ناآرامی‌های عمومی در تونس در اعتراض به وضعیت اقتصادی کشور جان ده‌ها تن را گرفته و نیروهای نظامی را به خیابان‌ها کشانده است

دولت تونس، دانشگاه‌ها را تعطیل کرد

هنگامی که حدود 3 هفته پیش محمد بوعزیزی از منطقه سیدی بوزید تونس به دلیل شرایط بد اقتصادی و فشار نیروهای دولتی برای ممانعت از کار دست به خودسوزی زد، کمتر کسی فکر می‌کرد در عرض این مدت موج ناآرامی‌ها به این اندازه در سرتاسر کشور فراگیر شود. ناآرامی‌هایی که با کشته شدن معترضان به دست نیروهای نظامی شکل دیگری به خود گرفت البته در مورد تعداد کشته‌شدگان آمارهای متفاوتی وجود دارد. دامنه این خشونت‌ها به حدی گسترده شد که زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهور تونس را مجبور کرد به دنبال راهکاری برای برون رفت از این وضعیت باشد.
کد خبر: ۳۷۹۴۴۹

وی در یک برنامه زنده تلویزیونی قول داد 300 هزار شغل جدید برای حل این مشکل ایجاد خواهد کرد. وی اظهار کرد: این حوادث خشونت‌بار باعث کشته شدن برخی شهروندان و زخمی شدن تعدادی از نیروهای امنیتی و پلیس شد.

به گفته او، برخی از گروه‌های تبهکار و تروریستی شبانه به ساختمان‌های دولتی و منازل مردم حمله کرده و باعث کشته شدن آنها شدند. بن علی افزود: در خشونت‌های تونس از روز شنبه تاکنون 14 نفر جان خود را از دست داده‌اند. وی همچنین شرکت‌ها را در 10 سال آینده از پرداخت مالیات معاف کرد. رئیس‌جمهور تونس در بخش دیگری از سخنان خود با خانواده‌های قربانیان حوادث چند روز گذشته در این کشور ابراز همدردی کرد و گفت که اعتراضات در این کشور از خارج هدایت می‌شود.

انتقاد گروه‌های مخالف

در این میان گروه‌ها و احزاب مخالف تعداد آمار کشته‌شدگان را بسیار بالاتر می‌دانند. به گزارش شبکه الجزیره انگلیسی، احمد نجیب چبی، رهبر حزب دموکراتیک ترقی خواه عقیده دارد تظاهرات انجام شده به هیچ وجه خشونت‌آمیز نبوده و جوانان تنها به دنبال حقوق واقعی خود هستند. وی اعلام کرد: تعداد افراد کشته شده روز یکشنبه 27 نفر و روز دوشنبه 12 نفر بوده است. وی با انتقاد از رئیس‌جمهور تونس، اظهار کرد: در این تظاهرات هیچ فرد تروریستی وجود نداشت و هیچ گونه شعار مذهبی داده نشد. مردم تنها به دنبال حقوق مدنی و اجتماعی خود بودند.

وی یادآور شد: قول ایجاد 300 هزار شغل جدید بسیار غیرمنطقی و دور از ذهن است. در همین حال ‌احزاب مخالف، استعفای دولت و تشکیل یک دولت موقت برای نجات کشور را خواستار شده‌اند. گروه‌های مخالف و معترض در بیانیه‌ای از دولت خواستند که به این خشونت‌ها پایان داده و از نظامیان خود بخواهد به پادگان‌ها بازگردند. آنها همچنین خواستار آزادی افرادی شدند که توسط نیروهای پلیس طی چند روز گذشته دستگیر و روانه زندان‌ها شده‌اند.

در واکنش به این خواسته‌ها، دولت می‌گوید به صدای معترضان گوش خواهد داد. سمیر العبیدی، وزیر ارتباطات تونس اعلام کرد که رویکرد مناسبی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد. وی در این زمینه گفت: با حمایت رئیس‌جمهور 5 میلیارد دلار برای توسعه مشاغل در زمینه‌های مختلف اختصاص داده‌ایم. با تمام این اوصاف و به رغم وعده و وعیدهای مقامات دولتی، مردم شهر «القصرین» دوباره به خیابان‌ها ریختند که در نتیجه درگیری آنها با نیروهای امنیتی 2 نفر دیگر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، علاوه بر شهر القصرین، دوشهر تاله و الرقاب در مرکز تونس هم شاهد درگیری‌های شدیدی میان معترضان به وضع معیشت خود بود که طی آن تعدادی زخمی و تعدادی هم دستگیر شدند. تونس در حالی با مشکل بیکاری شدید در میان اقشار تحصیلکرده و جوانان مواجه است که سال گذشته بانک جهانی درباره عواقب تشدید بیکاری در کشورهای عربی از جمله مصر و تونس هشدار داده بود.

تعطیلی مراکز آموزشی

در بحبوحه درگیری‌های ایجاد شده بین معترضان و نیروهای پلیس، دولت تونس روز گذشته دستور تعطیلی تمامی مدارس و دانشگاه‌های این کشور را تا اطلاع ثانوی صادر کرد. وزارت آموزش این کشور ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد که دلیل این کار شناسایی افرادی است که دانش‌آموزان و دانشجویان را تحریک کرده‌اند. اما احمد نجیب نظر متفاوتی دارد و می‌گوید علت این است که تمام جوانان از این اعتراضات حمایت می‌کنند. پیش از این گفته می‌شد کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل آن‌که تونس یکی از متحدانشان در منطقه است، هیچ واکنشی به این اتفاقات نشان نمی‌دهند. اما با گسترده‌تر شدن این روند و اعمال خشونت بیشتر علیه شهروندان، اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا خواهان پایان درگیری‌ و دستگیری‌ها در این کشور شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها