جامعیت و گستردگی مصرف چای و محدود بودن مناطق مناسب برای کشت این محصول که بخش اعظم آن در منطقه خاورمیانه به استان گیلان و بخش کوچکی از مازندران اختصاص دارد، اهمیت محصول چای را دو چندان کرده است. از این رو به نظر می‌رسد جلب رضایت چایکاران به عنوان بخش مهم و اصلی این صنعت در جهت بهبود و افزایش وضعیت و ارتقای کمیت و کیفیت این محصول امری ضروری است به همین خاطر دولت طی سال‌های اخیر با خرید تضمینی محصول چایکاران به نوعی به حمایت از چایکاران پرداخته است. ولی در حال حاضر کشاورزان از قیمت پیشنهادی دولت برای خرید محصولشان رضایت ندارند و معتقدند این قیمت پاسخگوی نیاز آنها در بخش هزینه‌های تولید نیست.
کد خبر: ۳۹۵۷۲۹

براساس اعلام سازمان چای کشور امسال هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 600 تومان و درجه دو 300 تومان از چایکاران خریداری می‌شود.

به گفته چایکاران املشی امسال هیچ کشاورزی از این قیمت‌گذاری راضی نیست چراکه بین چای درجه یک و دو 300 تومان اختلاف است. از سوی دیگر کارگر روزی 20 هزار تومان برای چای کیلویی 300 تومان اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش مهر، کشاورزان لاهیجانی بر این باورند که چای درجه دو کیلویی حداقل 400 تومان نرخ‌گذاری شود و از طرفی قیمت برگ سبز چای درجه یک کاهش یابد چرا که بیشتر کشاورزان ضعیف هستند و چای درجه یک ندارند.

آنان می‌گویند: پارسال قیمت یک کیسه کود، 2 هزار و 500 تومان بوده و امسال قیمت آن 5 هزار تومان افزایش یافته است.

انتقاد نماینده رودسر

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس در این رابطه گفت: سال گذشته کشاورزان درخصوص قیمت خرید برگ سبز چای با مشکل مواجه بودند و مقرر شد 7 درصد قیمت برگ سبز چای افزایش یابد که متاسفانه این قضیه عملی نشد.

اسدالله عباسی افزود: امسال که قیمت برگ سبز چای درجه 2 را کیلویی 300 تومان اعلام کردند عادلانه نیست، چراکه هزینه‌های تولید بالاتر از این حرف‌هاست.

وی اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که اکنون درمورد بهزراعی و آماده‌سازی باغات و همچنین کیفی‌سازی چای وجود دارد، قیمت برگ سبز چای درجه 2 حداقل باید بین 350 تا 400 تومان باشد، آن هم با اعطای تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان تا آنان بتوانند با خرید امکانات و فراهم کردن بسترهای لازم نسبت به کیفی‌سازی چای در طول سال زراعی اقدام کنند.

درخواست از رئیس جمهور

وی به همین دلیل دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور خواست به صورت فوری به وضعیت چایکاران و قیمت چای در کشور توجه کند.

عباسی با انتقاد از وضعیت چایکاران کشور و بازار چای گفت: انحلال سازمان چای در چند سال گذشته ضربه مهلکی به وضعیت چایکاران کشور وارد کرد، اما مصوبه سال 84 مجلس در مورد خرید تضمینی چای و سفر سال گذشته معاون اول رئیس جمهور به گیلان نور امید را در دل چایکاران کشور دمید به‌گونه‌ای که آنان خوشحال بودند وضعیت چایکاری در کشور بهبود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اما مشکلات دیگری سال گذشته گریبان چایکاران کشور را گرفت که از جمله آن تاخیر در بازگشایی کارخانه‌ها، تاخیر در پرداخت بهای برگ سبز چای، نظر غیرکارشناسی بیمه کشاورزی و عدم توجه به خشکسالی و همچنین عدم افزایش قیمت چای در سال گذشته را می‌توان عنوان کرد.

نماینده رودسر افزود: قیمت چای درجه 2 که 290 تومان بود، امسال با 10 تومان افزایش به 300 تومان رسیده است این در حالی است که هزینه هر کیلو چای درجه 2 برای چایکاران بین 250 تا 300 تومان تمام می‌شود.

وی از رئیس‌جمهور و معاون اول وی خواست قیمت‌ها را به صورت کارشناسی محاسبه کنند و قیمت چای درجه 2 حداقل 400 تومان محاسبه شود تا وضعیت چایکاران و کشاورزان نیز بهبود یابد.

عباسی با تاکید بر این‌که هفته آینده زمان برداشت چای است، گفت: از رئیس‌جمهور می‌خواهیم دستور رسیدگی فوری و تجدید نظر در قیمت چای را ارائه دهند.

ناتوانی کشاورزان در پرداخت هزینه‌ها

رئیس اتحادیه چایکاران شمال نیز با اشاره به پرداخت نشدن 7 درصد افزایش قیمت مصوب خرید چای سال گذشته، گفت: به دلیل پایین بودن قیمت خرید چای در سال زراعی گذشته طبق دستور رئیس‌جمهور مقرر شد 7 درصد بر قیمت خرید افزوده شود و کشاورزان منتظر این پرداخت هستند.ایرج هوسمی افزود: براساس وعده‌های داده شده مقرر بود، اگر مبلغ افزایش 7 درصدی قیمت خرید چای از اعتبارات دولتی تامین نشد، از اعتبارات استانی پرداخت شود.

وی با اشاره به این‌که قیمت خرید چای از کشاورز طی سه سال اخیر ثابت بوده است، گفت: در سال گذشته برگ سبز چای درجه یک کیلویی 540 تومان و درجه دو کیلویی 290 تومان از کشاورز خریداری شد که این قیمت بسیار پایین است و کشاورزان توانایی پرداخت دستمزد کارگر، تامین کود و دیگر هزینه‌های تولید را ندارند.

رئیس اتحادیه چایکاران شمال تصریح کرد: با آنکه از اوایل اردیبهشت ماه بهره‌برداری برگ سبز چای آغاز می‌شود و با وجود اداره کل چای کشور و متولی آن ، مشکلات قبلی همچنان حل نشده است.

این درحالی است که رئیس سازمان چای کشور سال زراعی جدید را تحول اساسی در این صنعت برشمرده و گفته است: در حال حاضر تمامی کارخانجات آمادگی بازگشایی بموقع چایسازی را دارند اما فقط نگران بحث سوخت هستند که در این خصوص نیازمند کمک و مساعدت مسوولان وزارت صنایع و معادن هستیم.

رئیس سازمان چای کشور اظهار کرد: تا زمان برداشت برگ سبز چای کمتر از یک ماه زمان باقی است و قطعا طرح تغییر شیوه سوخت کارخانجات و تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح نیازمند زمان بیشتری است از همین رو از وزارت صنایع و معادن انتظار می‌رود تا تسهیلات ارزان قیمتی جهت تامین سوخت مورد نیاز واحدهای چایسازی در اختیار مدیران این واحدها قرار دهند.

نهال و بذر چای در دهم آبانماه سال 1279 شمسی از سوی محمد میرزای کاشف السطنه از طریق هندوستان به لاهیجان آورده شد، سطح زیرکشت چای در ایران 32 هزار هکتار است که 28 هزار هکتار آن در گیلان قرار دارد.

رئیس سازمان چای کشور نیز اخیرا از خرید تضمینی برگ سبز چای از ۲۵ فروردین ماه امسال در استان‌های شمالی خبر داد و افزود: هم‌اکنون سازمان چای کشور در حال عقد قرارداد با واحدهای چای‌سازی برای شروع تولید در سال جاری است.

علی محرر خاطرنشان کرد: در بحث خرید برگ سبز چای هم ناظر خرید و هم ناظر مالی مسوولیت دارند و حتی باید در مراحل فرآوری و عمل‌آوری چای نیز نظارت داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها