فلاحت‌پیشه درگفت‌وگوبا جام‌جم آنلاین:

انگلیس آینده خطرناکتراز بریتانیای گذشته است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که دولت لندن مشغول توطئه علیه ایران است انگلیس آینده را خطرناکتر از بریتانیای گذشته دانست.
کد خبر: ۴۴۳۶۳۲

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه امروز (جمعه) در گفتگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: راهبردهای انگلیسی‌ها برای آینده ایران خطرناکتر از سیاست‌های گذشته آنان برای تاراج منابع ایران است.

وی با تاکید بر این که نباید در میدانی که انگلیسی‌ها طراحی می‌کنند بازی کنیم، اظهار کرد: حوزه نفوذ انگلیسی‌ها به ویژه در سه سال اخیر در ایران بسیار محدود شده است و به لحاظ سیاست‌های مداخله‌جویانه لندن در ایران و این‌که انگلیس سردمدار سیاست‌های تحریمی علیه ایران است حساسیت جدی نزد مردم، مجلس، فعالان سیاسی و دولت ایران نسبت به رفتارهای انگلیسی‌ها در ایران به وجود آمده است.

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس یادآور شد: به دنبال مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش سطح روابط با انگلیس، آنان سعی می‌کنند بحث قطع روابط اتحادیه اروپا با ایران را مطرح و سپس به شکل فراگیرتر موضوع را در شورای امنیت مطرح نمایند.

اقدام دانشجویان و کارناوال سفرا

وی در خصوص اقدام دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت انگلیس و حضور برخی سفرای اروپایی در باغ قلهک نیز گفت: رفتار دانشجویان یک امر طبیعی ناشی از روحیه استکبارستیزی دانشجویی است که البته دستگاه دیپلماسی خارجی ما این اقدام دانشجویان را مورد انتقاد قرار داد و برخوردهای پلیسی هم با دانشجویان صورت گرفت.

وی افزود: راه‌اندازی کارناوال توسط برخی سفرای کشورهای اروپایی با هدف فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران و جمع‌آوری یک سری اسناد ادعایی علیه ایران برای ارائه به اتحادیه اروپایی و شورای امنیت صورت گرفت.

فلاحت‌پیشه اقدام سفرای کشورهای اروپایی را برخلاف عرف دیپلماتیک یاد کرد و گفت: نقد ما به وزارت امور خارجه این است که نباید اجازه داده می‌شد سفرای برخی کشورهای اروپایی خارج از وظایف سفارت عمل کنند و اگر چنین اقدامی می‌خواستند انجام دهند باید با موافقت وزارت امور خارجه کشورمان صورت می‌گرفت لذا انفعال وزارت خارجه قابل تامل می‌باشد.

وی در عین حال گفت: محافل منصف کشورهای اروپایی به خوبی نسبت به رفتارهای لندن آگاه هستند و حاضر نیستند منافع خود را با رفتار انگلیسی‌ها گره بزنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: انگلیسی‌ها همواره سعی کرده‌اند خروج خود از ایران را برای کشورمان پرهزینه تحمل کنند که نمونه آن موضوع ملی شدن صنعت نفت، جدا شدن بحرین از ایران، ایجاد مرزهای تنش‌زا با همسایگان و این‌که می‌خواستند موضوع سلمان رشدی مرتد را به کل اروپا مرتبط کنند.

وی افزود: انگلیسی‌ها براساس ذیل ماده 41 فصل 7 منشور ملل متحد که یکی از بندهای 15 گانه آن تحریم دیپلماتیک است می‌خواهند شورای امنیت را علیه ایران با خود همراه کنند ولی رفتار ایران به گونه‌ای نیست که شورای امنیت بتواند علیه کشورمان قطعنامه صادر کند.

اسناد جنایات انگلیسی‌ها

دکتر فلاحت‌پیشه با بیان این که دست انگلیسی‌ها آلوده به خون جوانان ایرانی است گفت: انگلیسی‌ها علاوه بر اعمال سیاست‌های استعماری علیه ایران دستشان آلوده به خون ایرانیان از قهرمانان استقلال‌خواهانه ماننددلیران تنگستان گرفته تا کودکان دوران دفاع مقدس است.

وی افزود: اسنادی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دست داریم که شرکتهای انگلیسی همراه با شرکت‌های برخی کشورهای اروپایی در دوران دفاع مقدس رژیم صدام را به سلاح‌های شیمیایی مجهز کرده‌اند که نتیجه آن 38 هزار شهید و بیش از 80 هزار نفر جانباز شیمیایی است.

نقشه تجزیه ایران

وی گفت: انگلیسی‌ها که دستشان از ایران کوتاه شده است درصدد هستند تا ناامنی پایدار بر کشورمان تحمیل کنند و بر همین اساس نقشه تجزیه ایران به 10 کشور کوچک را طراحی کرده‌اند تا هر کدام از این کشورها حافظ منافع استعماری آنان باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: انگلیسی‌ها با فضاسازی تبلیغاتی می‌خواهند واقعیت اجحاف علیه ملت ایران را وارونه جلوه دهند که جا دارد کارشناسان و تحلیل‌گران به جای شعار دادن به تحلیل واقع‌گرایانه این مصاف حق‌جویانه ملت ایران بپردازند.

کنترل تحریم اروپا

فلاحت‌پیشه درخصوص تحریم اروپا نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر توانسته است اقتصاد خود را از حوزه دلار و اخیرا نیز از حوزه یورو خارج کند.

سیاست‌های تحریمی اروپا به گونه‌ای بود که حتی یک بیمار سرطانی ایرانی می‌خواست از طریق بانک‌های اروپایی پولی برای تامین داروی خود تهیه کند شامل تحریم می‌شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن این که از تحریم استقبال نمی‌کند ولی در سه سال گذشته توانسته است رابطه مالی و اقتصادی خود را به گونه‌ای تنظیم نماید که نتیجه آن کنترل سیاست تحریم اروپا شد.

گفت‌وگو: محمد دوامی

خبرنگار جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها