در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
وزیر آموزش و پرورش: غیبت دانشآموزان در روزهای 27 و 28 اسفند ماه موجه است.
وزیر آموزش پرورش: مدارس روزهای 27 و 28 اسفند ماه دایر است.
در چند خبر بالا که در دو روز گذشته منتشر شده، چند نکته وجود دارد، اول این که مدارس تا آخرین روز اسفند ماه باز است، پس کلاسها تشکیل میشود.
دیگر این که مدارس باز است اما نیازی به حضور دانشآموزان نیست.سوم این که کلاسها تشکیل میشود اما هر کس غیبت کند ایرادی ندارد و بالاخره این که هر دانشآموزی که در آخرین روزهای اسفند مدرسه نیامد مدرسه غیبت اورا موجه میکند و نیازی به حضور والدین نیست.
چگونه ممکن است براساس برنامهریزیهای وزیر آموزش و پرورش مدارس دایر باشد، اما غیبت دانشآموزان بلااشکال تلقی شود.
حمیدرضا حاجیبابایی درباره تعطیلی روزهای 27 و 28 اسفندماه نیز با بیان این که غیبت دانشآموزان در این دو روز موجه است براحتی گفته که نمیخواهیم سخت بگیریم و اضافه کرد: مدارس تابع قانون کلی کشور است و هر چیزی که قانون اعلام کرده باشد، شامل مدارس نیز میشود.
به گفته وزیر، با توجه به اینکه دولت اعلام کرده کارمندان سراسر کشور میتوانند با موافقت دستگاههای خود روزهای 27 و 28 اسفند ماه را از مرخصی استفاده کنند، لذا ما نیز به دانشآموزان سخت نمیگیریم چرا که ممکن است، اولیای آنها نیز جزو کارمندانی باشند که بخواهند از این مرخصی استفاده کنند.
وزیر آموزش و پرورش در حالی وضعیت نیمهتعطیل ادارات وسازمانها را در دو روز آخر اسفند با مدارس مقایسه میکند که آسیبهای بیبرنامه این دو تعطیلی قابل مقایسه نیست، چون مخاطبان این تعطیلات متفاوتند.
در پی انتشار این خبر برخی والدین در تماس با جامجم این گونه برنامهریزیها را ناپخته خواندند که نظارت والدین بر فرزندانشان را کاهش میدهد.
جای هیچ شکی نیست که در این آشفته بازار تعطیلات، برخی دانشآموزان با توجه به دایر بودن مدارس و با علم به این که غیبتشان از سوی اولیای مدرسه موجه است از خانه خارج میشوند و بیآن که به مدرسه بروند، ظهر به خانه بازمیگردند! اگر قرار است مدرسه به طور خودسرانه غیبت دانشآموزان را موجه کند، بنابراین مسوولیت خروج آنان از منزل و پرسهگردی برخی از آنان در خیابانها هم بر دوش مدارس است در حالی که مدرسه چنین مسوولیتی را نمیپذیرد از سوی دیگر والدین هم با اطلاع از این که مدارس دایر است، نظارتی بر فرزندانشان نخواهند داشت.
این گونه سیاستها و برنامهریزیها که ناشی از برخوردهای سلیقهای شخص وزیر در تعطیلی یا دایر بودن مدارس است ، از نبود شناخت کافی از نظام آموزش رسمی حکایت میکند که به نظر میرسد، هدف بیشتر کسب محبوبیت در بین دانشآموزان است.
در حالی که چنین تصمیمات دوگانهای که در وزارت آموزش و پرورش کم نیست، رسمیت اثرگذاری این نظام را خدشهدار میکند.
تصمیمات مشابه را در سخنان متناقض وزیر، معاونان و مدیرانش در تفکیک جنسیتی کتابهای درسی، تعطیلی پنجشنبهها و اجرای سند تحول آموزش و پرورش بارها شاهد بودهایم که نشان دهنده چندپارگی و ناپختگی در تصمیمات آموزش و پرورش است که میتواند اقتدار نظام آموزش را متزلزل کند.
کتایون مصری - گروه جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مطرح شد