چرا صاحبان سرقفلی چند متر مغازه را ده‌ها میلیون تومان خریداری می‌کنند، اما همچنان به عنوان مستاجر تلقی می‌شوند؟ آیا در سایر نظام‌های حقوقی دنیا نیز اینچنین است؟ چرا نسبت به بازنگری و اصلاحیه ماده 19 قانون مالک و مستاجر اقدامی نمی‌شود تا شأن و جایگاه حقوقی و قانونی صاحبان سرقفلی حفظ و از تضییع حقوق آنها جلوگیری شود؟
کد خبر: ۴۴۵۳۲۰

قانونگذار در تدوین قوانین غالبا از مصالح اجتماعی و قواعد عرفی پیروی می‌کند و اگر در بسیاری موارد هم اینچنین نباشد در این مورد خاص قطعا چنین بوده و درست به همین علت هم ماده 19 قانون مالک و مستاجر جایگاه خودش را بی‌سروصدا حفظ کرده وگرنه سرقفلی نه از اساس می‌توانست واژه‌ای حقوقی باشد که بار حقوقی پیدا کند و نه آنقدر کوچک می‌شد که قانون بتواند بزرگش کند. در اینجا مشکل قانون پیروی افراطی از عرف بوده آن هم نه از حالا، بلکه از سال‌ها پیش که باب سرقفلی در قوانین گشوده شده است. بنابراین حتی اگر دولت لایحه‌ای بدهد یا نمایندگان طرحی درخصوص اصلاح ماده 19 ارائه بدهند باز هم نمی‌توان به اصلاح اساسی و اجرایی این ماده‌ دل بست چون این شأن و جایگاه پیش از این در رگ‌های عرف تزریق شده و قانون فقط یک وسیله بود.

در مورد آن 20 درصدی که مالک به جهت موافقت انتقال از ارزش مورد معامله مطالبه می‌کند قانونی در این زمینه وجود ندارد و گمان هم نمی‌رود شرعی یا فقهی باشد، چرا که در فقه امامیه نیز در مباحث مربوط به مکاسب چنین موردی تا به حال دیده نشده است. به هر حال به نظر می‌رسد قانون، مستاجر را مکلف به پرداخت هیچ رقمی حتی یک درصد نمی‌کند و مقرر می‌دارد جهت اخذ اجاره انتقال سرقفلی به دادگاه مراجعه شود. اما شاید ناآگاهی از قانون، قدرت عرف یا هر دلیل دیگری موجب شده از این امکان کمتر استفاده شود.

من متولد سال 59 هستم، اما شناسنامه‌ام به اشتباه برای سال 55 صادر شده، آیا می‌توانم اقدامی کنم تا سن واقعی‌ام را با صدور شناسنامه جدید درج کنند؟

در این‌گونه موارد مطابق رویه معمول باید دادخواست تنظیم کرد و استشهادیه محلی مبنی بر تایید خواسته شما به آن ضمیمه کرد و از طریق دادگاه و استعلام از اداره ثبت احوال موضوع را پیگیری کرد، اما متاسفانه در مورد مشکل خاص شما یک مانع قانونی وجود دارد که بعید به نظر می‌رسد راه‌حل مرسوم و گفته شده کارایی داشته باشد، چراکه طبق ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها صاحب شناسنامه فقط یک‌بار در طول عمر خود و آن هم در صورتی که اختلاف سن واقعی با سن مندرج در شناسنامه بیش از 5 سال باشد به تشخیص کمیسیون مربوطه می‌تواند سن خود را اصلاح کند در حالی که چنین اختلاف سنی درباره شما مصداق ندارد و سن واقعی شما کمتر از 5 سال با سن مندرج در شناسنامه اختلاف دارد مگر این‌که سن واقعی تولد شما از سال 60 به بعد باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها