بازاردرتب ‌وتاب فازدوم هدفمندی

آخرین تغییرات قیمت‌ها در بازار

با واریز مرحله سوم یارانه‌های نقدی در روزهای گذشته، بازار از رکود روزهای بهاری سال 90 خارج شده و نوسانات قیمت ها با برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار بروز کرده است.
کد خبر: ۳۹۷۹۲۸

به گزارش مهر، روزهای بهاری یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و سال 90 نیز با پشت سر گذاشتن روزها، روند جدیدی را در اقتصاد تجربه می‌کند، دولت نیز در این میان مصمم، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را دنبال کرده و با واریز یارانه مرحله سوم، توانسته رونقی را در بازار ایجاد کند. قبوض آب و برق هم به دست مردم و واحدهای تولیدی صنعتی رسیده و از سوی دیگر، موج افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا به دلیل برخی حوادث و جریانات سیاسی و نیز سونامی اخیر ژاپن، با مدتی تاخیر، اکنون به ایران رسیده است.

در این میان، بازار ایران نیز متاثر از این موج افزایش قیمت‌ها در دنیا، نوساناتی را تجربه می‌کند که البته با همراهی هرچه بیشتر مردم، تولیدکنندگان و دولت دامنه زیادی به خود نمی‌گیرد و التهاب ایجاد نمی‌کند، در این میان برخی‌ها نیز از آب گل‌آلود این فضا و رونق خرید و فروش‌ برخی کالاها از سوی مردم به دلیل دریافت یارانه‌های نقدی، ماهی می‌گیرند و تلاش دارند بدون هماهنگی با دولت و به صورت خودسرانه، اقدام به افزایش قیمت کنند.

البته مردم نیز روز به روز دقتشان در خرید کالاهای مصرفی بیشتری می‌شود و تلاش دارند تا با جلوگیری از اسراف و تغییر الگوهای مصرف مسرفانه قبلی خود، مدیریت سبد هزینه خانوار را به عهده بگیرند؛ البته آنها یاد گرفته‌اند که وقتی کالایی به صورت غیرمنطقی افزایش قیمت را تجربه می‌کند، وارد بازار نشوند و خرید نکنند؛ اما باز هم نوسانات ناشی از عرضه و تقاضا، گاه باعث بر هم زدن تعادل بازار می‌شود.

در این میان برخی تولیدکنندگان به خصوص در بخش لبنیات و مواد لبنی در برخی برندهای معتبر، اقدام به افزایش خودسرانه قیمت کرده‌اند و قیمت‌ها را در برخی اقلام به صورت غیرمنطقی افزایش داده‌اند، این درحالی است که خبرهای رسیده از مراجع تصمیم‌گیر در این زمینه، هرگونه هماهنگی آنها برای افزایش قیمت را رد می‌کند.

البته مسئولان خبر از تعزیراتی شدن برخی برندهای معتبر در عرصه مواد لبنی را نیز می‌دهند و می‌گویند که این برندها، به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند، روشی که باید ابتدا تولیدکننده در صورت تقاضا برای افزایش قیمت، درخواست خود را به وزارتخانه مربوطه ارجاع دهد و منتظر بماند تا درخواستش مورد تایید کارگروه کنترل بازار هم قرار گیرد، آنگاه به صورت رسمی اقدام به افزایش نرخ داشته باشد.

اما هم اکنون چنین نیست، البته این افزایش قیمت‌های خودسرانه تنها محدود به مواد لبنی نمی‌شود و برخی تولیدکنندگان اگرچه در ظاهر قیمت خود را افزایش نداده‌اند، اما وزن محصولات خود را کم کرده‌اند و در مقابل، وزن کاهش یافته را با همان قیمت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند، برخی ها هم به خصوص در بخش کنسروجات، اقدام به کم کردن ماده موثر یا محتویات اصلی درون قوطی کرده‌اند و در مقابل، سس یا ماده غیرموثر را افزایش داده‌اند که این خود معضلی است که هم اکنون از سوی برخی تولیدکنندگان پیش روی بازار قرار گرفته است.

در مقابل دولت نیز تلاش دارد تا قیمت برخی از کالاها همچون تخم‌مرغ، مرغ، گوشت را حداقل در میادین میوه و تره‌بار با قیمت مناسب و منطقی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد و در نتیجه شرایطی را فراهم آورد که مردم بتوانند راحت‌تر خرید کنند. البته با اعلام کالابرگ برنج و عرضه روغن در قالب کالابرگ نیز، به نظر می‌رسد دولت سیاست توزیع گسترده برخی اقلام را در پیش گرفته است تا بتواند نیاز مردم را تامین کند.

میوه‌های نوبرانه نیز روز به روز از التهابشان در بازار کاسته می‌شود و بازار به تعادل می‌رسد، در مقابل حضور میوه‌های زمستانی نیز در بازار کمرنگ‌تر می‌شود و البته مردم نیز خیلی اقبال به آنها نشان نمی‌دهد.

آخرین تغییرات قیمتی در بازار

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم خیار در بازار 540 تومان، سیب قرمز 2800 تومان، نارنگی 950 تومان، پرتقال والنسیا 1300 تومان، کیوی 1200 تومان، هندوانه 370 تومان، موز 1620 تومان، گوجه سبز 7 هزار تومان، چاغاله بادام 3500 تومان، گریپ فروت 830 تومان در بازار عرضه می‌شود.

در بخش صیفی‌جات نیز با به میدان آمدن سبزی و صیفی‌جات مناطق گرمسیر قیمتها اندکی فروکش کرده و البته در برخی اقلام نیز اندکی افزایش داشته است؛ به نحوی که هر کیلوگرم گوجه فرنگی 470 تومان، فلفل دلمه 950 تومان، هویج 300 تومان، بادمجان 450 تومان، کدو 500 تومان، لیموترش 700 تومان، سیب زمینی 670 تومان، پیاز 410 تومان عرضه می‌شود.

در بخش کالاهای اساسی و حساس مورد نیاز مردم نیز، روغن مایع 800 گرمی 1960 تومان، برنج تایلندی 1050 تومان، روغن 5 کیلویی 10890 تومان، شکر هر کیلوگرم 1270 تومان، قند شکسته 740 تومان، برنج طارم رمضانی 3140 تومان، برنج هاشمی 3200 تومان، برنج هندی 1900 تومان است که البته در مورد انواع برنج، با پایان یافتن خریدهای تضمینی برنج، قیمتها اندکی افزایش داشته است.

هم اکنون قیمت هر بسته 800 گرم عدس 2025 تومان، لوبیا چیتی 2350 تومان، لپه 1825 تومان، نخود 1750 تومان، لوبیا قرمز 2000 تومان و لوبیا سفید 1900 تومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه 3050 تومان، تخم‌مرغ هر کیلوگرم 2100 تومان، گوشت چرخکرده مخلوط 8500 تومان، ماهیچه گوساله 9350 تومان، راسته گوساله 12570 تومان، خورشتی گوساله 11275 تومان، ران گوساله 12520 تومان، قلوه‌گاه گوسفند 8250 تومان، ماهیچه گوسفندی 14670 تومان، راسته گوسفندی بدون استخوان 20000 تومان، راسته گوسفندی با استخوان 12825 تومان، خورشتی گوسفندی 17095 تومان عرضه می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها