رئیس کمیسیون ویژه مجلس با اشاره به جلسه اعضای دولت و اعضای این کمیسیون تاکید کرد: پیشنهاد دولت به نمایندگان این بود که یارانه در نظر گرفته شده برای مواردی چون برق و آرد و نان در بودجه 90 دیده شود.
کد خبر: ۳۷۷۲۱۴

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با مهر، با اشاره به جلسه روز دوشنبه اعضای کمیسیون ویژه مجلس و نمایندگان اقتصادی دولت که در محل دفتر هیئت رئیسه مجلس و با حضور نایب رئیس اول آن برگزار شد، گفت: در این جلسه علاوه بر آقای ابوترابی و اعضای کمیسیون ویژه مجلس تعدادی از نمایندگان نیز حضور داشتند.

وی گفت: از سوی دولت آقای میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در مجلس، وزیر اقتصاد و معاون وی، وزیر جهاد کشاورزی و قائم مقام بانک مرکزی حضور داشتند.

مصباحی مقدم گفت: در این جلسه ابتدا نمایندگان حاضر مشکلات خود در حوزه انتخابیه در بخش کشاورزی و مشکلات آن مانند تولیدات گلخانه ای، دامداری ها و مجموعا هزینه هایی که از راه سهمیه بندی گازوئیل در بخش کشاورزی پدید آمده مطرح کردند.

وی ادامه داد: همچنین نمایندگان از مسائل مربوط به بخش صنعت و افزایش قیمت گاز و مازوت که افزایش 20 برابری داشته گلایه داشته اند و مشکلات این بخش های را مطرح کردند.

وی یادآور شد: نمایندگان دولت در خصوص مسائل مطرح شده توضیح دادند که هر شب دولت برای بررسی مشکلات موجود در اجرای این قانون تشکیل جلسه می دهد و همچنین از استانداران و فرمانداران گزارشات مربوطه را دریافت می کنند. به گزارشاتی که نمایندگان مجلس ارائه می دهند هم توجه می شود.

مصباحی مقدم گفت: نتیجه این جلسه این شد که دولت سهمیه بندی حامل های انرژی در بخش کشاورزی و حمل و نقل را اصلاح کرده و میزان سهمیه را تغییر داده است.

وی گفت: در بخش صنعت نیز در مواردی سهمیه حامل های انرژی تغییر خواهد کرد.

نماینده تهران خاطر نشان کرد: با تغییری که در سهمیه بندی ها داده مشکلات موجود برطرف خواهد شد. علاوه بر این به گفته دولت قرار است در بخش تولید حمایت مالی از تولید کنندگان صورت بگیرد به طوریکه کسانی که متقاضی تسهیلات برای رفع مشکلاتشان باشند به آنها منابع مالی با سود بسیار کم در نظر گرفته خواهد شد و بازپرداخت هم با مساعدت همراه خواهد بود. این تسهیلات قرض الحسنه است.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس ادامه داد: از سوی دیگر برای رفع مشکلات مرغداری ها به تولید کنندگان مرغ بودجه یارانه ای از قرار هر کیلو 170 تومان داده شده که بازپرداخت قیمت هم زمان بندی شده است.

وی ادامه داد: به این صورت کمک های حاشیه ای به تولید کنندگان انجام می شد تا برای ادامه تولید خود تشویق شوند و مشکلی در مقام تولید برایشان پیش نیاد.

ورود دولت به طرح هدفمندی موفق بوده است

نماینده تهران در مجلس یادآور شد: آنچه به صورت روشن از سوی نمایندگان مجلس در این جلسه مطرح شد این بود که آنها دولت را در ورود به اجرای این قانون موفق ارزیابی کرده اند. زیرا دولت موفق شده آرامش کامل در جامعه بوجود آورد. همچنین قیمت ها دستخوش نوسانات غیر قابل پیش بینی نشد، زیرا این تصور وجود داشت که قیمت ها یک مرتبه افزایش ناگهانی بالایی داشته باشد اما اجرای قانون نشان داد که دولت به خوبی مدیریت کرده و فضای روانی جامعه برای اجرای این قانون مثبت است.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس خاطر نشان کرد: در این جلسه در خصوص وجوهی که در اختیار مردم قرار گرفته صحبت شد و تاکید شد که این وجوه باید مدیریت شود تا به درستی به کار گرفته شود. بحث ها در این زمینه نشان می داد که تدابیر دولت در این خصوص تدابیر حساب شده ای است.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سئوال که آیا صحبتی از منابع مورد استفاده در پرداخت یارانه ها به مردم در این جلسه شد گفت: تراز درآمد هزینه اجرای این قانون با توضیحاتی که دولت داد برای ما روشن شد.

وی گفت: در قانون 3 هزار و 200 میلیارد تومان یارانه برای برق در نظر گرفته شده بود که بخش قابل توجهی از این منبع هنوز باقی مانده است که در این زمینه استفاده شد. همچنین یارانه آب نیز در همین بخش مورد استفاده قرار گرفت. یارانه نان 4 هزار و 600 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که بخش مهمی از یارانه ها به این وجوه افزوده شده است.

وی گفت: درآمدهای جدیدی دولت از جرائم مربوط به برق و گاز در طول سال دریافت کرده که بر این مجموعه افزوده خواهد شد. از بخش اصلاح قیمت ها نیز پیش بینی شده که در سال جاری دولت به چه میزان درآمدی دست پیدا می کند که اعداد و ارقامش از سوی دولت برای ما ذکر شد.

مصباحی مقدم گفت: تنها دغدغه هایی برای سال آینده وجود دارد زیرا بخشی از این درآمدها مخصوص امسال است و ممکن است سال آینده این نوع از درآمدها را نداشته باشیم مگر اینکه در بودجه پیشنهادی لحاظ شود.

وی گفت: پیش بینی ما این بود که با اصلاح قیمت ها دیگر یارانه برق و آرد و نان را برای سال آینده نخواهیم داشت اما پیشنهاد دولت این است که همان یارانه که هم اکنون پرداخت می شود در بودجه در نظر گرفته شود و جزء منابعی باشد که دولت از آنها برای هدفمند کردن یارانه ها استفاده کند.

درخواست دولت از مجلس

به گفته مصباحی مقدم درخواست دولت از نمایندگان در این جلسه این بود که برای تصویب بودجه 90 دقت لازم را داشته باشند که این یارانه ها همچنان در بودجه حفظ شود.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس با بیان اینکه احساس می کنم نمایندگان حاضر در جلسه دیروز راضی از این جلسه بیرون رفتند، گفت: ما در هفته کاری مجلس بعد از تعطیلات نیز با نمایندگان اقتصادی دولت جلسه خواهیم داشت و مجددا روند اجرای این قانون را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها