رئیس اتحادیه مشاوران املاک: این واحدها در مناطق حکیمیه، چیتگر و اکباتان ساخته می‌شود

مسکن ویژه تهران، 40 درصد زیر قیمت منطقه

با آن‌که طرح ویژه مسکن تهران هنوز در مرحله کارشناسی و بررسی است، انتشار اطلاعات کلی درباره این طرح، نگاه‌ها را به سمت آن معطوف ساخته است.
کد خبر: ۴۶۷۳۲۹

براساس این طرح، قرار است 200‌هزار واحد مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی در زمین‌های دولتی نقاط مختلف تهران احداث شود، اما این‌که زمین‌هایی که به اجرای طرح اختصاص داده خواهد شد چگونه تامین می‌شود، طرح توسط چه کسانی به اجرا درخواهد آمد، با چه متراژ، شرایط و قیمتی به متقاضیان فروخته خواهد شد و این‌که چه زمان به اجرا درخواهد آمد به طور دقیق مشخص نیست و مسوولان ترجیح می‌دهند تا نهایی نشدن طرح صحبتی از جزئیات آن نکنند.

با این وجود برخی از تشکل‌ها در گفت‌و‌گو‌های رسانه‌ای خود به نکاتی از اجرای این طرح اشاره دارند. در همین راستا، رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان این‌که واحدهای مسکونی در طرح ویژه مسکن در ساختمان‌های 15 طبقه احداث می‌شود به ایسنا گفت: این واحدهای مسکونی در مناطق حکیمیه، چیتگر و اکباتان ساخته می‌شود و قیمت این واحد‌ها 30 تا 40 درصد پایین‌تر از قیمت واحد‌های مسکونی موجود در آن منطقه خواهد بود.

مصطفی قلی‌خسروی با بیان این‌که طرح ویژه مسکن در تکمیل طرح مسکن مهر، مسکن خودمالک و بافت فرسوده اجرا می‌شود، افزود: این طرح برای اقشاری غیر از متقاضیان مسکن مهر در کلانشهر‌ها و با امکاناتی بیش از مسکن مهر ساخته می‌شود تا نیاز سایر دهک‌های جامعه در بخش مسکن را برآورده کند.

ابوالفضل صومعلو، معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از این به «جام‌جم» گفته بود، هدف دولت از اجرای طرح مسکن ویژه تهران کنترل بازار مسکن است تا در صورت التهاب بازار از اعلام قیمت‌های پیشتازی جلوگیری شود. به گفته وی، طرح یادشده هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما انتظار می‌رود در مرحله اول حدود یک‌سوم آن در سال 91 اجرا شود.

وزیر راه و شهرسازی نیز در خصوص تامین مسکن برای اقشار متوسط جامعه گفته است: بعد از تامین مسکن برای اقشار پایین‌تر جامعه تصمیم‌گرفتیم در مکان‌هایی که زمین مناسب وجود دارد با قیمت مناسب اقدام به مسکن‌سازی کنیم، اما آن را با قیمتی بالاتر از مسکن مهر به اقشار متوسط جامعه تحویل دهیم.

علی نیکزاد در مورد شرایط متقاضیان افزود: باید واجد شرایط باشند و قبلا وام مسکن نگرفته باشند. اگر کسی آورده کمتری داشته باشد می‌تواند در حاشیه‌ها انتخاب کند و کسانی که آورده مناسب‌تری دارند و خواهان نزدیکی به محل کار خود هستند، می‌توانند با آورده بیشتر نزدیک به مرکز مسکن خود را تامین کنند.

به گفته فعالان بازار مسکن، در طول سال معمولا حدود 100 هزار متقاضی واحدمسکونی به قصد خرید وارد بازار می‌شوند و اگر دولت بتواند قبل از ورود آنها، از طریق واحدهای مسکونی در اختیار خود، عرضه را تنظیم کند، عملا نوسان قیمت مسکن تحت کنترل قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران هم گفت: قیمت فروش مسکن در طرح ویژه تهران بعد از امضای قرارداد ساخت واحدها و برآورد قیمت زمین دولت، تعیین می‌شود اما حریمی که برای قیمت این واحدها تعیین شده 30 تا 40 درصد ارزان‌تر از قیمت روز واحدهای مسکونی فروشی در تهران است. ایرج رهبر افزود: اختلاف 30 تا 40 درصدی زمینه‌ای خواهد بود برای دنباله‌روی بازار از این قیمت‌ها و فرونشاندن قیمت‌های حبابی.

به گفته رئیس انجمن انبوه‌سازان، براساس توافق به عمل آمده میان وزارت راه و شهرسازی و انبوه‌سازان، قرار است 200 هزار واحد مسکونی ویژه شهر تهران در شهر جدید پردیس، حکیمیه، منطقه 22 شهر تهران، تهرانسر و چیتگر ساخته شود که از این تعداد در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت حداقل 50 هزار واحد در پردیس قطعی شده است و نحوه توزیع سایر واحدها در مناطق ذکر شده در ادامه جلسات تکمیل طرح مشخص می‌شود.

وی در مورد هزینه ساخت هر متر مربع از این واحدها گفت: با توجه به متفاوت بودن هزینه ساخت در مناطق مختلف هنوز توافق نهایی صورت نگرفته است، اما نظر اولیه مسوولان وزارت راه و شهرسازی بر مبنای هر مترمربع کمتر از 400 هزار تومان است که این رقم با محاسبه هزینه تامین تاسیسات و آماده‌سازی عددی در حدود 450 هزار تومان تخمین زده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها