طراحی وب برای زندگی در فردا

وب آینده در موبایل

طراحی برای وب آینده موضوع مهمی است. وقتی درباره چیزی صحبت می‌کنیم که هنوز وجود ندارد از کجا باید شروع کرد؟
کد خبر: ۳۹۵۰۹۳

در این مقاله خواهیم دید وب آینده ممکن است چه شکلی باشد و چگونه می‌توانیم مهارت‌های کنونی خود را با این محیط جدید سازگار کنیم. همچنین خواهیم دید رویکرد مفهومی‌ ما برای طراحی وب‌سایت‌ها چگونه باید تکامل پیدا کند. ولی قبل از آن بیایید با یک سوال شروع کنیم.

وب آینده چیست؟

کلمه‌ای که درحال حاضر بیشتر شنیده می‌شود موبایل است. وب‌سایت موبایل، دستگاه موبایل، نرم‌افزارهای موبایل و غیره. به نظر می‌رسد این فهرست ادامه خواهد داشت. در واقع یک توده عظیم از عقاید می‌گوید وب آینده موبایل است.

ولی علی‌رغم همه اینها، تمرکز روی موبایل تنها جواب ما نیست. راهی که به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنیم درحال تغییر است و این یعنی دستگاه‌های موبایل بیشتر. کلمه موبایل دیگر فقط تلفن همراه معنی نخواهد داد و باید به جای آن از کلمه قابل انتقال (portable) استفاده کنیم.

چرا قابل انتقال؟

اساس فیزیکی اینترنت، گسترش سریع است بنابراین توانایی ما برای دسترسی به اینترنت روزانه رشد می‌کند، هرجا که باشیم. در 10 سال گذشته تعداد کاربران اینترنت 444 درصد رشد کرد و امروز 7‌/‌28درصد کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

این رشد، مدیون سرمایه‌گذاری در سخت‌افزارهای زیرین است که به ما اجازه دسترسی به اینترنت را می‌دهد. میلیون‌ها کامپیوتر، میلیون‌ها مایل کابل، صدها هزار فرستنده وایرلس و رشد پوشش 3G در جهان.

روش استفاده از اینترنت نیز درحال تغییر است. تجربه آنلاین ما حول سرویس‌ها روز به روز در حال افزایش است. سرویس‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر و LinkedIn به قطب‌هایی برای زندگی آنلاین ما تبدیل شده‌اند. در زمان حاضر صورت بسیار متفاوتی از اطلاعات را می‌بینیم و در حال دور شدن از مفهوم قدیمی ‌بازیابی اطلاعات هستیم.

برخی از این سرویس‌ها روی یک دستگاه کار می‌کنند، ولی سرویس‌هایی که در چند بستر مثل کامپیوترهای رومیزی، نرم‌افزارهای موبایل، تلویزیون‌های آنلاین و... قابل اجرا باشند رو به افزایش است.

در حال حاضر ما درحال تهیه نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های استاندارد موبایل هستیم تا سرویس‌هایمان را ارائه کنیم، ولی در چند سال آینده ممکن است با یک منظره کاملا متفاوت روبه‌رو شویم. دانستن دقیق این‌که کجا و چگونه محتوای ما دیده شده غیرممکن است به همین دلیل محتوای ما باید قابل حمل باشد تا در هر جایی بتوان به آنها دسترسی پیدا کرد.

چگونه وب قابل انتقال طراحی کنیم؟

از خودتان بپرسید چگونه با سناریوهای زیر مقابله می‌کنید:

ـ کاربر یک برنامه تلویزیونی را در تلویزیون اینترنتی جدیدش تماشا می‌کند. مجری مورد علاقه‌اش هنوز وارد صحنه نشده، بنابراین کاربر تصمیم می‌گیرد نگاهی به ایمیل‌هایش بیندازد، مرورگر را در نوار کناری باز و همزمان با تماشای برنامه ایمیل‌هایش را چک می‌کند.

ـ کاربر در مترو نشسته و درحال بازگشت از کار است، در حالی که برای رسیدن به جایی تاخیر کرده، پس به وسیله G 3 روی آیپد خود وارد سایت شما می‌شود.

ـ کاربر در وب‌سایت یکی از مشتری‌هاست. آنها برای مطالعه یک مقاله باید وارد سایت شما شوند، ولی فقط یک گوشی معمولی دارند که روی آن اوپرا ـ مینی نصب شده است.

هرکدام از این سناریوها یک مساله متفاوت برای حل کردن به ما نشان می‌دهند. اول یک ترکیب عجیب از مرورگر و نسبت ـ تصویر (aspect-ratio)، دوم یک صفحه نمایش خوب ولی یک ارتباط کند و سوم یک صفحه نمایش بسیار کوچک. همه اینها سناریوهای بسیار ممکنی هستند؛ چرا که تمام آن دستگاه‌ها بین مردم پراستفاده‌اند، پس وب‌سایت شما باید بتواند در تمام این شرایط کار کند.

وقتی برای وب قابل انتقال (portable) طراحی می‌کنیم 3 چیز را باید در نظر داشته باشیم. طراحی، محتوا و یکپارچگی. با حرکت در مسیر صحیح می‌توانیم وب‌سایتی بسازیم که در بیشترین دستگاه‌های کاربران دردسترس باشد و یک تجربه سازگار بدون توجه به شیوه دسترسی به وجود آورد.

از کجا باید شروع کرد؟

اگر فقط یک تجربه سازگار مدنظر ما باشد، سوالی مطرح خواهد شد. باید یک وب‌سایت موبایل طراحی کنیم که اندازه‌اش بزرگ شود یا یک وب‌سایت رومیزی درست کنیم که کوچک شود؟

جواب هیچکدام است! باید سعی کنیم طراحی ای انجام دهیم که بدون تغییر بتواند در تمام دستگاه‌ها استفاده شود. ولی برای تمرین، حداقل درحال حاضر باید با ساده ترین وب‌سایت شروع کنیم.

چرا؟ بیایید به ابتدا برگردیم. در وب قابل انتقال، هیچ کنترلی روی چگونگی استفاده و دیدن محتوایمان نداریم؛ بنابراین فعلا باید این ایده را داشته باشیم که برای یک دستگاه یا اندازه دستگاه خاص طراحی می‌کنیم. باید رویکرد طراحی مان را در یک مسیر متفاوت پیش ببریم، این‌که اول می‌خواهیم کدام را بسازیم؛ محتوای اصلی یا سرویس. این کار وب‌سایت ما را در پایان کار تعریف می‌کند نه عناصر دیداری را. این امر ابتدا سخت به نظر می‌رسد ولی بسیاری از بهترین تمرین‌های توسعه وب‌سایت رومیزی برای وب قابل انتقال نیز عمل می‌کند بویژه در ساختار محتوا.

قوانین کلیدی‌ای که هنگام طراحی یک وب قابل انتقال (portable) باید درنظر داشته باشید:

ـ وب‌سایت باید برای بیشترین مخاطبان ممکن دردسترس باشد.

ـ تا حد امکان، وب‌سایت بدون در نظر گرفتن جایی که دیده می‌شود باید یک محتوا را نشان دهد.

ـ ساختار وب‌سایت باید همواره یکی باشد و در دستگاه‌های مختلف تغییر نکند.

ـ محتوا باید آن طور که مناسب محیطش است نشان داده شود.

وب‌سایتی که تمام این معیارها را داشته باشد، مطمئنا در وب قابل انتقال آینده جای خواهد داشت.

محمدحسین کردونی

منبع: smashingmagazine.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها