منتقدان اهدای اسکار بهترین فیلم به «سخنرانی پادشاه» را پیروزی سنت بر تکنولوژی تفسیر کرده‌اند

تاج اسکار بر سر سینمای انگلستان

اگرچه اعلام نام برندگان هشتاد و سومین دوره مراسم سالانه اسکار باعث خشنودی صنعت سینمای انگلستان شد و لبخند بر لبان مردم و رسانه‌های گروهی این کشور اروپایی آورد، ولی پخش تلویزیونی این مراسم در آمریکا با ریزش و کاهش چشمگیر تماشاچی همراه بود. طبق آمار رسمی چیزی نزدیک به 38 میلیون نفر از مردم آمریکا بیننده مراسم اسکار 2011 بودند.
کد خبر: ۳۹۰۰۴۹

این تعداد تماشاگر حدود 7 درصد کمتر از میزان تماشاگران این برنامه در سال قبل بود. منتقدان هنری دلایل زیادی برای کاهش استقبال تماشاگران از پخش برنامه تلویزیونی اسکار 2011 ارائه می‌کنند. آنها می‌گویند آکادمی اسکار در یک اقدام پیش‌بینی نشده 2 بازیگر جوان سینما جیمز فرانکو و آن هاتاوی را به عنوان مجریان برنامه انتخاب کردند تا بتوانند تعداد بیشتری از جوانان را پای صفحه کوچک تلویزیون بکشانند. اما این مراسم 3 ساعت‌و‌نیمه که فیلم انگلیسی «سخنرانی پادشاه» در آن به عنوان بهترین فیلم سال معرفی شد، نتوانست تماشاگران جوان خود را کاملا راضی کند.

بدترین پخش تلویزیونی اسکار

این در حالی است که تحقیقات، حکایت از آن می‌کند که بینندگان تلویزیونی مراسم، طیف وسیعی از افراد 18 تا 45ساله بوده‌اند. اسکار سال قبل حدود 42 میلیون بیننده داشت که بالاترین رقم تعداد تماشاچی در 5 سال اخیر است. منتقد هالیوود ریپورتر با انتقاد از نوع اجرای فرانکو و هاتاوی گفت که امسال یکی از بدترین مراسم‌های اسکار در تاریخ پخش تلویزیونی بود و منتقد نیویورک تایمز نوشت نوع تلاش مسوولان آکادمی برای جذب تماشاگران جوان تاسف‌بار بوده است. منتقد بوستن هرالد هم عقیده دارد پیش کشیدن مباحثی مثل اینترنت، فیس‌بوک و اپل نمی‌تواند کمک کند تا مراسم اسکار سرگرم‌کننده‌تر و به روزتر به نظر برسد. منتقد تایم هم این‌طور اظهار نظر می‌کند که دیدگاه استفاده از بازیگران جوان به جای کمدین‌های باسابقه و سنتی به عنوان مجری، با شکست روبه‌رو شده است.

سال قبل «آواتار» نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم سال شد و رونق ویژه‌ای به مراسم آن داد و شاید یکی از دلایل موفقیت بالای مراسم اسکار 2010 (و همچنین پخش تلویزیونی آن)‌ همین نکته باشد. آواتار با فروشی بالای 700میلیون دلار لقب پرفروش‌ترین فیلم کل تاریخ سینمای آمریکا را گرفت و طبیعی بود که حضورش در رقابت‌های اسکار،‌ روح و سرزندگی ویژه‌ای به این مراسم بدهد. اما سخنرانی پادشاه و « شبکه اجتماعی» که رقبای اصلی برای دریافت جوایز مهم اسکار بودند، هیچ‌یک حال و هوای پر سروصدا و پر زرق و برق آواتار را نداشتند. هردو فیلم جزو محصولات مستقل و کم‌خرج صنعت سینما هستند که معمولا منتقدان سینمایی به آنها لقب کارهای غیرمتعارف را می‌دهند. نامزدی در رشته‌های اصلی اسکار و دریافت جوایز انجمن‌های مختلف منتقدان آمریکا (و همچنین 2 مراسم مهم قبل از اسکار یعنی گلدن‌گلوب و بفتا)‌ به این دو فیلم کمک کرد تا فروش قابل توجهی هم در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکا کنند. این دو فیلم در شرایطی موفق به فروش 100 میلیون دلاری شدند که کمتر کسی پیش‌بینی چنین موفقیت بالای مالی را برایشان می‌کرد. شرکت مستقل فیلمسازی وینستن که پخش‌کننده سخنرانی پادشاه در آمریکا بود، برنده اصلی مراسم اسکار شناخته شد. فیلم آنها 4جایزه اصلی (بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر مرد و فیلمنامه ارژینال)‌ را به خود اختصاص داد. باب و هاروی وینستن می‌گویند مراسم اسکار 2011 یک‌بار دیگر ثابت کرد طبع و ذائقه خوب بی‌جواب نمی‌ماند و پاداش خود را می‌گیرد. آنها سخنرانی پادشاه را نوامبر گذشته فقط در 4سالن سینمای آمریکا اکران عمومی کردند. استقبال بالای منتقدان سینمایی از فیلم باعث شد تا به مرور شمار سالن سینماهای نمایش‌دهنده آن افزایش یابد. اواخر ماه ژانویه که نام نامزدهای رشته‌های مختلف اسکار اعلام شد، تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم به 1700 سالن رسید. زمانی که اسامی برندگان اسکار اعلام شد، این رقم به 2560 سالن سینما رسید.

باشگاه 100 میلیون دلاری‌ها

به گزارش نیویورک تایمز، تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند 8 فیلم از 10فیلمی که نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم سال شدند، در فاصله اعلام اسامی نامزدها و پخش مراسم اسکار، فروش 100میلیون دلاری را رد کرده بودند. فروش بالای فیلم‌هایی مثل «قصه اسباب‌بازی 3» و «الهام» کریستوفر نولان باعث تعجب و شگفتی نیست. ولی وقتی درام‌های تلخ و واقعگرایی مثل «مبارز» و «قوی سیاه» موفق به فروشی 100میلیون دلاری می‌شدند، حقیقتا باید تعجب کرد. «زمستان استخوان‌سوز» و «127 ساعت» تنها فیلم‌هایی بودند که نتوانستند انبوه تماشاگران را جذب خود کنند. پل درگا رابدیان، تحلیلگر قدیمی امور اقتصادی سینما می‌گوید: «امسال ما شاهد حضور فیلم‌های بسیار موفق و پرفروشی مثل آواتار نبودیم. همین مساله فرصت خوبی را برای فیلم‌های مستقل حاضر در رقابت‌های اسکار فراهم کرد تا تبدیل به فیلم‌های بسیار موفق و پرفروش شوند.»

منتقدان سینمایی اهدای اسکار بهترین فیلم سال به سخنرانی پادشاه را پیروزی سنت بر تکنولوژی (که شبکه اجتماعی نماینده آن بود)‌ ارزیابی می‌کنند. درام تاریخی و شرح‌حال گونه تام هوبر قصه‌ای سنتی را درباره خانواده سلطنتی بریتانیا تعریف می‌کند. قصه مردی که موفق می‌شود بر یک مشکل جسمانی (در اینجا لکنت زبان)‌ غلبه کند، موضوعی است که می‌تواند هم تماشاگران معمولی را جذب کند و هم مورد پسند منتقدان و اعضای آکادمی اسکار قرار گیرد.

نکته: طبق یک سنت نوشته نشده فیلم‌ها و هنرمندانی در شب‌برپایی مراسم اسکار جوایز رشته‌های مختلف رابه‌خود اختصاص می‌دهند که قبل از آن در مراسمی مثل‌گلدن گلوب جایزه گرفته یا انجمن‌های مختلف منتقدان آمریکا، آنها را به عنوان بهترین‌های سال انتخاب کرده باشند

هوپر پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی گفت خط اصلی قصه فیلم را از صحبت‌های مادرش الهام گرفته است. انگلیسی‌ها که همیشه آکادمی اسکار را متهم به نژادپرستی کرده و از این که اسکارهای خود را به محصولات سینمای انگلیس نمی‌دهد گله می‌کنند، این‌بار به عنوان پیروز ماجرا بیرون آمدند. اگر اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل کریستین بل اهل منطقه ولز را به 4 اسکار سخنرانی پادشاه اضافه کنیم، صنعت سینمای انگلیس امسال 5 جایزه اصلی اسکار را به خانه برد. این در حالی است که با وجود موفقیت فیلم در مراسم ماه قبل بفتا (اسکار انگلیسی)‌ و دریافت جوایز بهترین فیلم و کارگردان از آن مراسم، کمتر کسی با قاطعیت چنین اظهار می‌کرد که این درام تاریخی بتواند اسکار بهترین فیلم را از آن خود کند.

رای منتقدان ، زمینه ساز دریافت اسکار

به گزارش رویترز ، طبق یک سنت نوشته نشده قدیمی، فیلم‌ها و هنرمندانی در شب برپایی مراسم اسکار جوایز رشته‌های مختلف را به خود اختصاص می‌دهند که قبل از آن در مراسمی مثل گلدن‌گلوب جایزه را گرفته یا انجمن‌های مختلف منتقدان آمریکا، آنها را به عنوان بهترین‌های سال انتخاب کرده باشند. با شروع فصل اهدای جوایز، اکثر انجمن‌های منتقدان شبکه اجتماعی و سازنده آن دیوید فینچر را به عنوان بهترین فیلم و کارگردان سال انتخاب و معرفی کردند.

روزنامه‌نگاران خارجی مقیم هالیوود هم 2 جایزه بهترین فیلم درام و کارگردان‌ را به شبکه اجتماعی و کارگردان آن دادند. این موفقیت‌ها، اهل فن و دوستداران سینما را مطمئن کرد که فینچر و فیلمش همین موفقیت‌ها را در مراسم اسکار تکرار خواهند کرد. زمانی که مراسم بفتا 2 جایزه اصلی خود را به سخنرانی پادشاه داد کمتر منتقدی اظهار تعجب کرد. برای همه از قبل مشخص بود که انگلیسی‌ها جوایز اصلی مراسم خود را به یک محصول داخلی می‌دهند. حتی تایید فیلم از سوی خانواده سلطنتی هم (که پس از اعلام نام نامزدهای اسکار این فیلم را در یک سینمای محلی تماشا و به صورت رسمی از آن تعریف کردند)‌ به نوعی یک تبلیغات مثبت به نفع فیلم ارزیابی شد، اما اظهارنظر و پیش‌بینی راجر ابرت منتقد کهنه‌کار درباره فیلم رباینده جایزه اسکار، جنجالی در بین دست‌اندرکاران سینمایی، منتقدان و تماشاگران معمولی به‌پا کرد. این نویسنده قدیمی در هفته قبل گفت مطمئن است سخنرانی پادشاه اسکار بهترین فیلم سال را خواهد گرفت و با وجود آن که شبکه اجتماعی توانسته موجی از تحسین به پا کند، شانس اسکاری فیلم تام هوپر تا حد بسیار زیادی افزایش یافته است. این در شرایطی بود که سایت سینمایی آی‌ام‌دی‌پی که یکی از معروف‌ترین سایت‌های سینمایی است، سخنرانی پادشاه را به عنوان فیلمی معرفی کرد که بیشترین تعداد رای را از سوی کاربرهای خود دریافت کرده است. حدود 40 درصد رای این فیلم، آن را در مقام اول و محبوب تماشاگران سینما قرار داد.

اکثریت قریب به اتفاق منتقدان و تحلیلگران سینمایی با اطمینان می‌گفتند کالین فرث و ناتالی پورتمن جوایز بهترین بازیگر مرد و زن را می‌گیرند و اسکار بهترین انیمیشن هم به قصه اسباب‌بازی 3 می‌رسد.

قصه اسباب‌بازی 3 همچنین در رشته بهترین فیلم هم نامزد دریافت جایزه شد. کمپانی والت‌دیزنی که متخصص تولید انیمیشن‌های جذاب و مردم‌پسند است، قبل از این هم با «دیو و دلبر» در دهه 90میلادی‌ توانست فیلمی در بین آثار نامزد شده در فهرست بهترین فیلم سال داشته باشد.

پرفروش ترین فیلم سال 2010

انیمیشن کامپیوتری قصه اسباب‌بازی 3 با فروش 440میلیون دلاری خود در آمریکا، لقب پرفروش‌ترین فیلم سال 2010 سینماهای آمریکای شمالی را نیز از آن خود کرد. منتقدان سینمایی همچنین از غیبت مریل استریپ در رقابت‌های امسال اسکار صحبت کردند. استریپ تا به حال 3 بار جایزه اسکار گرفته و با 13‌بار نامزدی برای دریافت اسکار بهترین بازیگر زن رکورددار دریافت اسکار است. به گفته منتقدان سینمایی استریپ برای هر فیلمی که بازی می‌کند نامزد دریافت جایزه می‌شود و اگر امسال نامزد نشد،‌ به این دلیل است که فیلمی از او در سینماها به نمایش عمومی در نیامد!

بر خلاف سال‌های قبل که مسائل سیاسی و اجتماعی مراسم اسکار را تحت تاثیر خود قرار می‌داد و هنرمندان در سخنرانی‌های خود نقبی هم به دنیای سیاست می‌زدند، اسکار امسال رنگ و بوی سیاسی نداشت و صحبت‌ها همه درباره سینما و فیلم‌ها بود.

اگر حرف‌های چارلز فرگوسن کارگردان «شغل درونی» درباره بحران اخیر اقتصادی بین‌المللی را نادیده بگیریم، اسکار 2011، اسکار فرش قرمز و نمایش شکوه و جلال هالیوودی بود.

پیش‌بینی تحلیلگران سینمایی این است که مسوولان آکادمی اسکار برای مراسم سال آینده خود دوباره از بیلی‌کریستال، کمدین و بازیگر سینما دعوت می‌کنند تا اجرای این مراسم قدیمی را به عهده بگیرد. این تحلیلگران عقیده دارند آکادمی اسکار از نحوه برپایی مراسم امسال چندان راضی نبوده است و حضور کوتاه مدت بیلی کریستال در مراسم امسال این ظن را تقویت می‌کند که او دوباره همکاری‌اش را با آکادمی اسکار شروع کند. کریستال قبل از این 8 بار اجرای مراسم سالانه اسکار را به عهده داشته و در این زمینه، یک رکورددار به شمار می‌آید. اجراهای اوهم در این دوره‌ها با استقبال منتقدان و تماشاگران همراه بوده است. به گفته رسانه‌های گروهی انگلیسی تاج اسکار امسال روی 3 سینمای انگلستان نشست. این تاج سال آینده به دست چه کسانی خواهد رسید؟

مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها