در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

حواسمان به انتهای صف دشمن باشد

حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج‌البلاغه جمله‌ای خطاب به پسرشان در جنگ دارند با این مضمون که همیشه انتهای صف دشمن را باید دید. مفسرین از این جمله تفسیر می‌کنند که هیچ وقت نباید دشمن را کوچک به حساب آورد و در کنار آن نباید در خصوص قدرت دشمن نیز بزرگنمایی کرد.
حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج‌البلاغه جمله‌ای خطاب به پسرشان در جنگ دارند با این مضمون که همیشه انتهای صف دشمن را باید دید. مفسرین از این جمله تفسیر می‌کنند که هیچ وقت نباید دشمن را کوچک به حساب آورد و در کنار آن نباید در خصوص قدرت دشمن نیز بزرگنمایی کرد.
کد خبر: ۱۴۷۸۹۶۲
نویسنده ناصر ایمانی | کارشناس مسائل سیاسی

حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج‌البلاغه جمله‌ای خطاب به پسرشان در جنگ دارند با این مضمون که همیشه انتهای صف دشمن را باید دید. مفسرین از این جمله تفسیر می‌کنند که هیچ وقت نباید دشمن را کوچک به حساب آورد و در کنار آن نباید در خصوص قدرت دشمن نیز بزرگنمایی کرد، چون این رویکرد خطایی بزرگ است. در تاریخ بوده‌اند افرادی که دشمن را کوچک شمرده و از آن دشمن شکست خورده اند از جمله در صدر اسلام و زمان پیامبراکرم‌ (ص) چندین بار سپاه مسلمانان تعداد کمی داشتند و کفار تصور می‌کردند، می‌توانند به آن‌ها غلبه کنند. اما همین موضوع سبب می‌شد کفار در جنگ شکست بخورند. به همین دلیل این مساله در همه جنگ‌ها یک اصل است.

 

رهبر انقلاب نیز در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت همین نکته را مطرح کردند که برای ایجاد روحیه نباید دشمن را کوچک بپنداریم و و در کنار آن نباید اقدامات دشمن را نیز بزرگنمایی کنیم، زیرا این دو رویکرد خطاست. لازم به یادآوری است که این روز‌ها در فضای مجازی بعضا این رویکرد دیده می‌شود و برخی دشمن را بزرگ می‌کنند. اما برخی نیز دشمن را کوچک جلوه می‌دهند. این در حالی است که در خصوص این مسائل باید حد طبیعی را نگاه داشت و حواس‌مان به انتهای صف دشمن باشد.

 

لازم به یادآوری است که ما یک نیروی نظامی رژیمی جعلی مواجه نیستم، بلکه تمام جبهه غرب از جنبه‌های تسلیحاتی، نظامی، سیاسی و جنگ روانی به یک جبهه بدل شده اند. در عملیاتی نیز که دو روز پیش رژیم صهیونیستی مرتکب شد، همه کارشناسان در جهان معتقدند که اگر آمریکا نبود، اسرائیل هرگز به لحاظ نظامی نمی‌توانست این اقدام را انجام دهد. به همین دلیل قطعا آمریکا در این خصوص به رژیم صهیونیستی کمک جدی کرده و دست‌کم فضا را در شمال عراق پوشش داده است تا رژیم صهیونیستی بتواند این عملیات را انجام دهد؛ بنابراین ما با یک جبهه بزرگ دشمنان مواجه هستیم. اما این مساله را نباید بزرگنمایی کنیم، چراکه آن‌ها در یکسال اخیر با همه قدرت نظامی شان ضربات مهلکی خورده‌اند. اما از طرف دیگر نباید دشمن را کوچک شمرد و باید آماده و مجهز بود تا در زمانی که مسئولان تصمیم می‌گیرند با دشمنان مواجه شویم.

 

علاوه بر این نکته دیگری نیز در بیانات رهبر انقلاب بود و آن تصمیم گیری از سوی مسئولان است، چون برخی ممکن است تصور کنند که تصمیم گیری‌های نظامی در ایران در همه زمینه‌ها صرفا توسط یک فرد و مقام معظم رهبری گرفته می‌شود، این مساله، اما می‌تواند ذهنیت‌هایی را ایجاد کند که کشور به لحاظ نظامی از سوی یک نفر اداره می‌شود. این در حالی است که به این شکل نیست، زیرا ما شورای امنیت ملی را داریم که رئیس آن رئیس جمهور است و مقامات و وزرای دیگر نیز در آن شورا حضور دارند و در خصوص مسائل تصمیم‌گیری می‌کنند و در واقع تصمیم آنها براساس قانون اساسی به تایید رهبری می‌رسد. به این ترتیب در کشور درباره مسائل مهم مانند مسائل امنیتی و نظامی جمع تصمیم گیری می‌کند. این نکته مهمی است که نه اکنون بلکه در گذشته نیز این رویکرد بوده است. البته نقش رهبر انقلاب در این تصمیمات پررنگ است، اما تنها تصمیم گیرنده ایشان نیستند.

 

مساله مهم دیگر بحث امنیت است رهبر انقلاب تاکید داشتند که اگر امنیت نباشد هیچ گونه فعالیت اقتصادی، فرهنگی و.. در جامعه انجام نمی‌شود، نمونه بارز این مساله را در سال‌های گذشته در کشور عراق شاهد بودیم، چون امنیت نبود به ویژه زمانی که داعش آنجا حضور داشت، هیچ فعالیتی انجام نمی‌شد. به همین دلیل امنیت مهم است و آن‌هم نه فقط از بعد حمله دشمن خارجی بلکه ما در روز‌های اخیر شاهد فعالیت تروریست‌های داخلی در سیستان و بلوچستان نیز بوده‌ایم؛ بنابراین مساله امنیت مهم است و باید آن را جدی گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها