کارشناسان با استناد به تعلل شش ماهه مطرح شده از سوی اوباما در اجرای تحریم بانک مرکزی ایران علیرغم فشارهای کنگره، این اقدام کاخ سفید را "نمایشی" و فاقد وجهه اجرایی دانستند.
کد خبر: ۴۴۹۳۰۰

به گزارش خبرگزاری آلمان، در این لایحه یک فرصت 180 روزه (6 ماهه ) برای برنامه ریزی دولت اوباما برای اجرای این تحریم درنظرگرفته شده است. این ضرب الاجل شش ماهه هراس آمریکا را از عواقب این اقدام نشان می دهد.

در این شش ماه به اوباما فرصت داده شده تا بازار جهانی نفت را زیر ذره بین قرار دهد تا دریابد آیا اقدام تحریم بانک مرکزی ایران بر بهای نفت تأثیری دارد یا خیر.

کنگره امریکا خواهان اجرای فوری این لایحه بود اما اوباما با فشار هم‌پیمانان اروپایی مواجه شده که درباره عملی بودن وموثر بودن دور جدید تحریمها علیه ایران تردید جدی دارند.

با مخالفت دولت امریکا با اعمال فوری تحریم بانک مرکزی ایران، در نهایت با توافق کنگره، شش ماه مهلت تعیین شد تا اوباما راههای اجرای این موضوع را مشخص کند.

بر اساس این گزارش، یک روزنامه سوئیسی در تحلیل تبعات این اقدام نوشت: تحریم بانک مرکزی ایران بیهوده است و همه طرفها از آن ضرر می کنند.

فهرست واحد اصولگرایان

رییس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان ضمن برشمردن معیارهای تعیین نامزدهای اصولگرایی، گفت: اصولگرایان با لیست واحد در مقابل جریانات فتنه، فساد و انحراف، وارد رقابت های انتخابات مجلس نهم خواهند شد.

علیرضا زاکانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: اصولگرایان معتقد به اصول و ارزش‌های اصولگرایی هستند که یکی از این اصول‌ها اهتمام به وحدت است که در اولویت جبهه متحد اصولگرایان و تمامی طیف های اصولگرایی قرار دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال ارائه لیست واحد از جانب جبهه متحداصولگرایان و پایداری وجود دارد یا نه؟ تاکید کرد: به نظر بنده، شرایط و حرکت به سمتی است که وحدت حاصل خواهد شد و لیست واحد ارائه می شود.

وی افزود: در شرایطی که نظام سلطه به همراه جریان فتنه، انحراف و فساد توطئه های رنگارنگی علیه انقلاب و اصولگرایان دارد، وحدت بهترین گزینه برای مقابله با توطئه‌های است و این را نباید فراموش کرد که شکست‌های پیاپی دشمنان و پیروزی‌های ملت بزرگ ایران به خاطر حفظ وحدت بوده؛ لذا باید زمینه تقویت این مولفه اقتدار و عظمت کشور را فراهم کنیم.

رییس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به معیارهای تعیین نامزدها، گفت: کاندیداهایی که از سوی این جبهه معرفی می‌شوند، علاوه بر برخورداری از تعهد، تخصص، خدمتگزاری مردم و فسادستیزی، باید از اقبال مردمی نیز برخوردار باشند.

بی اعتمادی اروپاییان

بر اساس بررسی موسسه یورو بارومتر اکثر اروپاییان به سیاستمداران خود بی اعتمادند و با ناامیدی به آینده می نگرند.

 روزنامه "راینیشن پست" در گزارشی نوشت: موسسه یورو بارومتر مرتبا وضعیت اروپا را مورد بررسی قرار می دهد. نتیجه این بررسی ها در پایان 2011 تصویر تیره و تاری را درباره وضعیت این اتحادیه ارائه می دهد.

بر این اساس اکثر اروپاییها منتظر روزهای سخت تر اقتصادی در سال آینده می باشند. دو سوم اروپاییها معتقدند که بدترین وضعیت اقتصادی هنوز در سالهای آینده در انتظار آنهاست. این احساس بدبینی که درباره آینده در بین اروپاییها به وجود آمده است تاثیراتی را بر احساس همبستگی و آمادگی برای هماهنگی در بین اروپاییان گذاشته است.

آخرین نظرسنجی موسسه یورو بارومتر فقدان اعتماد اروپاییان به سیاست و سازمانهای دولتی را نشان می دهد. بر این اساس به طور میانگین حدود هفتاد درصد اروپاییان به مسیری که حکومتهایشان در پیش گرفته اند اعتماد ندارند. تنها بیست و سه درصد اعتقاد دارند که اتحادیه اروپا تنها ابزاری است که می تواند بحران را حل کند.

 تهدید در برابر تهدید

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تهدید در مقابل تهدید گفت: از فرمایشات معظم له برداشت می شود که تغییری در استراتژی دفاعی ایران حاصل شده است.

سردار یدالله جوانی با اشاره به سخنان ضد و نقیض مقامات آمریکایی درباره توانایی ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز اظهار داشت:‌  کسانی که با توانمندی های دفاعی و نظامی ایران، ژئوپلتیک منطقه، وضعیت تنگه هرمز، دریای عمان و طول سواحل جمهوری اسلامی ایران در شمال خلیج فارس آشنا هستند به خوبی می دانند که ایران، توانایی و امکان بستن تنگه هرمز را دارد.

وی تاکید کرد:‌ اگر دشمنان، منافع حیاتی،‌امنیت و استقلال ما را تهدید کنند طبیعی است که ما نیز از این پس منابع آنها را تهدید خواهیم کرد لذا مباحثی که این روزها برخی مقامات سیاسی و نظامی کشورمان مطرح کرده اند الهام گرفته از تغییر استراتژی و دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران است. (باشگاه خبرنگاران)

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها