یک عمر زندگی با 30 دقیقه پیاده‌روی

کد خبر: ۴۵۲۵۷۱

با نیم ساعت پیاده‌روی شروع کنید، نه هزینه خاصی دارد و نه نیاز به زمان و مکانی خاص. اگر شاغل هستید، مسیری تا محل کارتان را پیاده بروید، اگر مجبورید که از ماشین برای رفتن به محل کارتان استفاده کنید، ماشینتان را در محلی با فاصله نیم ساعت تا محل کار پارک کنید. اگر خانه دارید، برای رفتن به خرید پیاده بروید. اگر وقت آزاد بیشتری دارید، فقط نیاز دارید کمی تنبلی را کنار بگذارید.

اما وقتی برای انجام چنین کار ساده‌ای بیشتر راغب می‌شوید که فواید 30 دقیقه پیاده‌روی را بدانید. همه این اطلاعات هم نتیجه تحقیقات پزشکان است.

با راه رفتن، سرطان را مهار کنید

اول از همه لازم است بدانید که پزشکان تاکید کرده‌اند30 دقیقه پیاده‌روی روزانه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا،‌ این پزشکان معتقدند کسانی که به سرطان روده بزرگ مبتلا هستند، اگر در روز حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی کنند، خطر مرگ ناشی از سرطان در آنها نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

متخصصان متذکر شدند که همین تلاش ساده و کوتاه روزانه همچنین خطر بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر انواع سرطان را به اندازه چشمگیری کاهش می‌دهد و حتی برای زمان بعد از تشخیص سرطان هم مفید است. براساس نتایج این تحقیقات مشخص شده کسانی که به طور دائم برای مدت حداقل 10 سال این تحرک ساده را انجام می‌دادند، کمتر به مرگ‌ومیر ناشی از سرطان مبتلا می‌شوند.

فعالیت بدنی ، نیاز سالمندان

همچنین محققان تاکید کرده‌اند که انجام منظم فعالیت‌های بدنی موجب کاهش زوال عملکرد شناختی در افراد مسن می‌شود و روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی برای این افراد ضروری است.

محققان در یک مطالعه تغییرات میزان عملکرد شناختی را با کل فعالیت بدنی و مصرف انرژی ناشی از راه رفتن بررسی کردند. در این مطالعه دیده شد هرچه مصرف انرژی افراد مورد مطالعه افزایش می‌یافت، میزان زوال عملکرد شناختی آنها کاهش می‌یافت.

همچنین در این مطالعه مشاهده شد که میزان ورزش روزانه همراه با خوشحالی و بشاشی ارتباط دارد؛ به طوری که 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه با کاهش خطر اختلال شناختی مرتبط است. به گفته محققان، مکانیزم‌های زیستی مختلفی، ارتباط مثبت میان فعالیت بدنی و بهداشت عملکرد شناختی را بیان می‌کنند.

برعکس یک باور غلط که به زنان باردار استراحت زیاد را توصیه می‌کند، متخصصان زنان معتقدند در دوران حاملگی، محدودیت فعالیت بدنی ضرورتی ندارد.دکتر منصوره غفرانی، فوق تخصص زنان در این خصوص می‌گوید: توصیه می‌شود مادران باردار روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی را در برنامه خود جای دهند و اگر مادری، ورزش حرفه‌ای را دنبال می‌کند تا زمانی که خستگی بیش از حد یا خطر ضرر رساندن به جنین را نداشته باشد، می‎تواند به ورزش خود ادامه دهد.

به گفته او، یک مادر باردار با داشتن یک رژیم معمولی، نیازی به مصرف اضافی ویتامین‌ها ندارد؛ زیرا مصرف بیش از حد و خودسرانه ویتامین‌ها از جمله ویتامین A اختلالاتی را برای جنین به وجود می‌آورد. در میان ویتامین‌ها، فقط کمبود اسیدفولیک باعث نواقصی در لوله عصبی جنین می‌شود که توصیه می‌شود زیر نظر پزشک مصرف شود.

جذب ویتامین D

به گفته متخصصان، آپارتمان‌نشینی و تغییر شیوه زندگی موجب شده 80 درصد ایرانی‌ها با کمبود ویتامین D مواجه شوند.

کمبود ویتامین D مشکلاتی مانند پوکی استخوان را برای افراد ایجاد می‌کند. این ویتامین تاثیر بسیاری در فرآیند استخوان‌سازی دارد و در صورت کمبود آن در بدن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد.

ویتامین D از طریق مواد غذایی جذب بدن می‌شود. منبع اصلی این ویتامین نیز لبنیات است. مصرف روزانه 200 تا 600 واحد از انواع مواد غذایی حاوی ویتامین D توصیه می‌شود. این ویتامین در انواع گوشت‌ها، مخصوصا گوشت آبزیان وجود دارد.

قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب موجب افزایش جذب ویتامین D در بدن می‌شود و در صورتی که اختلالی در جذب این ویتامین باشد، از این طریق رفع می‌شود.به افرادی که کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، مخصوصا زنان توصیه می‌شود روزانه نیم ساعت در نور آفتاب پیاده‌روی داشته باشند تا ویتامین‌های وارد شده به بدن، جذب شوند.

پیاده‌روی، دوست قلب شماست

لازم است بدانید روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی احتمال مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی ـ عروقی را کاهش می‌دهد.در حال حاضر بیماری‌های قلبی ـ عروقی اولین علت مرگ‌ومیر در دنیا و نیز در ایران است.بیماری‌های قلبی ـ عروقی هر سال تعداد زیادی از افراد جامعه را به کام مرگ فرو می‌برد و هزینه سنگینی بودجه بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌کند.

با توجه به گسترش شهرنشینی و تغییر روش زندگی، عواملی چون چربی خون بالا، فشار خون بالا، کم‌تحرکی و مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی ـ عروقی محسوب می‌شوند.

با تغییر روش زندگی یعنی تغذیه صحیح، ورزش و فعالیت بدنی منظم و مرتب و‌مصرف نکردن دخانیات می‌توان تا حد زیادی از بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی (بیماری‌های عروق کرونر قلب، سکته قلبی و‌ مغزی) جلوگیری کرد. یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی-‌ عروقی مصرف نکردن دخانیات است. با توجه به این نکته که در هر ثانیه، یک نفر به علت عوارض ناشی از مصرف سیگار در دنیا فوت می‌کند، ‌مصرف نکردن سیگار می‌تواند نقش چشمگیری در کاهش سکته مغزی، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و بیماری‌های ریوی ایفا کند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عموم مردم توصیه می‌کند با انجام فعالیت بدنی منظم مرتب نظیر پیاده‌روی روزانه، سبب رسیدن به وزن ایده‌آل، کنترل چربی خون و قند خون می‌شود و همچنین از ابتلا به بیماری قلبی ـ عروقی جلوگیری کنند.

درست راه برویم

حالا که عزمتان را برای پیاده‌روی جزم کرده‌اید، لازم است بدانید که پیاده‌روی غیراصولی نه‌تنها شادابی و نشاط به همراه ندارد؛ بلکه موجب بروز دردهای مفصلی و افتادگی عضلانی می‌شود.

پیاده‌روی ورزشی مفرح است که می‌تواند در ایجاد احساس نشاط، شادابی و افزایش کارایی بدن موثر باشد، اما این امر با پیاده‌روی صحیح و اصولی میسر می‌شود، بنابراین پیاده‌روی غیراصولی تنها با ایجاد خستگی، مشکلاتی همچون دردهای مفصلی، افتادگی عضلات و از دست دادن انگیزه را به همراه دارد. بنابراین هنگام پیاده‌روی قوز نکنید و راست راه بروید، شانه‌هایتان را محکم نگه دارید؛ زیرا از افتادگی عضلانی جلوگیری می‌شود و احساس خستگی مزمن نخواهید کرد. کسانی که هنگام پیاده‌روی عضلات شکمشان را منقبض نمی‌کنند، در طولانی‌مدت با دردهای کمر مواجه می‌شوند. اغلب متخصصان، پیاده‌روی صحیح 30 دقیقه در روز را در حفظ تناسب اندام و شادابی جسمی و روحی افراد موثر می‌دانند.

مریم روزبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها