اعضای کمیسیون ویژه 15 نفر خواهند بود که مستقیما در جلسه علنی توسط نمایندگان انتخاب خواهند شد

مجلس، تشکیل کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی را کلید زد

تشکیل کمیسیون ویژه مجلس با عنوان پیگیری اندیشه جهاد اقتصادی در کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. به گزارش خبرنگار پارلمانی جام‌جم، همزمان با نامگذاری سال 1390 از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال جهاد اقتصادی، نمایندگان مجلس روز گذشته به پیشنهاد 50 نفر از همکاران خود با تشکیل کمیسیون ویژه‌ای با عنوان پیگیری اندیشه جهاد اقتصادی در کشور با 113 رای موافق، 55 رای مخالف و 23 رای ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی در مجلس در حالی به تصویب نمایندگان دوره هشتم رسید که تشکیل کمیسیون‌های ویژه دیگری از قبیل طرح تحول اقتصادی (هدفمندسازی یارانه‌ها) و پیگیری سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، از موفقیت‌های مجالس گذشته تلقی می‌شود.
کد خبر: ۳۹۳۶۹۶

قبل از بررسی این پیشنهاد، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش از دستور خود، جهاد اقتصادی را پاسخی درخور دسیسه‌های دشمنان ملت ایران و درمانی برای مشکلات کشور همچون بیکاری و وضع معیشت مردم خواند و تصریح کرد: برای تمرکز واقعی بر جهاد اقتصادی باید از موضوعات حاشیه‌ای که در سال‌های گذشته باعث فرسایش بخشی از توان ملی کشور شده، پرهیز شود.وی همچنین بر تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی جهاد اقتصادی نیز تاکید کرد.در ادامه این مباحث روز گذشته پس از پیشنهاد 50 نماینده در ارتباط با تشکیل این کمیسیون ویژه، محمدرضا باهنر، نماینده تهران با طرح پیشنهادی اعلام کرد مجلس کمیسیون ویژه مجاهدت اقتصادی را در کشور کلید خواهد زد و در زمینه تحولات اقتصادی گامی اساسی برخواهد داشت.

باهنر با اشاره به نامگذاری سال 90 با عنوان جهاد اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب که وظیفه سنگینی را به‌عهده دولتمردان، قوه مجریه و مجلس می‌گذارد، گفت: استفاده از واژه جهاد جهت حرکت و پیشرفت اقتصادی، نشان‌دهنده معنویت بخشی و ارزش‌گذاری معنوی به این مقوله است.

وی با اشاره به اهتمام دولت در این بخش نیز خاطرنشان کرد که کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی زمینه تقویت و توسعه کارآفرینی در کشور، رفع مشکلات معیشتی مردم و حمایت از ایده‌های جدید در فضای فرهیختگی کشور را فراهم می‌کند و کار خود را معطوف به مقوله‌های اشتغالزایی، توسعه اقتصادی در کشور و بررسی لوایح و طرح‌های اقتصادی خواهد کرد.

نماینده تهران افزود: اعضای این کمیسیون 15 نفر خواهند بود که با رای مستقیم نمایندگان انتخاب می‌شوند و نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های برنامه و بودجه، اقتصادی، آب و منابع طبیعی، صنایع و معادن، عمران، انرژی و اعضای هیات رئیسه در این کمیسیون شرکت می‌کنند.

علی مطهری، نماینده تهران نیز در مخالفت با تشکیل این کمیسیون، این اقدام را موجب تداخل کار قوای مقننه و مجریه دانست و گفت: بهتر است مجلس در این زمینه احساسی عمل نکند؛ چراکه در سال همت مضاعف و کار مضاعف که از سوی رهبری اعلام شد، قرار شد ساعت کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس افزایش یابد، اما این اتفاق نیفتاد و عملا کاری در این زمینه انجام نشد.

وی با اشاره به این‌که تکثر کمیسیون‌های ویژه به صلاح مجلس نیست، افزود: ما همین حالا هم کمیسیون ویژه اصل 44 و هدفمندی یارانه‌ها را داریم و این کمیسیون‌ها باعث تکثیر قوانین می‌شوند.

نماینده تهران یادآور شد: بهتر است به جای تشکیل کمیسیون ویژه، بر اجرای دقیق قوانین موجود و نظارت بر آن تاکید شود.اسدالله عباسی، نماینده رودسر هم در موافقت با تشکیل این کمیسیون به فرمان رهبری در این زمینه اشاره و عنوان کرد: این مقوله احساسی نیست و تکلیف مجلس است و باید مشخص شود که در این زمینه مجلس چه نقشی را ایفا می‌کند.وی با اشاره به نتایج کمیسیون‌های ویژه مجلس از جمله اصل 44 افزود: حرکت ما در تصویب کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی، در آینده جزو پرونده کاری ما قرار می‌گیرد.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس و ماده 59 آن، کمیسیون ویژه مجلس در مسائل مهم و استثنایی که برای کشور پیش می‌آید، ضرورت پیدا می‌کند و پیشنهاد تشکیل آن باید به امضای حداقل 15 نماینده مجلس برسد.براین مبنا، اعضای کمیسیون ویژه 15 نفر خواهند بود که مستقیما در جلسه علنی توسط نمایندگان انتخاب خواهند شد و هیات رئیسه مجلس می‌تواند طرح‌ها و لوایحی را که در حوزه مسائل مربوط به کمیسیون ویژه تشخیص می‌دهد، به این کمیسیون ارجاع کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها