استان کرمان بیش از سایر استان ها در معرض آبگرفتگی و سیلاب قرار گرفته است

استان‌های کشور در محاصره سیل

بارندگی دو سه روز اخیر که سراسر کشور را دربرگرفته بود، به‌‌رغم ایجاد خوشحالی و شادمانی، مشکلاتی چون بروز سیل و آبگرفتگی را برای برخی از استان‌های کشور به‌وجود آورد. در این میان استان کرمان بیش از سایر استان‌ها در محاصره سیل و آبگرفتگی خیابان‌ها قرار گرفت. از سوی دیگرهمزمان با بارندگی ، توفان شن نیز در شرق این استان عبور و مرور در محور زاهدان ـ کرمان را با مشکل مواجه ساخت.
کد خبر: ۳۸۳۷۹۸

مردم کرمان که پس از مدت‌ها بی‌بارانی و کمبود بارش، از بارش شدید باران دچار شگفتی بودند سه‌شنبه‌شب به خیابان‌ها آمدند و بخصوص در تفریحگاه‌های این شهر تجمع کردند اما به دلیل شدت آبگرفتگی و عدم وجود ساختار شهری مناسب برای دفع آب‌ها برای بازگشت به خانه ساعت‌ها در معابر شهر سرگردان شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آبگرفتگی در برخی معابر به‌حدی بود که آب وارد خودروها می‌شد و عملا رفت‌وآمد مردم در شهر مختل شده بود در این شرایط، حتی تشخیص راه عبور و مرور در سطح شهر برای خودرو‌ها امکان نداشت.از سوی دیگر بسیاری از کوچه‌ها به دلیل سرازیر شدن آب و عدم کشش چاه‌های آب، مملو از آب شدند و آب به درون خانه‌ها سرازیر شد.

این مساله بخصوص در بافت قدیم شهر کرمان کاملا نمایان بود به گونه‌ای که خیابان میرزا رضای کرمان به دلیل حجم بالای آب کاملا مسدود شد و تمام نیروهای خدماتی شهرداری کرمان در راستای شن ریزی در برخی مناطق شهر و همچنین پمپاژ آب به کار گرفته شدند.

بارندگی در شهرستان‌های جنوبی کرمان نیز موجب بروز سیل شده و هم اکنون امدادرسانی به این مناطق در حال انجام است.برخی محورها از جمله محور کرمان ـ زاهدان و محور کرمان به خراسان نیز از روز گذشته به دلیل بارش برف مسدود شده است.

در همین حال، کامیاب معاون استاندار کرمان با اشاره به احتمال بروز سیل مجدد از مردم خواست از حضور در مناطق سیل‌خیز و انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

خسارت سیل به روستاهای کرمان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: بر اثر سیل به اکثر روستاهای شهرستان‌های ریگان، فهرج، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، شهربابک، بردسیر، سیرجان و روستاهای دیگر شهرستان‌های استان کرمان خسارت وارد شده است.کاووس محمودی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این که سیل در اغلب روستاها وارد منازل شده، اظهار کرد: 50 منزل مسکونی در ریگان دچار آبگرفتگی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان تصریح کرد: سیل به 50 منزل مسکونی روستایی دیگر در فهرج نیز خسارت وارد کرده است.وی با اشاره به این که پل ورودی شهر کهنوج ظرفیت حجم آب باران 2 روز گذشته را ندارد، گفت: آب باران از دهانه پل به مسیرهای ورودی شهر، روستاهای اطراف و منازل مسکونی روستاییان خسارت وارد کرده است.

محمودی ادامه داد: 10 روستای شهرستان رودبار نیز در اثر شدت بارندگی دچار آبگرفتگی شده است.

وی اظهار کرد: بیش از 100 خودرو نیز در شهرستان‌های شهر بابک، سیرجان و بردسیر دچار آبگرفتگی مسیرهای عبوری شدند.

وی از توزیع کمک‌های امدادی مانند مواد خوراکی، پتو و چادر، در بین آسیب‌دیدگان از بارندگی 2 روز اخیر خبر داد و گفت: کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان همچنان ادامه دارد و نیازی به کمک امدادی از استان‌های دیگر نیست.

سیل در شهر ریگان

از سوی دیگر شهر ریگان استان کرمان که در هفته‌های اخیر بارها شاهد زمین‌لرزه با شدت‌های متفاوت بود و خساراتی را نیز در برخی روستاها متحمل شد، دوباره در چنگال سیلاب ناشی از بارندگی‌های اخیر گرفتار ماند.

به گفته فرماندار ریگان، بر اثر تخریب سیل‌بندهای این شهرستان، سیلاب 50 درصد روستاها و حدود 50 درصد بافت شهر ریگان را محاصره کرده است.

محمد برزنگ افزود: با وقوع این سیلاب‌ها در تداوم زمین‌لرزه‌های اخیر 6000 واحد مسکونی روستایی این منطقه کاملا تخریب شده است.

وی میزان ریالی خسارت سیل را 98 میلیارد ریال برآورد و اظهار کرد: در اثر وقوع سیل 43 رشته قنات، 700 هکتار از مزارع کشاورزی، 300 هکتار از باغات منطقه، 350 حلقه چاه آب کشاورزی، 200 واحد نگهداری دامی و 510 کیلومتر حصار باغات تخریب شده است.

برزنگ با بیان این‌که این حادثه غیرمترقبه تلفات جانی نداشته است، گفت: سیل موجب مرگ 1040 راس دام و 3700قطعه طیور و مرغ خانگی شده است.وی اظهار کرد: با توجه به نبود نمایندگی جمعیت هلال‌احمر در این شهرستان نیازمند کمک امدادی از شهرستان‌های همجوار هستیم.

توفان شن، جاده را بست

به گزارش خبرگزاری‌ها وزش باد شدید در شهرستان فهرج و بروز توفان شن نیز علاوه بر کاهش دید افقی در این شهرستان و شن گرفتگی معابر، موجب شن گرفتگی بسیاری از راه‌های روستایی و همچنین مسدود شدن محور
زاهدان – کرمان شد.

این توفان که عصر سه‌شنبه گذشته آغاز شده بود موجب شن گرفتگی محور اصلی کرمان ـ زاهدان به عنوان راه اصلی استان کرمان به سیستان و بلوچستان شد.

فرماندار فهرج با اشاره به این‌که در این شهرستان ایستگاه هواشناسی وجود ندارد، اظهار کرد: به دلیل مجاورت با بیابان و وزش باد شدید شاهد بروز توفان شن در این شهرستان شدیم به گونه‌ای که این توفان عصر سه‌شنبه راه اصلی
کرمان – زاهدان را به دلیل کاهش شدید دید، مسدود کرد.

حسین زین الصالحین افزود: برای جلوگیری از درراه‌ماندگی با همکاری پلیس راه عبور و مرور کنترل شد و با تلاش‌های صورت گرفته هم‌اکنون عبور و مرور در این محور درحال انجام است.

وی وجود کویر و شنزار و همچنین وزش باد شدید را دلیل اصلی بروز توفان شن در این شهرستان دانست.

غرق شدن یک کشتی

معاون عملیات آتش‌نشانی بندرعباس نیز گفت: به خاطر بارندگی شدید و نا آرامی دریا در شامگاه سه‌شنبه گذشته یک کشتی در آب‌های ساحلی بندرعباس غرق شده است.

علی جنگی، معاون عملیات آتش‌نشانی بندرعباس افزود: به دلیل توفانی بودن و ناآرامی دریا یک کشتی بارج در قسمت ورودی اسکله شهید حقانی بندرعباس به دیواره ساحلی برخورد کرده و موجب فرو ریختن قسمتی از دیواره شد. خوشبختانه این حادثه هیچ خسارت جانی در پی نداشته و خسارت مالی تنها متوجه کشتی و دیواره اسکله است.

وی گفت: به خاطر ناآرام بودن دریا حادثه‌ای دیگر نیز رخ داد و در پی آن یک کشتی در آب‌های بندرعباس غرق‌شده و قسمتی از آن نیز بیرون از آب است که می‌توان آن را مشاهده کرد. وی ادامه داد: نیروهای غواص آتش‌نشانی در پی این حادثه در محل حضور پیدا کردند، ولی افراد درون کشتی توسط نیروهای امداد و نجات اداره بندر از آب بیرون کشیده شده بودند.

وی اعلام کرد: برخورد صاعقه به یکی از مخزن‌های سوخت 250 هزار بشکه‌ای جزیره قشم موجب بروز حادثه در این جزیره شد و 14 نفر از نیروهای آتش نشانی به محل اعزام شدند. دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری فارس از وارد شدن خسارت ناشی از جاری شدن سیلاب در برخی از شهرستان‌های این استان خبر داد.

حمید تقی‌زاده با اشاره به جاری شدن سیلاب در برخی از شهرستان‌های فارس افزود: در حال حاضر در شهرستان‌های فیروزآباد، قیر و کارزین، فراشبند و... شاهد جاری شدن سیلاب هستیم که کار امداد و نجات در این شهرستان‌ها و دیگر نقاط در حال انجام است. وی ادامه داد: جاری شدن سیلاب در این مناطق تاکنون خسارت جانی در برنداشته، اما به برخی از مزارع کشاورزی خسارت‌های مالی وارد شده است.

طغیان رودخانه‌ها در بوشهر

استان بوشهر نیز از عواقب بارندگی‌های اخیر در امان نماند به طوری که شدت بارندگی و طغیان رودخانه‌های مند و باغان باعث شده بیشتر منازل مسکونی در روستای کردلان دچار آب گرفتگی شود و ارتباط روستاهای کردلان و بن بید هم با مرکز بخش قطع شده است.

غلامحسین محمدی‌نیا، بخشدار شنبه و طسوج گفت: یک دستگاه مینی‌بوس هم در مسیر سنا - شنبه به علت طغیان رودخانه فصلی از پل به داخل آب سقوط کرد که 16 نفر از مسافران توسط نیروهای امدادرسان نجات یافتند و چند نفری که مصدوم شدند با مراجعه به مراکز بهداشتی سرپایی مداوا شدند.شهردار خورموج مرکز شهرستان دشتی نیز گفت: تعدادی از منازل مسکونی واحدهای تجاری و معابر در خورموج و مسیر اصلی آزاد راه خورموج به کنگان نیز دچار خسارت شده‌اند.کرامت‌الله طاهری اضافه کرد: یک میلیارد ریال اعتبار ویژه برای جبران خسارت‌ها و ترمیم معابر و تاسیسات نیاز است.هاشم‌زاده، بخشدار تنگ ارم نیز گفت: سیل موجب تخریب چاه‌های کشاورزی، خسارت به مزارع و باغ‌ها، قطع ارتباط روستاهای سه تل بنک، خیرک، پشت پر و بسته شدن جاده تنگ ارم سوک و انارستان و راه روستای جمیله به جاده اصلی شده است.

تخریب پل شوش

فرماندار شهرستان گچساران نیز وضعیت این شهرستان را براثر بارندگی‌های اخیر و وقوع سیلاب، بحرانی عنوان کرد.

سیداکبر علیزاده افزود: هم اکنون جاده اصلی شیراز به اهواز در شهرستان گچساران قطع شده و دو پل در این محور به نام‌های «شوش» و «سپاهی کشته» تخریب شده است.

وی بیان کرد: همچنین تمام جاده‌های عشایری قطع شده‌اند و 20 روستا و 200 خانوار عشایری در این شهرستان در محاصره سیل قرار گرفتند. تمام پل‌ها در جاده‌های عشایری تخریب شده‌اند و همچنین تعداد زیادی از گوسفندان عشایر از بین رفته است.فرماندار گچساران اظهار کرد: در حوزه نفت نیز دو لوله بسیار مهم انتقال نفت قطع شده و صادرات نفت این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.علیزاده بیان کرد: مرکز تلفن دیجیتال در کوی کارکنان گچساران نیز دچار اختلال شده و ارتباط تلفنی 7000 مشترک ثابت قطع شده است. همچنین در اثر رعد و برق شدید، فعالیت 22 سایت تلفن همراه در شهرستان گچساران مختل شده است.

علیزاده عنوان کرد: دو سد خاکی نیز در منطقه امامزاده جعفر گچساران و باشت شکسته شده‌اند و آب وارد برخی خانه‌های روستایی شده است.وی بیان کرد: در برخی مناطق شهر گچساران نیز آب وارد خانه‌ها شده و مردم را با مشکل مواجه کرده است. هم‌اکنون با کمبود امکانات برای نیازمندان در این شهرستان مواجه هستیم و ضروری است که امکانات مختلف به این شهرستان ارسال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها