مذاکرات غیرمستقیم کرزای با طالبان در اسلام‌آباد

حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان صبح جمعه در رأس هیاتی بلندپایه، وارد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان شد. هدف از سفر کرزای مذاکرات غیر مستقیم با نمایندگان طالبان به میزبانی پاکستان عنوان شده است؛ مذاکراتی که آمریکا و پاکستان دو طرف دیگر آن خواهند بود.
کد خبر: ۴۰۹۲۴۶

به گزارش فارس، در نخستین روز سفر رئیس‌جمهور افغانستان و هیات همراه به اسلام‌آباد، دیدارهای مهمی انجام شد و در این دیدارها پیام طالبان توسط رهبر جمعیت علمای پاکستان مبنی بر انتخابات زودهنگام به اطلاع هیات افغانستان رسید. گفته می‌شود در این سفر، برهان‌الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح، زلمای رسول وزیر امور خارجه، رحمت‌الله نبیل رئیس امنیت ملی و بسم‌الله محمدی وزیر کشور، کرزای را همراهی می‌کنند. سفر دو روزه کرزای به پاکستان در شرایطی صورت می‌گیرد که افغانستان تلاش گسترده‌ای را به منظور مذاکره با طالبان انجام داده و از سوی دیگر نیروهای ناتو نیز قرار است از ماه آینده خروج تدریجی خود را از افغانستان آغاز کنند. همزمان با سفر حامد کرزای به پاکستان، وزیر امور خارجه آمریکا با نخست‌وزیر پاکستان در این مورد گفت‌وگوی تلفنی انجام داد.طبق گزارشی که یکی از همراهان هیات حامد کرزای به این رسانه افغانستان ارائه کرده است، کلینتون در این تماس تلفنی دستورات لازم را به نخست‌وزیر پاکستان در مورد گفت‌وگو با مقامات افغانستان و هیات طالبان داده است. دیروز دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای از دیدار کرزای و رئیس‌جمهور پاکستان خبر داد. از سوی دیگر مولانا فضل الرحمان در دیدار با ربانی مذاکراتی را پیرامون خواسته‌های طالبان درافغانستان صورت داد. شبکه اطلاع‌رسانی افغانستان به نقل از یکی از اعضای هیات حامد کرزای نوشت: رهبر جمعیت علمای پاکستان درخواست‌های رسمی طالبان را به نخست‌وزیر پاکستان ارائه کرد. مهم‌ترین درخواست طالبان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی در افغانستان است.

انفجارهای متعدد

همزمان با ادامه سفر کرزای به پاکستان، مقام‌های دولتی افغانستان اعلام کردند، در یک سری انفجارهای دیروز (شنبه) در جنوب و شرق این کشور دست‌کم 15 افغان از جمله تعدادی از زنان و کودکان کشته شدند. به گزارش ایسنا، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد: 8 کودک، 4 زن و 3مرد در سانحه برخورد خودروی آنها در منطقه حاجی لاهور در استان قندهار در جنوب افغانستان با یک بمب جاده‌ای کشته شدند. وزارت کشور افغانستان همچنین اعلام کرد: 6 غیرنظامی دیگر در حمله شبه‌نظامیان با خمپاره به منطقه‌ای در استان کنار در شرق افغانستان در نزدیکی مرز پاکستان زخمی شدند. از سوی دیگر وزارت کشور افغانستان اعلام کرد: در عملیات انتحاری در استان خوست در شرق کابل، 3نفر از جمله فرمانده پلیس استانی کشته و 12 نفر دیگر زخمی شدند. به گفته مقام‌های پلیس افغانستان، این عامل انتحاری خود را روبه‌روی یگان پلیس منفجر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها