیت‌های خارجی را در بیاورند چون برای مخاطب جذاب نبود. مشکل بودجه هم نمی‌گذاشت به فرانسه برویم و از بازیگران فرانسوی استفاده کنیم. به همین جهت از امکانات و تجربیاتم در لبنان استفاده کردم، به گونه‌ای که اگر به بیننده نگوییم لوکیشن و بازیگران لبنانی هستند حتی شک هم نمی‌کند و کاملا می‌پذیرد لوکیشن فرانسه و بازیگران هم فرانسوی هستند. به هر حال لبنان سال‌ها مستعمره فرانسه بوده و لوکیشن‌های ما هم ساخته‌های فرانسویان در لبنان بود پس نیاز بود از بازیگران غیرایرانی استفاده کنیم و من هم با توجه به دلایلی که گفتم ترجیح دادم از بازیگران لبنانی استفاده کنم. ضمن این‌که من تجربه فیلمسازی در لبنان را دارم و همین موضوع می‌توانست روند تولید را برای گروه راحت تر کند.

تصویربرداری مجموعه چقدر زمان برد؟ طبق زمان بندی انجام شد؟

تصویربرداری مجموعه 4 ماه طول کشید و خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی انجام شد، چون ما در 2 کشور پیش‌تولید خوبی داشتیم.

برای تصویربرداری در شهرهای بیروت، جبیل و مشمش با مشکلی مواجه نشدید؟ این هماهنگی چطور به وجود آمده بود؟

نه خدا را شکر مشکلی نداشتیم. سفارت کشورمان در بیروت کمک کرد و البته بازیگران لبنانی این مجموعه هم با گروه همکاری خوبی داشتند و خیلی برای ما راهگشا بودند.

داستان سایه سلطان در دوره‌ زمانی خاصی روایت می‌شود. از چه تمهیداتی استفاده کردید تا این قصه برای مخاطب جذاب باشد؟

ما می‌خواستیم یک سریال متفاوت به بینندگان ارائه بدهیم و به همین جهت تلاش کردیم از ظرفیت موجود استفاده کنیم تا روایت‌ها به گونه‌ای باشد که برای مخاطب باورپذیر و جذاب باشد. فکر می‌کنم استفاده از جلوه‌های ویژه می‌تواند بخوبی نوع روایت را برای مخاطب باورپذیر کند.

برخی معتقدند چگونگی به تصویر کشیدن دوره‌های گذشته و آینده در این مجموعه بخوبی اتفاق نیفتاده است. شما با این موضوع موافقید؟

آتش زمزم: تا کنون در هیچ دوره‌ای به صورت ویژه به دوران ظل‌السلطان اشاره نشده و درخصوص آن اثری ساخته نشده بود. شاید همین موضوع سبب شد تا طرح مجموعه تلویزیونی را آماده و آن را به صدا و سیما ارائه کنیم

اولا در هیچ سریال ایرانی حداقل تا آنجا که من اطلاع دارم، آینده وجود نداشته است و ما تلاشمان را انجام دادیم با توجه به امکانات و بودجه‌ای که در اختیار داشتیم کار قابل قبولی بسازیم. امیدوارم منتقدان هم کمک کنند تلویزیون و سینمای ما که در خیلی از شاخه‌ها در دنیا خوشبختانه پیشرو است در این زمینه عقب ماندگیش را جبران کند تا بتوان دوره‌های مختلف را به تصویر کشید.

اساسا مجموعه‌های تلویزیونی چگونه می‌توانند دوره‌های مختلف زمانی را نمایش دهند؟ آیا روش و شیوه‌های خاصی برای این اتفاق وجود دارد یا هر کارگردانی با استفاده از تکنیک‌های خاص خودش دست به چنین اقدامی می‌زند؟

البته ما در بازسازی آینده در این سریال شروع کننده بودیم و برای شروع به نظرم خوب بود. ولی در بازسازی گذشته در تلویزیون و سینما کارگردان‌هایی کار کردند که امیدوارم با تلاش جدی در این حوزه بهتر از گذشته شویم تا به روش‌ها و تکنیک‌های جدیدی برسیم. بالاخره هر کارگردانی از تکنیک‌های خاص خودش استفاده می‌کند که باعث تفاوت آثار نمایشی می‌شود. هنوز روش یا شیوه خاصی برای به تصویر کشیدن آینده در تلویزیون و سینما موجود نیست و اگر در این زمینه قبلا کار شده بود شاید دست ما بازتر و کارمان مقداری آسان‌تر بود.

به لحاظ ساخت لوکیشن‌های این مجموعه در دوره‌های زمانی خاص آیا با محدودیتی روبه‌رو بودید؟

ما برای به تصویر کشیدن آینده طراحی‌های متعددی داشتیم. زمان گذشته و حال که تقریبا مشخص بود. زمان حال که در آن هستیم و مشکل لوکیشن نداشتیم، اما برای گذشته مجبور شدیم لوکیشن‌هایی را بازسازی کنیم. برای رسیدن به آینده واقعیت و خیال را ادغام کردیم و به نظرم به نتیجه خوبی هم رسیدیم. تصاویر گذشته که در فرانسه بود و تصاویرش را در لبنان گرفتیم و تصاویر آینده را داخل استودیو بازسازی و ضبط کردیم.

همان‌طور که نویسنده باید جوری شخصیت‌پردازی کند که شخصیت‌ها قابل باور باشند، طراح لباس هم باید از همین ویژگی‌ها برخوردار باشد. طراحی لباس و صحنه چگونه انجام شد تا برای مخاطب قابل‌باور باشد؟

برای طراحی لباس، صحنه و... تیم جوانی با حمایت سیمای استان‌ها و صداوسیمای مرکز اصفهان تلاش کردند کار متفاوتی ارائه بدهند که به نظرم به هدفشان هم رسیدند. براساس فیلمنامه و دوره‌ای که در آن بودیم لباس‌ها و صحنه طراحی شد که هر کدام از دوره‌ها ویژگی‌های خاص خودش را داشت.

گویا در چند مرحله تغییراتی هم در فیلمنامه به وجود آمده است. این تغییرات به چه دلایلی انجام شد؟

فیلمنامه برای من اهمیت بسیار زیادی دارد چون فیلمنامه در جذب مخاطب و موفقیت یک اثر بسیار تاثیرگذار است. به همین جهت این تغییرات به خواسته خودم انجام می‌شد تا بتوانیم به روایت درست و تاثیرگذارتری برسیم.

آیا استفاده از فضای فانتزی در این سریال، چهره خشن ظل‌السطان را تلطیف و دوست‌داشتنی نکرد؟

ما یک انسان تلخ تاریخی داشتیم که اگر می‌خواستیم روایت واقعی از این شخصیت را به تصویر بکشیم اصلا قابل تحمل نبود. از این‌رو ما تلاش کردیم در نوعی به روایت جدیدی برسیم که هم پیام سریال به بیننده منتقل شود و هم تا جایی که امکان دارد، تلخ نباشد.

گویا مراحل تدوین، صداگذاری و موسیقی این مجموعه با شتاب انجام گرفته است. این موضوع به دلیل رسیدن مجموعه به پخش بود؟

تدوین، صدا‌گذاری و موسیقی مجموعه در زمان مقرر انجام شد به‌گونه‌ای که 2 ماه قبل از پخش مجموعه آماده نمایش بود. در واقع ما در جلوه‌های ویژه رایانه‌ای در تولید سکانس‌های آینده چند بار به تکرار رسیدیم، چون این موضوع برای اولین بار در کشور تجربه می‌شد. به همین جهت سعی کردیم با ظرافت خاصی این کار انجام بگیرد.

به نظر شما این سریال تا چه اندازه ظرفیت پخش در نوروز را داشت؟

این اثر در ایام نوروز تنها از شبکه شما پخش شد. البته اگر در یکی از شبکه‌های سراسری پخش می‌شد به نظرم می‌توانستیم بازخورد بیشتری بگیریم. البته مجموعه سایه سلطان بیشتر نقطه هدفش روی طبقه فرهنگی جامعه متمرکز شده و ما تمام تلاشمان را کردیم که از طنز معمول و متعارف سریال‌های سیما دور باشیم تا بتوانیم علاوه بر انتقال مفهوم داستان به مخاطب جذابیت لازم را هم در نظر بگیریم.

با توجه به این‌ که مجموعه در استان اصفهان تولید شد تا چه اندازه مسوولان استان اصفهان از این تولید رخداد فرهنگی حمایت کردند.

متاسفانه مسوولان استان اصفهان خیلی کم به ما کمک کردند. نمی‌خواهم بگویم هیچ کمکی نکردند، اما انتظار می‌رود زمانی که مجموعه‌ای با این وسعت تولید می‌شود تمامی نهادها و ارگان‌های استان اصفهان باید حمایت جدی از این‌گونه آثار داشته باشند.

مجموعه سایه سلطان چه جایگاهی در کارنامه هنری شما خواهد داشت؟

این اثر برای من بسیار قابل توجه بود چون ویژگی‌های زیادی داشت. امیدوارم برای مخاطبان هم جذاب و دیدنی باشد.

فرشید شکیبا / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها