نهاوندیان: به جای آنکه خود را وکیل تسخیری تولید کننده بدانیم باید او را در تصمیم گیری ها دخیل کرد

پیشنهاد اتاق ایران برای تعویق یک ساله اجرای مرحله دوم هدفمندی

اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در سال جدید حال و هوای دیگری داشت، چرا که امسال به نام حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ملی نامگذاری شده و نمایندگان بخش خصوصی که از فعالان بخش صنعت، تجارت و کشاورزی کشور نیز هستند در این جلسه حضور یافته بودند تا با بررسی موانع و مشکلات پیش‌رو، راهکارهای تحقق شعار ملی و وظایفی که بر دوش بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی است ترسیم کنند؛ آنها خواستار مهار تورم و به تعویق افتادن مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به یک‌سال و همچنین کاهش تنش‌های بین‌المللی شدند.
کد خبر: ۴۶۶۰۲۰

به گزارش خبرنگار ما، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران دیروز به عنوان اولین سخنران گفت: با توجه به شعار امسال باید یک اصلاح نگاه صورت گیرد، یعنی محور باید تولیدکننده باشد نه دستگاه‌های دولتی. یعنی راه برای تولیدکننده و سرمایه باز شود و دستگاه‌ها باید ببینند تولیدکننده چه کمکی می‌خواهد، نه این‌که به وکالت از او بگویند این به نفع تولید است.

وی افزود: به‌جای آن‌که خود را وکیل تسخیری تولیدکننده بدانیم، باید او را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل بدانیم، باید ببینیم آنها از دستگاه‌های ارزی، پولی و مالیاتی چه می‌خواهند و سیاست‌ها را بر اساس شاقول تولید محوری تنظیم کنیم.

به گفته وی، در سیاست‌های ارزی باید به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که تولیدکننندگان داخلی در رقابتی نابرابر با تولیدکنندگان خارجی قرار نگیرند.

نهاوندیان گفت: حمایت واقعی از اقتصاد منجر به رشد اقتصادی پایدار می‌شود و حمایت‌های مقطعی به ضرر بخش تولیدی کشور است، لذا باید درخصوص هدفمندی یارانه‌ها و آغاز فاز دوم آن، آزمون حمایت از تولید ملی رقم بخورد تا ببینیم چگونه دولت از تولید ملی حمایت می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران تصریح کرد: صراحت بی‌سابقه در توجه به اقتصاد و حمایت از 2 عامل کار و سرمایه در رشد اقتصادی از مواردی است که باید مورد توجه همه فعالان قرار گیرد و اگر می‌خواهیم در چشم‌انداز، رتبه اول منطقه را داشته باشیم باید بنگاهدار ایرانی، کارگر ایرانی و مدیر ایرانی اول باشد و این برای اولین بار است که حمایت از کار و سرمایه ایرانی به این صورت مورد تصریح قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر این‌که باید به کار، سرمایه و مدیر ایرانی افتخار کنیم، گفت: مراکز آموزشی و آموزش و پرورش باید در سطح گسترده پیوند و آشنایی دانش‌آموزان با کارخانجات را ایجاد کنند و با برگزاری تورهای تولید ملی، جوانان و نوجوانان را با وضعیت تولید کشور آشنا کرده تا بتوانند آینده روشنی برای خود ترسیم کنند.

اجرای مرحله دوم هدفمندی یک سال به تاخیر بیفتد

3 بخش کشاورزی، صنعت و تجارت از جمله بخش‌های مهمی هستند که سرمایه‌گذاری در آنها برای توسعه اقتصادی کشور ضروری است. در جلسه دیروز هیات نمایندگان روسای 3 کمیسیون کشاورزی، صنعت و تجارت در مورد موانع پیش‌رو به اظهارنظر پرداختند.اسدالله عسگراولادی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در این نشست خواستار آن شد که مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها با توجه به نرخ تورم فعلی و تبعاتی که اجرای آن در افزایش تورم خواهد داشت، یک سال به تاخیر بیفتد. وی گفت: در آبان‌ماه سال 89 هنگامی که قرار بود هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا شود، تورم کشور یک‌رقمی و در حد 9 درصد بود. در حال حاضر بانک مرکزی می‌گوید تورم 5‌/‌21 درصد است - اما من فکر می‌کنم بیشتر از این میزان است - بنابراین اگر مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا شود، مجددا با تورم دیگری روبه‌رو خواهیم شد.

وی متذکر شد: با وجود همه دشمنی ها ، تحریم ها و مشکلات اما نباید امید خود را از دست بدهیم، چرا که زمانی ایران جزو بزرگ‌ترین قدرت‌ها بوده و می‌توانیم بر بسیاری از ناملایمات فائق بیاییم.

دستاورد‌های کاملی در بخش اقتصادی نداشتیم

احمد پورفلاح، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران نیز در این نشست اظهار کرد: نگاهی به هدفگذاری سال‌های گذشته نشان می‌دهد که به‌‌رغم تلاش‌های انجام شده، دستاورد‌های ما در پارامتر‌های اقتصادی دستاورد کاملی نبوده است، به عبارتی ما نتوانستیم تورم را مهار کنیم، بهره‌وری را افزایش دهیم، در جذب سرمایه‌گذار‌های داخلی و خارجی ناموفق بودیم و در مورد بیکاری نیز هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد.

وی افزود: البته بی‌انصافی است که بگوییم در همه پارامترها موفق نبوده‌ایم، مثلا امروز ما در مقام بیستم تولید علم جهان قرار داریم و در بخش فضای سبز، احداث راه‌ها و سد‌ها خوب کار کرده‌ایم، اما در بخش‌هایی که مستقیم به اقتصاد مربوط می‌شود به دستاورد‌های مورد انتظار دست نیافته‌ایم. بنابراین اگر می‌خواهیم پایان سال 91 را نیز با افسوس نگاه نکنیم باید فقط شعار ندهیم، بلکه حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون صنعت با تاکید بر این‌که باید با قانونگریزان و کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند برخورد جدی صورت گیرد، گفت: در حال حاضر قوانین بسیاری داریم که در عمل اجرا نمی‌شود.

وی متذکر شد:‌ با نرخ سود بانکی 25 درصدی، نرخ تورم 25 درصدی و نرخ مالیات 24 درصدی تولید جواب نمی‌دهد؛ یعنی ما باید صد درصد به قیمت‌های خود اضافه کنیم تا یک سود منطقی داشته باشیم.

سیما رادمنش ‌/‌ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها