پیشرفت لاک‌پشتی جاده کنارگذر تبریز

افزایش روند مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهر تبریز در سال‌های گذشته و رشد بی‌رویه جمعیت در این کلانشهر مشکلات اجتماعی ـ اقتصادی فراوانی به وجود آورده است.
کد خبر: ۴۵۰۳۱۶

یکی از این مشکلات، حلقه مفقوده ترافیک و گره کور ساخت و سازهای جاده‌ای و بزرگراه‌هاست.

‌به‌رغم تلاش مسوولان در بازگشایی این نقاط کور هنوز که هنوز است، بخش‌هایی از این کلانشهر بار ترافیکی سنگین دارد.

یکی از این نقاط، در محور بزرگراه کارگر و بزرگراه ملت (جاده سنتو) تبریز واقع شده که حدود 10 سال پیش و به منظور کاهش بار ترافیکی این محور عملیات اجرایی کنارگذرغربی تبریز آغاز به کار کرد و با وجود گذشت این مدت هنوز مردم و مسوولان چشم انتظار اتمام پروژه هستند.

این طرح شامل قطعه‌های زیادی است که با اتمام تمام قطعات، تبریز به بازرگان و از آنجا به ترکیه متصل خواهد شد.

هم اکنون قطعه اول آن به عنوان محور مواصلاتی محدوده شمال غرب تبریز به جنوب غرب شهر طراحی شده و از طریق این بزرگراه جاده تبریز ـ آذرشهر به جاده تبریز ـ مرند متصل می‌شود و با اجرای آن از بار ترافیکی بزرگراه ملت و کارگر (جاده سنتو) به طور قابل ملاحظه‌ای کاسته خواهد شد.

حمیدعلی محمدزاده، نماینده شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره این پروژه اظهار کرد: این قطعه 11 کیلومتر طول و 35 متر عرض داشته و در آن پنج دستگاه پل بزرگ و 60 دستگاه آب روی کوچک در حال احداث است.

وی افزود: با توجه به زمان بر بودن پروژه و به خاطر کاهش بار ترافیکی جاده سنتو، در کنار قطعه اول، آنتن اتصالی کنارگذر غربی تبریز به طول 4.6 کیلومتر در حال ساخت است که با بهره‌برداری از این آنتن کنارگذر غربی به بزرگراه شهید کسایی تبریز متصل می‌شود.

محمدزاده، هدف از اجرای پروژه کنارگذر غربی تبریز را کامل کردن رینک دوم کلانشهر تبریز، کاهش ترافیک پرتراکم ورودی جنوبی تبریز، افزایش سرعت ترافیک جاری، کاهش آلودگی داخل کلانشهر تبریز، کاهش زمان سفر ترافیک ترانزیتی و افزایش ظرفیت ترافیکی کریدور غربی تبریز اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود 30 الی 40 درصد از حجم ترافیکی کریدور غربی تبریز کاسته شود.

وی با اشاره به این‌که هم اکنون این پروژه با 5 سال تاخیر نزدیک به 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: عوامل زیادی در عقب ماندگی پروژه دخیل هستند که از آنها می‌توان به کمبود اعتبار تخصیصی سالانه و عدم تامین نقدینگی پروژه، مشکل تامین سوخت، قیر، آرماتور، جابه‌جایی تاسیسات زیربنایی گاز، برق و فیبرنوری اشاره کرد.

علیرضا نوین، شهردار تبریز نیز در این باره معتقد است با توجه به این که این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیربنایی است شهرداری تمایل زیادی به اتمام آن دارد.

وی افزود: با وجود اظهار نظر مسوولان مربوط درخصوص مقصر بودن شهرداری در به تاخیر افتادن بهره‌برداری از این کنارگذر باید بگویم بحث تملک و آزادسازی اراضی واقع در محدوده طرح چهار سال است که حل شده است.

نوین در عین حال کمبود اعتبارات را مهم‌ترین عامل عدم نهایی شدن پروژه دانست و گفت: باتوجه به این‌که این پروژه یک پروژه کلان و ملی است، لذا با تزریق قطره‌ای اعتبار حق دارد بیشتر از 10 سال طول بکشد.

امکان توسعه تبریز فراهم نیست

کارشناسان معتقدند با بهره‌برداری از این بزرگراه ، تبریز از حالت بن بست خارج می‌شود، به این صورت که هم اکنون کلانشهر تبریز به علت قرار گرفتن ایستگاه راه آهن در قسمت غربی امکان توسعه برایش فراهم نیست، اما با احداث این بزرگراه که از پشت راه آهن تبریز می‌گذرد توسعه شهر از سمت غربی تبریز ممکن می‌شود.

رضا رحمانی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نیز در این باره افزود: کنارگذر غربی تبریز به دلیل این‌که پس از اتمام کل پروژه، تبریز را از طریق بازرگان به کشور ترکیه وصل می‌کند شاهراه استراتژیک قلمداد می‌شود و باعث افزایش تبادل اقتصادی، اجتماعی، تجاری و گردشگری با ترکیه و در نهایت اروپا می‌شود.

وی گفت: به رغم این‌که در اشل‌های وزارت راه این پروژه به دلیل کوتاه بودن مسیر پروژه کوچکی است و باید سال‌ها پیش به اتمام می‌رسید، اما بنا به دلایل نامعلوم که قابل توجیه هم نیست تاکنون نیمه‌تمام مانده است.

در همین حال محمدزاده، نماینده شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل معتقد است، هرچند طبق برنامه قرار است این پروژه در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد، ولی چون زیرعبور رفتن کنارگذرغربی منوط به افتتاح آنتن اتصالی است و با توجه به این‌که این آنتن از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست بنابراین حداقل دو سالی طول می‌کشد خودروهای سنگین بتوانند براحتی و بدون مانع از این آزادراه عبور کنند.

وی اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه اعم از قطعه اول آزاد راه تبریز ـ مرند و آنتن اتصالی و تقاطع‌های مرتبط را حدود 189 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار این پروژه حداقل دو سال دیگر به اتمام می‌رسد.

سعیده دلال علیپور -‌ جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها