سیدحسن موسوی‌چلک*‌

تأثیر اجتماعی تصادفات رانندگی

آمار‌ها می‌توانند در نشان دادن وضعیت هر جامعه‌ای در هر حوزه‌ای نقش اساسی داشته باشند. چندی قبل رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور آمارهایی را ارائه کردند مبنی بر این که در 10 سال قبل بیش از 235 هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته و بیش از 2 میلیون نفر مجروح شده‌اند.
کد خبر: ۴۰۹۴۶۱

تأمل در این آمارها از چند جهت قابل توجه است:

ـ آمار بالای خسارات جانی و جسمی‌ ناشی از تصادفات

ـ هزینه زیاد خسارات مالی

ـ پیامدهای اجتماعی و روانی تصادفات

در این نوشتار به تأثیرات اجتماعی و روانی این حوادث اشاره می‌شود:

الف: پیامدهای روانی و استرس‌های زیاد خانواده‌های متوفیان تصادفات. نکته حائز اهمیت این است که این تاثیرات با توجه به شرایط سنی و جنسیت (زن یا مرد بودن) و... می‌تواند متفاوت باشد. ضمن این که با توجه به شدت حادثه ماندگاری تاثیرات روانی و اجتماعی نیز متفاوت خواهد بود.

ب: از دست دادن سرپرستان خانوار که اگر یک‌سوم آنها سرپرست خانوار باشند، وضعیت زندگی بازماندگان با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. این مشکلات هم مالی است و از همه مهم‌تر نقش و اهمیت حضور سرپرست در تربیت فرزندان و انجام وظایف جهت ارتقای کیفیت زندگی و تأمین هزینه‌های زندگی و... در خانوارها می‌باشد.

ج: مشکلات کسانی که به دلیل تصادف دچار مصدومیت و معلولیت می‌شوند قابل تأمل است. مردی که با شغل رانندگی هزینه‌های زندگی را تأمین می‌کرد با معلولیت، مشکلات جدی در این زمینه خواهد داشت. بدون شک این مشکل زمینه بروز مسایل و مشکلات دیگر را در زندگی افراد فراهم می‌کند که گاهی اوقات جبران آنها بسیار دشوار می‌باشد.

د : عدم توجه بیمه‌ها به خسارت‌های روانی ـ اجتماعی ناشی از تصادفات. در حال حاضر بیمه‌ها هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال این نوع مشکلات ندارند. جبران هزینه خسارات خودرو‌ها یا تامین بخشی از هزینه‌های درمانی کافی نبوده و نیست. حتی در ارزیابی‌های انجام شده از تصادفات نیز به این موضوع تاکنون توجه نشده است. کودکی را در نظر بگیرید که والدین خود را در اثر تصادف از دست داده باشد در چنین شرایطی چه حمایت‌های روانی و اجتماعی از او انجام می‌شود؟

با توجه به این که نمی‌توان تصادفات را به صفر رساند، امید است مسوولان مرتبط در این بخش به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا از ظرفیت‌ تخصص‌های موجود در جامعه از جمله مددکاران اجتماعی و روان‌شناسان در جهت کنترل و کاهش پیامد‌های منفی روانی ـ اجتماعی ناشی از تصادفات، تمهیدات لازم را اتخاذ کنند. تحقق این مساله مستلزم تغییر نگاه مسوولان و سازمان‌های مرتبط به خسارات‌های ناشی از تصادفات است. خرابی خودرو با تعویض رفع می‌شود، اما آثار اجتماعی و روانی مانده از تصادفات (فوت، معلولیت و...)مثل وسایل خودرو نیستند.

* رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها