کتاب سلامت

سرماخوردگی روانی

کد خبر: ۴۰۸۱۱۱

البته این به آن معنا نیست که در صورت احساس افسردگی نباید درصدد درمان و چاره‌جویی برآییم. برای درمان افسردگی باید از نیروی خود، اطرافیان، اعضای خانواده و همچنین پزشکان یا روان‌شناسان کمک بگیریم، چرا که افسردگی یک پریشانی‌ روانی است و بیش از همه، روان‌درمانی می‌تواند آن را بهبود بخشد.

این یک نکته عمومی است که هیچ‌کس از بروز افسردگی چه برای خود و چه برای اطرافیان خوشنود نمی‌شود. افسردگی سایه سیاهی است که روحیه انسان را ضعیف و شادمانی را از او سلب می‌کند. هنگامی که کسی به افسردگی دچار می‌شود، روابط او با اطرافیان کاهش می‌یابد و گوشه‌گیر و انزواطلب می‌شود؛ متاسفانه در چنین شرایطی دوستان و نزدیکان هم غالبا از او دوری می‌گزینند چرا که می‌ترسند انگشتان سرد فرد افسرده، روح آنها را نیز منجمد کند. همین عامل باعث تشدید افسردگی می‌شود و فرد احساس گناه و ضعف می‌کند.

اطرافیان فرد افسرده تصور می‌کنند او بسادگی می‌تواند افکار منفی را دور بریزد و به جمع خانواده و دوستان برگردد و فعالیت‌های عادی روزانه را از سر بگیرد، حال آن‌که افسردگی یک دیوار نامرئی ولی سترگ است که فقط شخص افسرده قادر به لمس آن است و برای فروپاشی آن نیاز به کمک دارد.

همان‌طور که همه می‌دانند، افسردگی نوعی غم و اندوه و کاهش بیش از حد سطح شادمانی است. همچنین می‌دانیم همه افراد به‌طور طبیعی، گاه خوشحال و گاه ناراحت می‌شوند و اگر ما بیاموزیم مشکلات را پیش از شدت یافتن بشناسیم و بررسی‌شان کنیم، بهتر و راحت‌تر می‌توانیم با آنها مبارزه کنیم و بر آنها پیروز شویم.

نکته دیگر این‌که در حد فاصل بین یک خلق گرفته و غمگین و یک افسردگی حقیقی، مرز مشخصی وجود ندارد و با اعداد و ارقام نمی‌توان مقداری برای هر یک تعیین و وضعیت خلقی فرد را مشخص کرد. در چنین وضعیتی باید بیشتر به علائم توجه کنیم، افسردگی بر تفکر ما اثر می‌گذارد و فرد در تصمیم‌گیری و تمرکز حواس ناتوان می‌شود، به رخدادهای پیرامون و اطرافیان بی‌توجه و بی‌علاقه شده و خود را سرزنش می‌کند.

همچنین احساس‌هایش تحت تاثیر قرار می‌گیرند، او غمگین می‌شود، اعتماد به نفس فردکاهش می‌یابد، لذت و تفریح را دوست ندارد، احساس بی‌هدفی و گناهکار بودن می‌کند و... رفتار چنین فردی نیز متفاوت می‌شود و علاوه بر گوشه‌گیری و انزوا و بی‌توجهی به وضعیت ظاهری، بتدریج کاهش (یا گاهی اوقات افزایش) اشتها، اختلال خواب، خستگی، ضعف و ناتوانی بر او غلبه می‌کنند.

این نکته هم حائز اهمیت است که هنوز دانشمندان و روان‌شناسان نتوانسته‌اند یک نظریه جامع و فراگیر ارائه دهند که تمام جوانب و ابعاد و علائم گوناگونی که در یک افسردگی پدیدار می‌شود، توجیه کند.

به همین دلیل باید در حد امکان در مورد این بیماری شایع عصر حاضر بخوانیم و بدانیم.

انتشارات نسل نواندیش چاپ دهم کتاب «درمان افسردگی» را با ترجمه دکتر کوشیار کریمی‌طاری و با قیمت 2500 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. این کتاب در 6 فصل به زبان ساده، موارد و زوایای مختلف این بیماری را بررسی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها