خبر سلامتی

سویا، مفید در درمان سرطان ریه

نتایج یک آزمایش جدید نشان داد: یک ترکیب موجود در دانه سویا، توانایی پرتو درمانی را در نابودسازی سلول‌های سرطان ریه افزایش می‌دهد. این ترکیب طبیعی و غیرسمی موسوم به «ایزوفلاون» می‌تواند تاثیر پرتودرمانی را برای از بین بردن سلول‌های تومور ریه افزایش دهد. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، دکتر گیلدا هیلمن استادیار دپارتمان اونکولوژی پرتودرمانی در دانشگاه وایین و دستیاران وی در بررسی‌های جدید خود به این تاثیر مفید سویا در مقابله با سرطان ریه دست یافته‌اند./ ایسنا
کد خبر: ۳۹۵۲۰۲

لک‌های صورت چطور پاک می‌شوند؟

یک متخصص پوست و مو عنوان کرد: در درمان لک‌های پوستی، پیلینگ‌ها یا لایه‌برداری عمقی و میکرودرم ابریژن به تنهایی موثر نیستند و اگر همراه کرم‌های مکمل و ضدآفتاب‌ها انجام شوند، می‌توانند کمک ‌کننده باشند.

دکتر سیدشهاب‌الدین محسنی درباره تغییر رنگ پوست اظهار کرد: این تغییرات معمولا به صورت پررنگ‌ترشدن پوست یعنی افزایش رنگ‌دانه‌های پوستی یا کمرنگ‌ترشدن پوست که همان از بین‌رفتن رنگدانه‌هاست بروز می‌کند که می‌تواند عوامل مختلفی نظیر تغییرات هورمونی، تابش نور آفتاب، عوامل ارثی، مصرف قرص‌های ضدبارداری در زنان و استفاده از داروها در زمان بارداری باشد. وی افزود: در ایجاد انواع خال‌ها، کک و مک‌ها و ملاسماها علاوه بر عوامل ارثی، عوامل اکتسابی مانند قرارگرفتن در معرض نور آفتاب موثر هستند.

دکتر محسنی درباره بیماری ملاسما گفت: ملاسما معمولا در صورت به خصوص در نواحی پیشانی، بینی، لب بالایی و گونه‌ها ایجاد می‌شود و به صورت افزایش رنگدانه‌ها بروز می‌کند و بیشتر در زنان دیده می‌شود بویژه افرادی که پوست سبزه و تیره‌تری دارند. وی همچنین درباره عوامل موثر در عود کردن عارضه کک و مک و روش‌های پیشگیرانه در جلوگیری از ایجاد یا وخیم ‌شدن آن اظهار کرد: این ‌لک‌ها با بیشتر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، پررنگ‌تر می‌شوند که در فصل تابستان حجم رنگدانه‌ها افزایش یافته ولی در زمستان کمرنگ می‌شوند. وی توصیه کرد در فصل بهار و تابستان و بین ساعت 11 تا 4 بعدازظهر که با اوج تابش نور آفتاب مواجه هستیم از وسایل محافظت‌کننده مانند عینک آفتابی، کلاه‌ لبه‌دار و به ویژه کرم‌های ضدآفتاب استفاده ‌شود./ ایسنا

تشخیص سرطان سینه با شیر مادر

متخصصان آمریکایی ادعا کرده‌اند که در آینده می‌توان با آزمایش روی شیر مادر، خطر ابتلا به سرطان سینه را شناسایی کرد. این متخصصان می‌گویند: در آینده یک ارزیابی فردی روی خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان با آزمایش روی برخی سلول‌های موجود در شیر مادر امکان‌پذیر خواهد شد. دکتر کاتلین آرکارو، متخصص و کارشناس دانشگاه ماساچوست آمهرست در این مطالعه خاطرنشان کرد: از آنجا که حدود 80 درصد از زنان بچه‌دار می‌شوند لذا می‌توان با انجام این آزمایش بی‌خطر و غیرتهاجمی خطر احتمالی ابتلا به این سرطان را در مراحل ابتدایی شناسایی کرد تا تأثیر روند آن در صورت ابتلا، افزایش پیدا کند. دکتر آرکارو و دستیارانش در مطالعات خود روی نمونه‌های تهیه‌ شده از شیر مادر مربوط به 250 زن آزمایش انجام دادند. آنها به بررسی شواهدی از یک واکنش اپی ژنتیکی موسوم به متیلیشن پرداختند و متوجه شدند که تشخیص زودهنگام این ترکیب در بافت سینه یک فاکتور کلیدی در پیشگیری از سرطان است./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها