طی میلیون‌ها سال مغز سگ‌ها رشد بیشتری نسبت به گربه‌ها داشته است، چراکه گونه‌های اجتماعی‌تر حیوانات نسبت به جانوران منزوی‌تر نیاز به قدرت مغزی بیشتری دارند. برای اولین بار محققان دانشگاه آکسفورد تلاش کرده‌اند تا نموداری از تاریخ تکامل مغز گونه‌های مختلف جانوری طی 6 میلیون سال قبل را ترسیم کنند.
کد خبر: ۳۷۸۳۱۳

محققان دریافتند گوناگونی بسیار گسترده‌ای در چگونگی تکامل و رشد مغز گروه‌های مختلف پستانداران طی این زمان وجود دارد. آنها بر این عقیده‌اند که ارتباطی بین اجتماعی بودن و گروه‌گرایی پستانداران با اندازه مغز متناسب با هیکلشان وجود دارد. نتایج این تحقیق در مجله PNAS به چاپ رسیده است. تیم محققان، اطلاعات موجود در مورد اندازه مغز و بدن 500 گونه جانوری موجود و فسیل شده را مورد بررسی قرار دادند.

تحقیقات نشان می‌داد بیشترین رشد طی این زمان مربوط به میمون‌هاست و اسب‌ها، دلفین‌ها، شترها و سگ‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند. براین اساس گروه‌هایی از پستانداران که مغز بزرگ‌تری داشتند متمایل به زندگی در گروه‌های اجتماعی با ثبات و پایدار بودند.

مغز حیوانات گوشه‌گیری مانند گربه، کرگدن و آهوی کوهی طی این دوره، رشد به مراتب کندتری نسبت به حیوانات اجتماع طلب داشته است.

تحقیقات قبلی روی این موضوع که چرا گروه‌های مشخصی از پستانداران کنونی مغز بزرگ‌تری نسبت به بقیه دارند براساس مطالعه روی اجداد دور آنها استوار بوده و تصور بر این بود که نرخ رشد مغز متناسب با اندازه‌ بدن در میان تمامی پستانداران از یک روند کلی پیروی می‌کند. اکنون تحقیقات انجام شده توسط دکتر سوزان شولتز و پروفسور رابین دانبر در آکسفورد این نظریه را متزلزل ساخته است. آنها دریافتند الگوهای مختلفی در رشد مغزی پستانداران وجود داشته است. این مطالعات اعتقاد دیرینه مبنی بر این‌که اندازه مغز در میان همه‌ پستانداران افزایش داشته را رد می‌کند. در عوض بیان می‌کند که گونه‌های خیلی اجتماعی دچار رشد بسیار سریع‌تری نسبت به گونه‌های منزوی‌تر شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد همکاری و هماهنگی مورد نیاز اجتماع چالشی برای این گونه‌ها محسوب شده و برای غلبه بر مطالبات اجتماعی در طول زمان بعضی گونه‌ها روند سریع‌تر و در نتیجه مغز بزرگ‌تری داشته‌اند. نکته جالب‌ توجه اینجاست که حتی حیواناتی مانند گربه که ارتباط بیشتری با انسان‌ها دارند به دلیل عدم اجتماعی بودن، مغز کوچک‌تری نسبت به اسب‌ها و سگ‌ها دارند.

منبع: Sciencedaily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها