22 نفر تاکنون جان باختند

سایه باکتری مرگبار بر قاره سبز

از روز اول ماه می که نسل تازه‌ای از باکتری ای‌کولای (E-Coli) در کشورهای اروپای غربی شناسایی شد، تاکنون بیش از ۲۲۰۰ نفر در این قاره به آن مبتلا شده‌اند که از این میان 22 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۴۰۷۷۱۸

 مقام‌های بهداشتی کشورهای اروپایی در آغاز خیار، کاهو و گوجه‌فرنگی اسپانیایی را که به سراسر قاره اروپا صادر می‌شود حامل احتمالی این باکتری اعلام کردند، اما تحقیقات بیشتر نشان داد جوانه حبوباتی نظیر ماش و سویا منشا احتمالی این بیماری مهلک است.

در آخرین ردیابی‌ها، مقام‌های بهداشتی آلمان اعلام کردند منشا ابتلا به باکتری ای‌کولای ظاهرا جوانه حبوبات و دیگر جوانه‌های گیاهی است که در یک مزرعه در شمال آلمان کشت شده‌است.

نتیجه آزمایش‌های دقیق و گسترده و ردیابی مسیرهای آلودگی در 5 ایالت آلمان به مزرعه‌ای در ناحیه اولتسِن واقع در منطقه‌ای میان شهرهای هامبورگ و هانوفر رسید که جوانه‌های خوراکی در آن کشت شده‌ است.

پیدا کردن منشا نسل جدید این باکتری‌ها در حالی است که آزمایش‌های اولیه نشان داده این گونه جدید باکتری، منحصر به فرد است و براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، شیوع مرگبار مسمومیت غذایی در آلمان ناشی از پیدایش نسلی متفاوت و ناشناخته‌ای از باکتری ای‌کولای است که بشدت سمی است.

به طور کلی باکتری ای‌کولای یک باکتری معمولی است و خطری ندارد، اما برخی از انواع آن می‌تواند سبب بیماری جدی مبتلایان به آن شود.

شواهد اولیه در پی آزمایش‌های ژنتیک نشان می‌دهد که ای‌کولای جدید، حاصل پیوند دو نوع باکتری است، یکی انتروآگرگاتیو (EAEC) و دیگری انتروهموراژیک (EHEC) که سبب ایجاد سندرم همولیتیک یورمیک می‌شود.

این بیماری نادر که در میان پزشکان با نام «اچ‌یوسی» شناخته می‌شود، در واقع نوعی بیماری است که ضمن آلوده کردن خون، به کلیه‌ها نیز آسیب می‌رساند و در شرایط وخیم‌تر بر دستگاه عصبی فرد مبتلا نیز تاثیر می‌گذارد و در نهایت هم می‌تواند به مرگ منجر شود.

با وجود آن‌که وزیران کشاورزی اتحادیه اروپا قرار است در جلسه‌ای اضطراری برای بررسی شیوع باکتری کشنده ای‌کولای و اثرات آن بر تولید سبزیجات در کشورهای عضو این اتحادیه برگزار کنند، اما اکثر کشورهای اروپایی و حتی کشورهای دیگر جهان از جمله روسیه که از اروپا واردات سبزی و میوه دارند، برای جلوگیری از پخش این باکتری، ورود هرگونه میوه و سبزیجات تازه از کشور‌های اتحادیه اروپا را منع کرده‌اند.

وزیر کشاورزی آلمان نیز از مردم این کشور خواسته تا اطلاع ثانوی از خوردن جوانه‌های خوراکی پرهیز کنند و در ضمن تاکید کرده بهتر است تا اعلام نتایج بعدی تحقیقات، از مصرف گوجه‌فرنگی، خیار و کاهو نیز خودداری شود.

بهاره صفوی 
گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها