این حیوانات به علت یک بیماری ناشناخته در منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین تلف شده اند

مرگ مشکوک ده‌ها قوچ و میش وحشی در خراسان شمالی

در حالی که خشکسالی و از بین رفتن مراتع و علفزارها حیات وحش کشور را با خطر مرگ روبه‌رو ساخته است، طی 10 روز گذشته شماری از وحوش منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین در استان خراسان شمالی نیز بر اثر بیماری ناشناخته‌ای تلف شد. به گزارش ایرنا، شمار وحوش تلف شده از ناحیه این بیماری تاکنون از 90 راس گذشته است.این میزان تلفات قوچ و میش عمدتا شامل بره‌های یکساله است. یک فرد آگاه احتمال اولیه درخصوص علت تلف شدن وحوش منطقه ساریگل اسفراین را بروز بیماری طاعون مربوط به نشخوارکنندگان کوچک دانست و گفت: برای یافتن علت بیماری یاد شده در این منطقه نمونه‌هایی به آزمایشگاه‌های تخصصی در سطح استان ارسال شده است.
کد خبر: ۴۲۷۴۸۰

این فرد مطلع افزود: در حال حاضر دام‌های اهلی 3 روستای حاشیه منطقه حفاظت شده ساریگل، علیه بیماری طاعون مایه‌کوبی شده‌اند.مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با تایید خبر مرگ این وحوش به ایرنا گفت: علت تلفات وحوش در منطقه حفاظت شده ساریگل طی 3 روز آینده مشخص و اعلام خواهد شد.

به گفته محمد آروین، اکنون تمامی امکانات دستگاه‌های مرتبط از جمله محیط‌زیست، دامپزشکی و منابع طبیعی در منطقه ساریگل و حواشی آن مستقر شده و اقدامات پیشگیرانه در حال اجراست.وی افزود: دامپزشکی استان با بسیج امکانات خود عملیات معاینه دام‌ها و قرنطینه را انجام داده و تحقیق روی علت بروز این بیماری ناشناخته در آزمایشگاه‌های زیرپوشش این اداره کل در حال انجام است.

منطقه حفاظت شده ساریگل با 28 هزار هکتار وسعت در شرق شهرستان اسفراین از زیستگاه‌های اصلی قوچ و میش اوریال است.در این منطقه جانوران دیگری نظیر پلنگ، بز و پازن، کفتار، گرگ، گربه پالاس، گربه وحشی، آهو، قرقاول، کبک، تیهو، کوکو، هما، کرکس، چکاوک، سهره، عقاب طلایی، بالابان، انواع سارگپه، افعی سیاه، کفچه مار و تیرمار زیست می‌کنند.

خطر انقراض برای حیات وحش یزد

در همین حال از یزد خبر می‌رسد، در حالی که این استان با 5 میلیون و 900 هزار هکتار بیابان، گونه‌های کویری و جانوری منحصر به فردی را در خود جای داده است و این‌گونه‌های منحصر به فرد می‌توانند زمینه بسیار مناسبی را برای اکوتوریست فراهم آورند، ولی این روزها خطر انقراض این موجودات ارزشمند نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

به گفته معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، هم‌اکنون 10 گونه جانوری در این استان شامل یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی، گربه پالاس، گربه شنی، شاه روباه و پرندگانی شامل بحری، بالابان، هوبره، عقاب طلایی و شاهین در معرض انقراض هستند.

حسن اکبری در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر ، افزود: مهم‌ترین علت انقراض این جانوران، خشکسالی و از بین رفتن پوشش‌های گیاهی برای تغذیه این جانوران است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد هم گفت: بر اثر خشکسالی و کمبود باران 70 درصد قنات‌ها خشک شده‌اند و بقیه نیز بین 60 تا 70 درصد کاهش آبدهی دارند که خشک شدن بسیاری از چشمه‌‌ها و پوشش‌های گیاهی، منابع تغذیه‌ای جانوران را بشدت کاهش داده و این امر روند زادآوری آنها را کند کرده است. غلامرضا برزگری، آلودگی هوا را از دیگر دلایل نابودی گونه‌های جانوری دانست و افزود: توفان علاوه بر آثار زیانباری که بر انسان‌ دارد، موجب از بین‌رفتن دام‌ها، باغ‌ها، مزارع، مراتع و جنگل‌های دست کاشت و حیات وحش می‌شود.

راهکارهای حفظ حیات وحش

معاون محیط طبیعی استان یزد با اشاره به خسارت‌های غیرقابل جبران خشکسالی سال گذشته به محیط زیست استان یزد، گفت: خشکسالی در سال گذشته بیش از 30 میلیارد ریال به محیط زیست خسارت زد و در صورت اختصاص 10 درصد این مبلغ یعنی حدود 3 میلیارد ریال می‌توان تا حدودی خسارت‌ها را جبران کرد.اکبری با اشاره به انجام فعالیت‌هایی مانند توزیع علوفه، ساخت بیش از 70 آب‌انبار، 70 آبشخور و حفر چاه و تهیه علوفه برای بهبود شرایط زیست گونه‌های در معرض خطر گفت: اگرچه این فعالیت‌ها تا حدودی موثر بوده، ولی کافی نیست.

محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به این که پارک ملی سیاهکوه اردکان با بیش از 78 هکتار وسعت به عنوان تنها پارک ملی استان یزد، زیستگاه گونه‌های نادر گیاهی و جانوری است، گفت: این‌ گونه‌های نادر به علت بی‌توجهی در حفاری معادن و چرای دام در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.این امر می‌تواند تلاش‌های چندین ساله برای ارتقای بخشی از منطقه حفاظت شده سیاهکوه به پارک ملی را با چالش روبه‌رو و گونه‌های جانوری و گیاهی آن را با خطر انقراض مواجه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها