آخرین نسخه فایرفاکس در سال 2012

مروری بر قابلیت‌های فایرفاکس 9

فایرفاکس 9 که بتازگی منتشر شده است، می‌تواند بخوبی با کروم در سرعت جاوااسکریپت رقابت و از HTML5 پشتیبانی کند. این مرورگر یک واسط سبک و کوچک دارد که به مرکز صفحه وب فضای بیشتری می‌دهد؛ ولی زمانی که برای مقایسه درکنار کروم قرار می‌گیرد، فایرفاکس کمی در پشتیبانی از HTML5 و قابلیت‌های whiz-bang مانند قابلیت Instant کروم (که صفحه‌ها را از تاریخچه شما بارگذاری می‌کند حتی قبل از این که تایپ نشانی آن یا عبارت جستجو شونده در نوار آدرس را تمام کرده باشید) کمی عقب می‌ماند.
کد خبر: ۴۵۲۳۴۳

با این‌حال این مرورگر برای دوستداران فایرفاکس مناسب به‌نظر می‌آید.

واسط

آخرین واسط فایرفاکس، با رویکرد «کمتر، بهتر است» این مرورگر را به رقابت بازگرداند (کمترین فضا توسط قالب مرورگر گرفته شود تا فضای بیشتری به صفحه وب اختصاص پیدا کند). تب‌های صفحه به بالای نوار آدرس نقل مکان کردند و مانند اوپرا 60/11، تنها یک گزینه منو در دکمه نارنجی فایرفاکس و در گوشه بالا سمت چپ قرار داده شد. البته شما می‌توانید منوهای استاندارد را با فشردن دکمه Alt دوباره فعال کنید.

دکمه خانه به سمت راست نوار جستجو انتقال داده شد که یک دکمه بوک‌مارک در راست آن قرار دارد. این دکمه بوک‌مارک تنها زمانی نشان داده می‌شود که شما نخواهید نوار ابزار بوک‌مارک، فضای پنجره مرورگر را اشغال کند.

فایرفاکس یکی از آخرین مرورگرهایی است که هنوز از 2 نوار جداگانه برای جستجو و آدرس استفاده می‌کند و برای افرادی خوب است که می‌خواهند این دو فعالیت را جدا از هم انجام دهند. البته این به معنای آن نیست که یک جستجو در نوار آدرس کار نمی‌کند. نام دیگر این نوار، «نوار فوق‌العاده» است. این ابزار که تاریخچه و سایت‌های مورد علاقه شما را هنگامی که شروع به تایپ می‌کنید، ارائه می‌دهد توسط فایرفاکس معرفی و به‌وسیله مرورگرهای دیگر استفاده شد. یک قابلیت دیگر این است هنگامی که یکی از سایت‌های پیشنهاد شده در یک تب باز است، شما می‌توانید روی لینک « برو به تب » کلیک کنید که این کار شما را از بازکردن تب‌های غیرضروری بازمی‌دارد.

فایرفاکس همواره مرورگری بوده است که بیشترین تعداد ارائه کنندگان جستجو شامل جستجوهای خاص مانند خرید، منبع یا اجتماعی را در خود دارد. مرورگرهای محبوب دیگر نیز امروزه این کار را انجام می‌دهند؛ ولی فایرفاکس می‌تواند به‌طور خودکار سرویس‌های جستجو را در یک صفحه شناسایی کند و به‌شما اجازه می‌دهد آنها را از نوار جستجو اضافه کنید. با نسخه 8 فایرفاکس، دسته جستجوی اجتماعی توسط توییتر تقویت شد که دنبال کردن موضوع‌های مورد علاقه یا یافتن شخصیت‌های توییتر را آسان‌تر کرد.

چشم‌انداز و تب‌های پین شده

در نسخه 4، فایرفاکس یک راه جدید برای سازماندهی تب‌ها ارائه کرد. این روش که «چشم‌انداز» نامیده می‌شود به افرادی که می‌خواهند تعداد زیادی تب باز داشته باشند کمک می‌کند. تنها کافی است روی آیکون Mondrian کلیک کنید تا مربع‌هایی را ببینید که حاوی تصاویر کوچک‌شده صفحه هستند. می‌توانید تب‌ها را بین گروه‌ها جابه‌جا کنید. همچنین می‌توانید باکس‌ گروه‌ها را تغییر اندازه یا تغییر مکان دهید. حتی می‌توانید یک اسم به یک گروه تب بدهید تا شناسایی شوند. زمانی که روی یکی از این صفحات کوچک‌شده کلیک کنید، آن صفحه در پنجره مرورگر بزرگ می‌شود و تنها می‌توانید تب‌های دیگر آن گروه را ببینید.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به تب‌ها مربوط است، بوضوح از کروم الهام گرفته شده که تب‌های پین شده است. اگر سایت‌هایی وجود دارد که همواره می‌خواهید به آنها دسترسی داشته باشید، درست مانند کروم، می‌توانید تب آنها را در سمت چپ نوار تب‌ها پین کنید. این تب‌های پین شده باریک‌تر به‌نظر می‌رسند و تنها آیکون سایت را نمایش می‌دهند. سایت‌های پین شده همچنین به‌طور خودکار زمانی که فایرفاکس را باز می‌کنید بارگذاری می‌شوند؛ ولی نمی‌توانید یک آیکون میانبر برای برنامه‌های کاربردی برای استفاده در رایانه رومیزی یا نوار دستور ویندوز 7 ایجاد کنید؛ قابلیتی که در اکسپلورر 9 و کروم وجود دارد.

افزونه‌ها

فایرفاکس همواره به‌ دلیل بسیاری از شخصی‌سازی‌هایی که به‌وسیله افزونه‌های خارجی ارائه می‌کند، مورد ستایش بوده است. اگرچه کروم و دیگر مرورگرها نیز امروزه ارائه گر این افزونه‌ها هستند، ولی فایرفاکس بیشترین اصلاحات و تغییرات در عمق را به کاربر می‌دهد. از نسخه 4 فایرفاکس، افزونه‌ها (که شامل نرم‌افزارهای خارجی می‌شوند) در درون و خارج از فایرفاکس اصلاح شدند. سیستم افزونه جت‌پک، هم برای توسعه‌دهندگان در ساخت افزونه‌ها و هم برای مشتریان در استفاده از آنها محیطی ساده‌تر فراهم آورده است.

جت‌پک به توسعه‌دهنده افزونه این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به بستن و دوباره بازکردن مرورگر، افزونه را نصب کند و همچنین به‌روزرسانی را با اطلاع بیشتری انجام می‌دهد. ولی هدف «بدون راه‌اندازی مجدد» هنوز به‌وسیله تیم جت‌پک کامل انجام نشده است و به ‌روزرسانی‌های مکرر مرورگر، شانس را برای افزونه‌های ناسازگار ـ که سازندگان هنوز نتوانسته‌اند آنها را با به‌روزرسانی فایرفاکس یکسان کنند ـ افزایش می‌دهد.

کارایی

ابتدا با سخنی کوتاه درباره زمان شروع مرورگر آغاز می‌کنیم. طی چند سال گذشته، فایرفاکس به‌خاطر بیشترین زمان صرف‌شده در آغاز به‌کار، بویژه بعد از یک راه‌اندازی مجدد، از رقابت عقب مانده بود. فایرفاکس 7 توانست به‌وسیله جبران این نقیصه جهش خوبی به‌سمت جلو داشته باشد. روی یک سیستم مشابه، زمان شروع فایرفاکس 9 و فایرفاکس 7 تفاوتی ندارند و هر دو 5/1 ثانیه طول می‌کشند تا شروع به‌کار کنند. هنوز فایرفاکس به‌دنبال رسیدن به زمان شروع کروم (4/2 ثانیه) و اکسپلورر (2/4 ثانیه) است ولی در هر صورت بهتر از نسخه‌های قبلی است که بیش از 10 ثانیه برای شروع فایرفاکس زمان نیاز بود.

اگرچه فایرفاکس در اجرای جاوااسکریپت بسیار سریع‌تر از اکسپلورر 8 است، ولی اکسپلورر 9 توانست این تصویر را تغییر دهد. با فایرفاکس 9 و به‌وسیله روش استنتاج جدید فایرفاکس در بهبود کارایی جاوااسکریپت توسط تحلیل کد جاوااسکریپت و استفاده از اطلاعات آن برای تولید کد بهینه و موثرتر با کامپایلر JIT (درست در لحظه)، جداول رتبه‌بندی مرورگرها کمی تغییر می‌کنند.

نتایج این بهینه‌سازی کاملا در معیارهای جاوااسکریپت مشاهده می‌شود. در معیار جاوااسکریپت SunSpider (که بسیار محبوب است)، فایرفاکس 9 توانست پس از اکسپلورر 9 در جایگاه دوم قرار بگیرد. بیشتر مرورگرها خود را برای این آزمایش کاملا آماده کرده‌اند؛ بنابراین نتایج آن کاملا معتبر است.

سازگاری

پشتیبانی از HTML5 مساله‌ای نیست که جواب بله یا خیر داشته باشد. باز کردن سایت‌های مختلف HTML با مرورگرهای مختلف این امر را کاملا روشن می‌کند. اخبار تازه‌ای نیست که فایرفاکس آزمون Acid3 از پروژه استانداردهای وب را با نمره کامل (نمره 100 از هر 100 امتیاز ممکن) گذرانده است. این یک آزمون است که نشان می‌دهد چه میزان از قابلیت‌ها و عناصر 450گانه HTML5 را یک مرورگر می‌تواند تشخیص دهد.

فایرفاکس به‌وسیله WebM، فونت‌های وب، برخی قابلیت‌های CSS3 مانند تبدیلات و WebGL برای گرافیک‌های سه‌بعدی تحت وب، از ویدئو HTML5 پشتیبانی می‌کند. نسخه 8 فایرفاکس، پشتیبانی از WebGL را به‌وسیله به‌اشتراک‌گذاری منابع از مبدا (CORS) به این مرورگر اضافه کرد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بافت‌های WebGL را کاملا امن از دامنه‌های مختلف بارگذاری کنند.

محمدحسین کردونی

منبع: Cnet

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها