رییس مجلس شورای اسلامی با اظهار امیدواری ازاینکه برای اجرای برنامه پنجم توسعه اهتمام جدی صورت گیرد در عین حال تاکید کرد که تحقق سیاست‌های کلی برنامه در طول تصویب آن مورد توجه بوده است.
کد خبر: ۳۷۲۳۶۵

به گزارش ایسنا، دکترعلی لاریجانی طی سخنانی درنشست خبری امروز خود با رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح چگونگی تصویب بخش‌های مختلف برنامه‌ی پنجم توسعه در مجلس شورای اسلامی پرداخت و ابراز امیدواری کرد که اهتمام جدی برای اجرای این برنامه به کار گرفته شود.

لاریجانی در این نشست خبری با اشاره به این‌که وقت زیادی از مجلس مصروف بررسی برنامه‌ی پنجم توسعه شد، گفت: ما در چند ماه گذشته یعنی اوایل امسال همایشی را برای برنامه‌ی پنجم در نظر گرفتیم و صاحب‌نظران مقالات زیادی ارایه کردند که در نهایت نقاطی که باید در برنامه‌ی پنجم به سمت آن حرکت کنیم قدری روشن شد.

وی با اشاره به بررسی 250 ساعته‌ی برنامه‌ی پنجم در کمیسیون تلفیق و بررسی 150 ساعته‌ی این برنامه در مجلس، یادآور شد: کار نسبتا متمرکزی روی برنامه صورت گرفت و مرکز پژوهش‌های مجلس هم تقریبا 2/5 برابر سایر برنامه‌ها بر روی آن کار پژوهشی انجام داد. هم‌چنین مراکز نظارتی، نمایندگان بخش خصوصی و کارشناسان مجمع تشخیص از نظر تحقق سیاست‌های کلی برنامه، هرکدام در جلسات کمیسیون تلفیق به طور جداگانه حضور داشتند و به اظهارنظر می‌پرداختند که در مجموع هماهنگی خوبی در کمیسیون تلفیق وجود داشت. علاوه بر این ما از همه‌ی صاحب‌نظران دانشگاهی و مدیران باسابقه برای استفاده از نظرات‌شان دعوت کردیم تا در این جلسات حضور داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بخش‌های مختلف برنامه‌ی پنجم اشاره کرد و گفت: مثلا در بخشی بهبود فضای کسب و کار مورد توجه قرار گرفت و این‌که اخذ مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی تسهیل شود. هم‌چنین ما بیمه‌ی نوسانات قیمت ارز را برای بخش خصوصی در نظر گرفتیم و در برنامه، تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را پیش‌بینی کردیم. هم‌چنین در تدوین برنامه‌ی پنجم در کوچک شدن دولت و ایجاد دولت الکترونیک تاکید شده است.

وی با بیان این‌که در برنامه‌ی پنجم بخش‌های مختلفی برای تسهیل سرمایه‌گذاری، بیمه محصولات کشاورزی و کنترل واردات در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: هم‌چنین بحث برون‌ستادی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و فرهنگی در برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

لاریجانی ادامه داد: در بخش فرهنگی به نظام مهندسی فرهنگی توجه شده و هم‌چنین روش تدوین سند توسعه‌ی اسلامی و ایرانی مشخص شده که البته این موضوعی پژوهشی است و همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند احتیاج به کار مستمر نخبگان دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب اساسنامه‌ی صندوق توسعه‌ی ملی در برنامه‌ی پنجم گفت: تصویب اساسنامه‌ی این صندوق برای این بود که ما به طور روزمره حرکت نکنیم و درآمدهای نفت را صرف سرمایه‌گذاری کنیم. در برنامه‌ی پنجم حداقل 20 درصد درآمدهای نفت برای این صنددوق پیش‌بینی شده که سالیانه 3 درصد به آن اضافه می‌شود. در برنامه، صندوق توسعه پشتیبان اصلی کشور در امر سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وی با اشاره به مصوبات برنامه‌ی پنجم در بخش علمی، پژوهشی و دانشگاه‌ها اضافه کرد: در حوزه‌ی بهداشت و درمان هم نگاه ما ایجاد سازمان بیمه سلامت برای تامین بیمه درمانی همه‌ی آحاد مردم بود. هم‌چنین در برنامه، اهتمامی به وضع ایثارگران شد.

لاریجانی با تاکید بر این‌که سیاست‌های کلی برنامه در تصویب برنامه در مجلس ساری و جاری بوده، گفت: در مجموع برای تحقق سیاست‌های کلی هماهنگی خوبی شد و کار ملی و مهمی صورت گرفت که ان‌شاءالله اهتمام جدی در اجرا صورت گیرد. البته این برنامه اشکالاتی داشت اما در مجموع وجوه مختلفی را زیر نظر خواهد داشت.

وی در ابتدای این نشست خبری که حدود ساعت 15 آغاز شد، ایام ماه محرم و شهادت سیدالشهدا(ع) را تسلیت گفت و از خبرنگاران و اصحاب رسانه برای حضور در این نشست تقدیر و تشکر کرد.

در این نشست خبری که به طور زنده از شبکه خبر، شبکه العالم و رادیو فرهنگ پخش می‌شد حدود 100 خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی حضور داشتند.

استراتژی مبارزه با مفاسد باید توام با بازدارندگی باشد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار شبکه خبر که پرسید، روند بررسی لایحه برنامه را به عنوان یک نقشه راه کشور در پیشرفت کشور چطور می‌بینید و پیش‌بینی می‌کنید بودجه سال 90 چه زمانی به مجلس ارایه شود؟ گفت: قانون برنامه پنجم از جمله اسناد مهم کشور است، به گونه‌ای که همان‌طورکه سند چشم انداز برای 20 سال آینده تنظیم شده است برنامه‌های 5 ساله نیز به نوعی خیز برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز است.

لاریجانی افزود: در برنامه 5 ساله بایستی کارهای مهم همه جانبه برای توسعه کشور را در نظر گرفت، که این امر تا حدودی در این برنامه محقق شده است. البته بخش دیگری از آن به ساز و کارهای اجرایی مربوط می‌شود که بایستی در این رابطه دستورالعمل‌های مربوطه تنظیم شود. بهتر است اهتمام لازم برای تنظیم این دستورالعمل‌ها زودتر صورت گیرد، چرا که شروع سال آینده آغاز سال برنامه پنجم است.

رییس قوه مقننه در مورد پیش‌بینی از زمان ارایه بودجه سال 90 به مجلس گفت: طبق آیین نامه باید بودجه آذرماه به مجلس ارایه شود، در این رابطه با دولت صحبت‌هایی شده تا هرچه سریع‌تر این کار انجام شود، چرا که بودجه کل کشور بایستی براساس چارچوب‌های مشخص شده در برنامه تعیین گردد که این برنامه در حال حاضر آماده است و به دولت گفته‌ایم که کارهای اولیه تدوین بودجه را آغاز کند تا مجلس هر چه زودتر بررسی بودجه سال 90 را آغاز کند.

خبرنگار رادیو فرهنگ از لاریجانی پرسید که به نظر شما فرهنگ در نظام توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارای چه جایگاهی است و ابعاد فرهنگی برنامه پنجم توسعه چه بوده است؟

لاریجانی در پاسخ به این پرسش با تشکر از کارکنان رادیو فرهنگ برای پوشش اخبار مذاکرات مجلس و انجام مصاحبه‌هایی برای روشن‌تر شدن برخی موضوعات گفت: یکی از محوری‌ترین بحث‌ها در برنامه پنجم توسعه بحث فرهنگ بود که در فصل اول قانون برنامه پنجم بحث فرهنگ آمده که نشان می‌دهد کانون توجه مسوولان برنامه‌ریز موضوع فرهنگ است.

وی با تاکید بر این که موضوع فرهنگ موضوع حاشیه‌ای نیست، افزود: در قانون برنامه پنجم تلاش شد تسهیلاتی به وجود آید تا بخش فرهنگ بتواند به وسیله بخش خصوصی تنفسی داشته باشد، بدان معنا که تسهیلاتی از جمله اعتبارات بانکی و کمک‌های وزارت خانه و ایجاد زمینه‌هایی برای کمک به بخش‌های دیگر است.

لاریجانی ادامه داد: حتی برای مساجد در قانون برنامه پنجم تصمیم گیری شده است، به طوری که در طرح‌های جدید شهرسازی‌ها و مجتمع های رفاهی باید جایگاه خاصی برای مساجد در نظر گرفته شود. هم چنین اگر قرار است هر پروژه‌ای اجرا شود بایستی پیوست فرهنگی داشته باشد. در زمینه‌های دیگر نیز تمرکزهایی بر روی اندیشه‌های حضرت امام(ره) شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هنرمندان به عنوان بخش وسیعی از کشور احتیاج دارند که به آنها نگاه حمایتی برای ایجاد آثار فاخر انجام شود، به طور کلی آن‌قدر که باید در برنامه به موضوع فرهنگ توجه می‌شد توجهات لازم شده است که در گام بعدی باید در بودجه‌ها به صورت ریز به این موضوع پرداخت.

خبرنگار ایسنا پرسید: اخیرا در همایش ارتقای سلامت نظام اداری در سخنرانی خود اعلام کردید که " امیدی به مبارزه با فساد ندارم" با توجه به این‌که جنابعالی از روسای قوای حاضر در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده‌اید چه عامل یا عواملی باعث شده است که با این صراحت چنین جمله‌ای را بیان کنید؟

رییس قوه مقننه در پاسخ به این پرسش با خنده گفت: البته این موضوع به فنانیت شما خبرنگاران بستگی داشت، چرا که در آن همایش هوای سالن خیلی گرم بود و من گفتم شما که نتوانستید هوای این سالن را خوب کنید چطور می‌خواهید موضوع مبارزه با مفاسد را پیگیری کنید.

وی در ادامه یاداور شد: اما نکته مهم آن است که باید ساز و کار مدونی برای مبارزه با مفاسد و انضباط کاری در کشور و جلوگیری از فساد در کشور داشته باشیم.

لاریجانی افزود: مساله مبارزه با فساد در همه کشورها وجود دارد، اما در نگاه جمهوری اسلامی با توجه به سلامتی که باید در بین مدیران وجود داشته باشد مبارزه با فساد به نوعی جنبه مشروعیت نظام را در بر دارد.

وی افزود: این سوال وجود دارد چرا پرونده‌ای با 150 میلیارد تومان فساد باید وجود داشته باشد.این چیز ساده‌ای نیست باید بررسی شود و قوه قضاییه در این زمینه وظیفه سنگینی را برعهده دارد. مهم آن است که سیستماتیک به موضوع نگاه شود و برخی زمینه‌ها در این رابطه رفع گردد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که استراتژی مبارزه با مفاسد نباید استراتژی تنبیهی باشد و باید استراتژی توام با بازدارندگی باشد، گفت: در حوزه تقنین باید ساز و کاری در این رابطه تدوین گردد و هم از لحاظ قاطعیت در اجرا بایستی زمینه‌های لازم فراهم شود، البته بسیار خوشحالم که ریاست قوه قضاییه در این زمینه اهتمام لازم را دارد.

وی افزود: برخی از امور که امنیت روانی رادر جامعه به هم می‌زند همچون سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف، در همه جای دنیا برخورد شدید می‌شود. در این رابطه در روزهای اول مجلس هشتم طرحی برای برخورد جدی برای این موارد سعی کردیم که تهیه کنیم که گفتند این موضوع در قانون مجازات اسلامی گنجانده شده است که باید اجرا شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان رییس قوه قضاییه گفت: این که رییس قوه قضاییه گفتند که آنها را محارب می دانند و برخورد و اعدام می کنند نوعی دفاع از حقوق مردم است.

وی افزود: اگر در فضای کشور حمایت مردمی پشت این تصمیمات باشد و به جای غوغاسالاری فضای حمایتی مهیا گردد مطمئنا با افرادی که دست کج نسبت به اعمال دولتی دارند برخورد می‌شود و به نوعی فضای صیانت کننده‌ای در کشور ایجاد می‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: درقانون برنامه پنجم چارچوبی مدون شده است که کلیه دستگاه‌های نظارتی تجمعی داشته باشند و این تجمع مورد حمایت قانونی باشد و آنها ساماندهی شوند.

متن مسائل هسته‌یی ایران کاملا روشن است

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که « بیش از دو سال از ارائه لایحه ارتقای سلامت اداری به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گذرد ولی این مجمع تشخیص مصلحت هنوز این لایحه را تعیین تکلیف نکرده است»، گفت: این لایحه در مجمع مطرح است اما وقت برای سیاست‌های کلی و همچنین سایر سیاست‌ها از جمله سیاست‌های کلی لایحه برنامه پنجم توسعه و برخی از موارد روزآمد و سیاست‌های کلی آموزش و پرورش بررسی این لایحه را به تاخیر انداخته است.

علی لاریجانی با تاکید براینکه مبارزه با فساد نباید محدود به این لایحه شود، افزود: اداره دستگاه‌ها نباید صرفا منوط به این لایحه باشد اراده برای کار واقعی باید در دستگاه‌ها به وجود آید و به نکات برجسته توجه شود.

لاریجانی با بیان اینکه زمینه پرداختن به موضوع در مجلس شورای اسلامی مهیا است، گفت: زمینه کار در مجلس برای پیگیری ها فراهم است، البته برخی اختلاف‌نظرهایی بین مجلس و شورای نگهبان وجود دارد که قابل طرح و رسیدگی است.

نماینده مردم قم در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که در خصوص افشاگری‌های سایت ویکی‌لیکس و اعمال محدودیت‌های دولت‌های غربی علیه این سایت و محدودیت‌های مطرح شده از سوی برخی کشورهای غربی پرسید، گفت: درباره سایت ویکی‌لیکس ابهامات مختلفی وجود دارد، اما مهم این است که مسوولان آمریکایی باید نسبت به مسائل مطرح شده از سوی این سایت پاسخگو باشند. دیپلماسی آمریکا معجونی است با برخی مسائلی که از جنس جاسوسی یا توطئه‌گری باید پاسخگو باشد.

وی افزود: در اطلاعات منتشر شده از سوی این سایت نکات مبهم ، درست و نادرستی مطرح شده است اما نکته قابل اهمیت این است که آمریکایی‌ها باید پاسخگو باشند که در روابط بین‌المللی دنبال دیپلماسی بوده‌اند یا مسائل دیگری از جمله جاسوسی و توطئه‌گری؟ البته کشورهای دیگر نیز باید پاسخگو باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی برخی از کشورها علیه موضوع هسته‌یی ایران گفت: این مباحث بستگی به این دارد که این کشورها چه نقشی می توانند داشته باشند چرا که موضوع هسته‌یی ایران موضوع مبهمی نیست. متن مسائل هسته‌یی ایران کاملا روشن است. پس دلایل دیگری از سوی این کشورها دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک زمانی مطرح کردند که ایران با آژانس مشکل دارد همچنان که آژانس می رفت که مشکل را حل کند موضوع انحرافی دیگری در مذاکرات به وجود آورده و با بداخلاقی مباحث حاشیه‌ای مطرح کردند نظیر موضوعی که اخیرا رخ داد، اردوغان و رییس‌جمهور برزیل در موضوع هسته‌یی مسائل حاشیه‌ای را برطرف کنند مسائل تخریب کننده‌ای مطرح شد که اصل مذاکرات را زیر سوال برد.

وی افزود: این مسائل نشان می‌دهد که در اصل مسائل هسته‌یی ایران حرف مهمی ندارند. آنان بیشتر درصدد تخریب تکنیک‌ها هستند باید نقش آنها در این مسائل به خوبی واکاوی شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العالم که ارزیابی لاریجانی را در خصوص مذاکرات اخیر هسته‌یی جویا شده بود، گفت: مسیر مذاکرات، استراتژی جمهوری اسلامی است که از قبل مطرح شده است و اکنون نیز همان دنبال می‌شود. متاسفانه اگر نگاه طرف مقابل ابزاری باشد اعتماد فی‌مابین از بین می‌رود که این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اگر به عملکرد برخی از کشورها توجه شود مباحثی مطرح شده است که مسیر مذاکرات را تحت الشعاع خود قرار داده بود، رفتارها و اظهارنظرات این کشورها مهم است و آنان نباید به گونه‌ای رفتار کنند که در فضای مذاکرات بی‌اعتمادی حاکم شود.

وی افزود: اگر آنان می‌گویند درباره رفتار ایران نگرانی داریم این نگرانی عام است . ایران در خصوص خلع سلاح هسته‌یی همواره موضع خود را به صراحت بیان کرده است و ما سلاح هسته‌یی را حرام می‌دانیم.

وی افزود: برخی مسائل مهم منطقه‌ای نیز از جمله مسائل امنیتی پایدار برای ایران مهم است. موضوعی که قابل توجه است این است که اگر نگاه به طرف مقابل نگاه همکاری باشد، مسائل قابل حل است، اما اگر رفتار دوگانه داشته باشند نوعی بی‌اعتمادی ایجاد می‌شود که کار سخت می شود. از این رو نوع ورود و خروج طرف مقابل به مسائل بسیار مهم است.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مذاکراتی که اخیرا در خصوص موضوع هسته‌یی اتفاق افتاده است زمینه خوبی برای رفع بی‌اعتمادی‌هاست.

نقطه ثقل اجرای قانون هدفمندی، سال آینده است

خبرنگار خبرگزاری مهر در مورد زمان اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و نظر مجلس در این مورد پرسید که لاریجانی با تاکید بر اینکه نظر مجلس این است که این قانون ظرف پنج سال اجرا شود، خاطر نشان کرد: کاری که دولت در این مدت انجام داد تمهید مقدمات و کاری زمان‌بر بود، ما فکر می‌کردیم که قبلا این مساله تمهید شده اما بعدها مشخص شد که اقداماتی مقدماتی لازم است.

به گفته لاریجانی باید اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ظرف چند سال باشد که نقطه ثقل اصلی آن سال آینده خواهد بود.

وی بر داشتن نگاه دقیق در این زمینه برای وارد نشدن فشار به مردم تاکید کرد و افزود: در این زمینه باید بحث تاکتیکی در دست دولت باشد و استراتژی مجلس مبنی بر اجرای این قانون در ظرف چند سال مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا بحث مربوط به استقلال بانک مرکزی در مواد مراعا مانده برنامه پنجم مطرح نشد، گفت: ما بر اساس آئین‌نامه نمی‌توانیم موردی که را تصویب کردیم مورد بازنگری قراردهیم و منتظریم که پس از ارائه نظر شورای نگهبان و در صورت لزوم در این خصوص بازنگری صورت گیرد.

خبرنگار روزنامه شرق در مورد نامه تخلفات دولت که اخیرا از طرف رییس مجلس منتشر شده است، پرسید که لاریجانی با یادآوری این نکته که این نامه مربوط به بحث تخلف دولت نبود اظهار داشت: اگر بحث تخلفی مطرح باشد در هر مرحله مسیر خود را طی می‌کند اما مبنای این نامه تخلف نبود و بر اساس نامه‌ای که دولت به شورای نگهبان در مورد تفسیر اصولی از قانون اساسی نوشته بود نظر مجلس را خواسته بودند.

لاریجانی ادامه داد: پس از آن آقای جنتی نظر خود را به مقام معظم رهبری منعکس کردند چرا که ایشان تنظیم کننده روابط بین قوا هستند.

خبرنگار فارس نیز در مورد بحث طرح نظارت بر نمایندگان پرسید که لاریجانی با اشاره به طرح تهیه شده در این زمینه اظهار داشت: این طرح هم‌اکنون به کمیسیون اصل 90 برای رسیدگی ارجاع شده است اما چون مجلس دچار رسیدگی به برنامه پنجم بود فعلا باقی مانده و از این پس آن را بررسی می‌کنند.

بعید است مشکل آلودگی هوا، با روش‌ آب‌پاشی حل شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت سالم اصولگرایی و اسلام روشن و جواهری این است که به آرمان‌های انقلاب نظرات امام، وصیت نامه ایشان ، راه شهدا ، ولایت فقیه به عنوان رکن وحدت کشور و شخص آیت‌الله خامنه‌ای پایبند باشیم.

علی لاریجانی در نشست خبری امروز خود همچنین گفت: البته ممکن است در سایر شئون مثل اقتصاد و امنیت اجتماعی،‌اختلاف‌نظرهایی باشد که ذیل این قرار می‌گیرد و ما باید مرام مشخصی را پایه‌گذاری کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه واشنگتن پست گفت: برداشت مجلس از اصل 113 قانون اساسی قدری متفاوت است مقام تذکر دادن در مورد صیانت از قانون اساسی براساس اصول 57 و 110 به مقام معظم رهبری اختصاص دارد و اصل 126 هم که در واقع بحث اداره امور استخدامی و برنامه و بودجه است جنبه اجرایی و نه تقنینی دارد لذا مرزهای آن باید مشخص باشد.

لاریجانی همچنین با بیان اینکه نحوه بررسی تخلفات در قانون اساسی و قوانین عادی مشخص شده یادآور شد: ما به دنبال وضع قوانین جدید نیستیم بلکه متن قانون اساسی به عنوان میثاق ملی مبنای عمل است و مجلس در همان چارچوب به وظیفه خود عمل می‌کند.

رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو تهران در مورد آلودگی هوای پایتخت خاطرنشان کرد: بحث آلودگی هوا موضوعی اساسی و ریشه دار است و این به علت گسترش شهر و وجود کارخانجات است که این امری چند ضلعی است و بعید است با روش آب‌پاشی حل شود چرا که آلودگی هوا جدی تر از این حرفهاست و باید کاملا با آن عالمانه برخورد کرد.

لاریجانی گسترش مترو و حمل و نقل عمومی را از راههای کاهش آلودگی هوا برشمرد و افزود: این قانون چند سال پیش تصویب شده و اکنون باید اجرا شود همچنین امکاناتی هم برای مترو در نظر گرفته شده است و اینها راههای منطقی است،اما مجلس هم حتما نظارت بر این مساله را دنبال می‌کند و به این موضوع رسیدگی می‌کند گرچه پیش از این به دلیل اینکه ما مشغول بررسی برنامه بودیم نمی‌توانستیم به امور دیگری بپردازیم و برنامه‌یمان این بود که وقتی از بررسی برنامه پنجم فارغ شدیم برای پیگیری این موضوع جلسه بگذاریم.

خبرنگار رادیو تهران در این بین از لاریجانی پرسید که آیا علت سرفه وی آلودگی هوا بوده یا خیر ؟! لاریجانی در پاسخ به وی مزاح گفت: اگر شما پزشکید و این طور تشخیص می‌دهید شاید این گونه باشد.

در ادامه این نشست خبری لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگارپانا گفت: بحث تخلفات مالی و دانه‌ درشت‌ها یک وجه کار است که هرچه در این رابطه قاطعیت وجود داشته باشد و فضای غوغاسالاری نباشد تحقق این امر برای قوه قضاییه باز خواهد بود و این امری مهم و اساسی است اما همه مساله این نیست و ما باید برای رونق اقتصادی و جلوگیری از تورم و تولید و تسهیل فضای کسب و کار توجه کنیم.

وی گفت: باید برای ارزان شدن اجناس اهتمام می‌شد تا جلوی انحصار گرفته شود اما متاسفانه بعضا در برخی شرکت‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده دیده می‌شود که روش‌های حاکمیتی اعمال می‌شود و مدیران دولتی بر سر کار می‌آیند که این مسائل هم باید حل شود.

رییس مجلس در ادامه درباره اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: ما در این رابطه تاکید داشتیم که این کار در یک پروسه پنج ساله و با آرامش انجام شود چرا که اگر با شوک وارد این موضوع شویم مشکلاتی ایجاد می‌شود و نظارت ما هم در این جهت است که این قانون به صورت آرام اجرا شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد افزایش قیمت آهن و فولاد گفت : به نظرم این به دلیل اجرای هدفمند کردن یارانه‌هاست که واردات فولاد و آهن قدری با محاسبه جلو می‌رود، البته در مورد مسکن هم سیاست دولت برای خروج زمین از بورس سیاسی درستی است و مجلس هم به این دلیل حمایت می کند که با این روش قیمت مسکن پایین می‌آید البته در این میان اقتصاد مسکن هم باید رونق یابد.

نماینده مردم قم در خانه ملت در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فرهیختگان در مورد اختلافات دولت و مجلس و آیا اینکه این اختلافات به دلیل اختلاف‌نظرهای شخصی رییس جمهور و رییس مجلس است گفت: البته من لزومی نمی‌بینم که راجع به هر چیز که هر کس می‌گوید اظهارنظر کنم چرا که یک سری از مسائل سیاسی داخلی ما توام با توهمات است و برخی‌ها بدشان نمی‌آید که مسائل فرعی و حاشیه‌ای را برجسته کند و این نوعی کاسبی سیاسی شده برای عده‌ای که به جای متن به حاشیه بپردازند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنچه مجلس به آن توجه دارد این است که باید قانون بنویسد و نظارت کند تا آن قانون اجرا شود و این ربطی به اصولگرایی ندارد و آنچه مهم این است که قانون اساسی به درستی اجرا شود.

لاریجانی یادآور شد: متاسفانه برخی حرف‌ها سرگشتگی دارد و این در حالی است که هر کسی نمی‌تواند پا برهنه وارد مسائل حوزه اسلامی شود و اظهارنظر کند چرا که علما شاخص هستند و من با اظهارات سبک در حوزه دین که تنها به ایجاد سوءتفاهم در کشور می‌انجامد مخالفم، چرا که هر چیز مرجعی دارد و تحقیر علما وزن آقایان را اضافه نمی‌کند پس من با حرفهای ناپخته در این زمینه مخالفم .

لاریجانی همچنین گفت: اگر ما راجع به ساختار اداره کشور و نقش ولایت فقیه سخن می‌گوییم که از کشور صیانت می‌کند باید به آن پایبند باشیم و نه اینکه عده‌ای از آن فرار کنند و البته افراد می‌توانند چهره و نقاب‌های مختلفی داشته باشند.

تلاش آیت‌الله مهدوی و آیت‌الله یزدی برای ساماندهی شاخص‌های اصولگرایی کاردرستی است

خبرنگار روزنامه خبر از لاریجانی پرسید: فکر می‌کنید که عنوان اصولگرایان افراطی چقدر درست است و نظرتان راجع به کارگروه وحدت بین اصولگرایان چیست؟

رییس قوه مقننه در پاسخ به این پرسش که با بیان این که هیچ کس خود را افراطی نمی‌داند ومعمولا همه خود را معتدل می‌دانند گفت: آنچه مهم است مبنای کار اصولگرایی است که بایستی براساس شاخص‌های معین باشد و آن شاخص‌ها مبنای عمل قرار گیرد.

وی افزود: ممکن است هر کسی برای خود اموری را متصور بداند، اما فکر می‌کنم تلاش آیت الله مهدوی و آیت الله یزدی به عنوان مسوولان دو جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای ساماندهی شاخص‌های اصولگرایی کار درستی و ماندگاری است که می‌توان با آن افراد را سنجید.

وی با اشاره به سخنانی از شهید مطهری مبنی بر این که انسان‌ها باید مسلک باشند، گفت: اصولگرایان باید خود را به عنوان یک مسلک یا اندازه بدانند و از برخوردهای سیاسی و مقطعی پرهیز کنند.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این که در این زمینه در این فراکسیون صحبتی مطرح نشده است، گفت: در فراکسیون اصولگرایان به موضوع وحدت اصولگرایان توجه می‌شود تا این که به موضوع تفرقه توجه شود.

لاریجانی هم چنین در پاسخ به پرسش دیگر روزنامه خبر مبنی بر این که سخنگوی فراکسیون اصولگرایان، هاشمی رفسنجانی و خاتمی را مصداق خواص بی‌بصیرت دانسته‌اند، آیا شما به عنوان رییس فراکسیون این را قبول دارید؟ گفت: بنده چنین موضوعی را نشنیده‌ام و در فراکسیون اصولگرایان بر روی این موضوع بحث نشده است.

خبرنگار یکی از روزنامه‌های خارجی گفت، نظر شما در مورد صحبت‌های آقای کلینتون مبنی بر این که ما در مورد غنی‌سازی اورانیوم ایران مشکلی نداریم و غنی سازی ایران در روزهای آینده مسالمت‌آمیز است، چیست؟ که لاریجانی گفت: آقای کلینتون دیگر خارج از قافیه سیاست هستند، بنده این اظهارات را نشنیده‌ام ولی با این حال امیدوارم عقل‌شان به این چیزها رسیده باشد.

خبرنگار ایرنا از رییس مجلس شورای اسلامی پرسید، مقام معظم رهبری در طول یکسال گذشته بر موضوع وحدت سران قوا تاکید داشتند و به نوعی به ممنوعیت اختلاف بین سران قوا اشاره‌ای داشته‌اند، ولی بعضا در محافل مختلف گفته می‌شود که شما در سفرهای استانی خود نظرهای خلاف دولت را مطرح می کنید، تصور نمی‌کنید که این گونه سخنان به وحدت رویه مورد نظر رهبر معظم انقلاب ضربه می‌زند؟

رییس قوه مقننه در پاسخ به این پرسش گفت: اصل این موضوع که قوای مختلف باید وقت خود را صرف مشکلات خلق کنند و به امور حاشیه‌ای نپردازند موضوع درستی است، و به عنوان یک مبنای اصولی به شمار می‌آید و مقام معظم رهبری نیز خیرخواهانه این مسایل را فرموده‌اند.

وی افزود: اما در این بین اگر نکته‌ای در سفری از سوی بنده مطرح می‌شود بدان معنا نیست که آن حرف خلاف واقع بوده است، چرا که باید کژی‌ها را راست کرد، به گونه‌ای که اگر راجع به جایگاه مجلس صحبتی شده است و این تصور مطرح شده که مجلس در راس قوا مربوط به گذشته است یک تصور نادرست به شمار آمده و باید این اشکال مرتفع شود.

وی افزود: در مقابل این گونه سخنان بایستی این نظر را درست کرد. گاهی در دولت مطالبی مطرح می‌شود و به برخی از اصول تکیه می‌شود که ما در مورد آن در برهه‌ای سخنی مطرح نمی‌کنیم که این بدان معنا نیست که ما نظری نداریم.

لاریجانی در ادامه توضیح داد: به طور مثال در مورد اصل 126 قانون اساسی سخنانی مطرح شده است که باید گفت این اصل تنها جنبه اجرایی را به رییس دولت می‌دهد نه این که رییس دولت را در مقام تنقیح قرار دهد. ما ایستاده‌ایم و استدلال‌های خود را مطرح می‌کنیم که این بیان استدلال ها به معنای نزاع نیست.

لاریجانی افزود: مطمئنا در جایی که اختلاف نظر وجود داشته باشد ما نظرات خود را در اختیار افکارعمومی می‌دهیم و در سر جایش نیز اگر دولت کار درستی کرده باشد از آن حمایت می‌کنیم؛ بنابراین این بدان معنا نیست که اگر دولت حرفی بزند و از لحاظ مجلس آن حرف درست نباشد ما در مقابل آن سخنی نگوییم، بلکه مجلس مطمئنا در قبال آن موضع خود را اعلام می‌کند.

مساله‌ مجلس باید از موضوع اصولگرایان تفکیک شود

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری آلمان که از سرنوشت خبرنگاران دستگیر شده در ایران پرسید، گفت: در این زمینه برخی از اعضای پارلمان آلمان نیز تماس‌هایی گرفتند که به آنان روال قانونی توضیح داده شد ولی باید به این موضوع توجه داشت که این دو خبرنگار با عنوان خبرنگاری وارد ایران شدند، ولی کاری غیر از خبرنگاری انجام دادند.

نماینده‌ی مردم قم در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی جام جم که پرسید تحلیل شما از نشست‌های اخیر اصولگرایان چیست؟ و آیا این نشست‌ها برای رسیدن به اجماع برای انتخابات مجلس نهم است یا خیر؟ گفت: دایره‌ی مسائل مطرح شده در فراکسیون اصولگرایان مجلس باز است. اعضای این فراکسیون عقاید مختلفی را مطرح می‌کنند که اختلاف نظر آنان عمدتا در مورد مسائل دست دوم است، اما تکلیف ما این است که مبنایی حرکت کنیم. حرکت ما به سمت وحدت است. هم‌چنان که مذاکرات اخیر جامعتین نیز در این مسیر تعبیر شده و مفید است. این گفت‌وگوها فرصت مغتنمی برای اصولگرایان است.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد: مهم این است که در این شرایط چارچوب روحانیت بتواند افکار خود را متمرکز کرده تا گام‌های بعدی را استوارتر بردارد.

لاریجانی با اشاره به نقش خود در این‌باره گفت: برای حرکت اصولگرایان در مسیر چارچوب‌دار تلاش کرده‌ام. باید توجه داشت که مساله‌ی مجلس باید از موضوع اصولگرایان تفکیک شود. این موضوع، موضوعی سیاسی است که باید بیرون از مجلس سامان یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون عراق که در مورد مذاکرات هسته‌یی ایران با 1+5 بر اساس سه سوال از جمله شرایط و قدرت هسته‌یی اسراییل پرسیده بود، پاسخ داد: ایران در مذاکرات اخیر دو هدف را دنبال می‌کرد؛ اول آن‌که رویکرد مذاکرات، سالم و توام با همکاری باشد و دوم توجه به متنی که از سوی جمهوری اسلامی ایران تدوین شده بود. این دو موضوعی است که در مذاکرات مطرح شد. درخصوص اجزای مذاکرات نیز در مذاکرات بعدی باید به جمع‌بندی رسید.

کمیسیون‌های مجلس به تبیین الگوی اسلامی ـ ایرانی اهتمام خواهند داشت

خبرنگار خبرگزاری موج در مورد کارگروه حل اختلاف مجلس و دولت پرسید که علی‌رغم تشکیل این کارگروه و انجام اقداماتی، دولت از اجرای برخی قوانین سر باز می‌زند که لاریجانی در پاسخ به وی با یادآوری این‌که بحث ایجاد کارگروه مربوط به بررسی برخی اصول قانون اساسی بود که آیا نیازمند تنظیمات جدید است یا خیر گفت: هر طرف نظرات خود را در این زمینه مطرح کرد که ممکن است تا حدودی موثر باشد.

وی افزود: اما در برخی مواردی که تخلفاتی از سوی دولت وجود دارد کمیسیون‌ها و یا دیوان محاسبات حق دارند موضوع را بررسی کنند،درعین حال همه‌ی بخش‌های کشور باید ملتزم به قانون باشند و بخش‌های نظارتی نباید این مسائل را از یاد ببرند، ضمن این‌که باید در بحث نظارت، عدالت نیز مدنظر قرار گیرد.

خبرنگار روزنامه‌ی خراسان نیز در مورد بحث تبیین الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و برنامه‌های مجلس در این زمینه پرسید که لاریجانی در پاسخ به وی، ضمن تقدیر از مقام معظم رهبری به دلیل پرداختن به این موضوع بسیار مهم، خاطرنشان کرد: این مساله نیازمند نگاه عمیق و دقیقی است و آغاز مبارکی را شاهد ‌هستیم. این مساله امری نظری و پژوهشی است و باید صبر داشت تا موضوع پخته شود و صاحب‌نظران وارد موضوع شده و نظرات خود را ارایه کنند.

به گفته‌ی لاریجانی، کمیسیون‌های مجلس نیز قرار است وارد این موضوع شوند و با دعوت از صاحب‌نظران، دیدگاه‌های آنها را در این مساله مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز باید اهتمام ویژه‌ای به این مساله داشته باشد.

خبرنگار برنا در مورد بحث سفرهای استانی رییس مجلس و رویکرد وی در این سفرها پرسید که لاریجانی اظهار داشت: من برنامه‌ای برای سفرهای استانی متعارف ندارم و گاها دعوت‌هایی مطرح می‌شود که به شهرستان‌ها سفر می‌کنم.

وی ادامه داد: در کنار این دعوت‌ها نگاه‌های نظارتی نیز داریم که مسائل کلان تصویب شده در مجلس به چه شکل در استان‌ها اجرا می‌شود و عملکرد آنها چگونه است.

خبرنگار ایلنا بحث عدم اجرایی شدن قانون حمایت از کارگران ساختمانی را مورد سوال قرار داد که لاریجانی با یادآوری توجه به این مساله در برنامه‌ی پنجم، گفت: عده‌ای تصور می‌کردند که ممکن است این مساله در مقوله‌ی جذب این کارگران به دلیل بحث بیمه اخلال ایجاد کند اما نظر مجلس این است که باید از سوی کار صیانت شود و بر این مساله مصر است و باید اجرا گردد.

یک خبرنگار چینی نیز در مورد بحث توسعه‌ی روابط ایران و چین پرسید که در برنامه‌ی پنجم چه نگاهی به آن شده است؟ لاریجانی در پاسخ به وی اظهار داشت: بحث روابط با چین نمی‌تواند در برنامه مورد بحث قرار گیرد اما مجلس از رویکرد همکاری ایران و چین حمایت می‌کند، اخیرا نیز در سفر یک هیات عالی‌رتبه‌ی چینی این مساله بحث شد و ما استقبال می‌کنیم که با چین به عنوان یکی از قطب‌های قدرت در جهان که واقع‌بینانه‌تر نسبت به مسائل نگاه می‌کند رابطه داشته باشیم.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد در مورد بحث استقلال بانک مرکزی گفت: موضوع استقلال بانک مرکزی امری فرعی نیست و به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه است اما این‌که با چه شیوه‌ای می‌تواند این استقلال حفظ شود می‌تواند محل بحث باشد.

یک خبرنگار عراقی نیز در مورد بحث مهاجران عراقی و حمایت از آنها پرسید که لاریجانی در پاسخ به وی خاطرنشان کرد: مهاجران عراقی همیشه مورد توجه ایران بوده‌اند؛ چرا که در شرایط سختی به ایران آمدند و در سال‌های اخیر نیز عده‌ای از آنها علی‌رغم این‌که می‌توانستند به کشور خود بازگردند به دلایلی ماندگار شدند.

دولت و مجلس باید تحمل خود را زیاد کنند

خبرنگار روزنامه عصر ایرانیان از رییس مجلس شورای اسلامی پرسید با توجه به وارد شدن کاروان حمایت از غزه به جمهوری اسلامی و هم‌چنین اعطای حقوق بخشی از نمایندگان به این کاروان، برنامه‌های مجلس برای حمایت از این کاروان و همراهی آن چیست، لاریجانی در پاسخ به این پرسش گفت: آقای شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل مجلس خود را سرتا پا وقف این موضوع کرده و پیگیر مساله کاروان حمایت از غزه هستند و در این رابطه در چندین جلسه و اجلاس بین‌المجالس اسلامی نیز بحث شده است.

لاریجانی افزود: این افراد مورد حمایت ما هستند و برخی از آنها ایرانی نیز می‌باشند. قرار است دوشنبه هفته جاری میهمان مجلس باشند و ما آنها را کمک خواهیم کرد تا به مردم فلسطین و در حصار غزه کمک کنند که این وظیفه اسلامی و انسانی همه است.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار مبنی بر این‌که آیا طرح موضوع سوال از رییس‌جمهور در شرایط کنونی به مثابه پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نیست؟ گفت: سوال از رییس‌جمهور جزء حقوق نمایندگان است.

وی افزود: بنده به عنوان رییس مجلس نمی‌توانم نمایندگان را از سوال از رییس‌جمهور منصرف کنم اما همان طور که آنها در مصاحبه‌هایشان اعلام کردند فعلا فضا و زمان را مناسب طرح این موضوع نمی‌دانند.

خبرنگار روزنامه مردم‌سالاری از لاریجانی پرسید ارزیابی شما از حضور نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس چیست و آیا به نظر شما مجلس اصولگرا بهتر است یک دست باشد یا آن‌که از طیف‌های دیگر در آن حضور داشته باشد، نظرتان راجع به ترکیب مجلس نهم نیز چیست؟ مجلس رییس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: شاید قضاوت در مورد ترکیب مجلس نهم در حال حاضر زود باشد، چرا که فاصله زمانی زیادی وجود دارد و باید در زمان‌های نزدیک‌تر در این مورد اظهارنظر کرد. بنده رجال الغیب نیستم که در مورد درصد حضور اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مجلس نهم نظر دهم و حتی با وجود فعالیت‌های جسته و گریخته در مورد انتخابات مجلس آینده نمی‌توان تخمینی در این رابطه زد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ فردی به دنبال تک صدایی در مجلس نیست، گفت: حضور نگاه‌های متفاوت در کشور را مفید می‌دانم اما مهم است که آنها در چارچوب نظام، حفظ منافع و حفظ بالندگی کشور حضور داشته باشند.

رییس مجلس با بیان این‌که سپهر اندیشه‌های مختلف در آینده کشور و مجلس باز است، گفت: گروه‌های مختلف می‌توانند نظرات خود را مطرح کنند، منتهی این نظرات باید در راستای جلو بردن کارها باشد. سیاستی که ما دنبال می‌کنیم آن است که از آرای افراد صادق و متعهد که در چارچوب نظام و به قانون اساسی ملتزم‌اند، استفاده شود.

این خبرنگار در ادامه از لاریجانی پرسید چرا به نظر می‌رسد طرح‌های اصلاح‌طلبان در مجلس به دلیل موضوعات سیاسی مورد اقبال قرار نمی‌گیرد، وی در پاسخ با تاکید بر این‌که این موضوع را تائید نمی‌کند، گفت: بعضا پیش آمده که اصلاح‌طلبان تذکراتی را مطرح کرده و حضور داشته‌اند، در مجلس به موضوعات نگاه ملی می‌شود، البته ممکن است بحث سیاسی بین افراد وجود داشته باشد اما این بحث‌ها در مورد موضوعاتی است که به مشکلات مردم همچون بیکاری مربوط است.

وی با تاکید بر این‌که نگاه ملی در مجلس وجود دارد گفت: در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مجلس این موضوع را با نگاه ملی دنبال کردند.

خبرنگار شبستان نیز در ادامه این نشست خبری پرسید به نظر می‌رسد اختلافی بین دولت و مجلس وجود دارد، راهکارها و برنامه‌های شما برای تعامل دولت و مجلس چیست؟ رییس قوه مقننه با بیان این‌که این مساله آن‌قدر که شما می‌گویید نگران کننده نیست، گفت: همیشه اختلاف نظر وجود داشته اما باید تحمل‌پذیری زیاد باشد. دولت و مجلس بایستی تحمل خود را زیاد کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال در مورد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نگاه مجلس با دولت متفاوت بود که در مجموع مذاکرات، نگاه‌ها نزدیک شد، یا در مورد قانون برنامه پنجم بعد از آن‌که دولت تصمیم گرفت لایحه را پس بگیرد مقام معظم رهبری ورود پیدا کرده و نگاه مجلس و دولت به یکدیگر نزدیک شد و در نهایت مجلس به بخش عمده‌ای از اهداف خود رسید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بنابراین باید گفت که اختلافات بین دولت و مجلس در برخی موضوعات مصداقی بوده است و لذا سطح نگرانی زیاد نیست.

تخریب رجال سیاسی را درست نمی‌دانم‌

رییس مجلس شورای اسلامی روش‌های تخریبی در برخورد با هاشمی رفسنجانی را نادرست خواند و ابراز امیدواری کرد که وی از رهنمودهای رهبری حمایت راسخ داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز (شنبه) خود هاشمی رفسنجانی را فردی باسابقه در انقلاب توصیف کرد و گفت: ایشان پیش از انقلاب جزء رجال دینی و مذهبی بودند و نقش مهمی در انقلاب ایفا کردند. در زمان امام(ره) هم ایشان مسئولیت‌های مهمی داشتند و در دوره ریاست جمهوری‌شان اقدامات خوبی انجام شد و من شخصا در وزارت ارشاد و صداوسیما با ایشان همکاری کردم.

وی افزود: انصافا آقای هاشمی خصوصیات برجسته‌ای به عنوان یک مسئول اجرایی دارد و مدیر موفقی بوده است، البته هر سیاست‌مدار نقاط قوت و ضعفی دارد و ممکن است ایراداتی به ایشان وارد باشد. ایشان گفته در شرایط فعلی برای تحقق نظرات مقام معظم رهبری در کشور احساس تکلیف می‌کنم من هم از ایشان به عنوان رییس مجلس خبرگان انتظار دارم این مسیر را هم‌چنان دنبال کند.

وی با بیان این‌که انتقادات به هاشمی رفسنجانی در پی مسائل بعد از انتخابات سال گذشته مطرح شده گفت: البته من روش‌های تخریبی در برخورد با ایشان را کار نادرستی می‌دانم. ممکن است عده‌ای به فرزندان ایشان ایراد داشته باشند که نباید ایشان را به این خاطر تخریب کرد و این مسیر خودش را دارد. کلا روش‌های تخریبی را نسبت به رجال سیاسی درست نمی‌دانم گرچه ممکن است همه تصمیمات افراد درست نباشد و به برخی تصمیمات انتقادی وارد باشد.

رییس مجلس یادآور شد: من امیدوارم همان‌طور که آقای هاشمی با ادبیات عاطفی از رهبری حمایت می‌کند نسبت به سعادت کشور مخصوصا حمایت از رهنمودهای رهبری هم همچنان راسخ باشند.

علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات در مورد بودجه مترو و این‌که چرا برخی مصوبات مجلس از سوی دولت اجرا نمی‌شود، گفت: البته برای این‌که حق دولت در این جلسه ضایع نشود من لازم می‌دانم که بگویم قریب به اتفاق مصوبات مجلس اجرا شده یا در مسیر اجراست و ممکن است برخی موارد باشد که محل اختلاف است. مثلا دولت یک تلقی دارد که مواردی که به مجمع تشخیص ارجاع می‌شود و در آنجا تصویب می‌شود مبنای قانونی ندارد، اما ما فکر می‌کنیم قانونی که مسیرش را طی کرده باید اجرا شود.

لاریجانی یادآور شد: عمده اختلافات دولت و مجلس در نحوه اجرا و نه عدم اجرای قوانین است. یعنی به نظر مجلس می‌آید که برخی اقدامات خروج از قانون و تخلف است و اینها تعدادش بیشتر است تا مواردی که دولت اصلا مصوبات را اجرا نکند. در این موارد هم کمیسیون اصل 90 یا کمیسیون‌های تخصصی بحث را باید به پیش ببرند.

وی در مورد بودجه مترو خاطرنشان کرد: به نظر من این یک قانون است و باید اجرا شود، و وزیر اقتصاد به عنوان وزیر مسئول باید اجرای این قانون را پیگیری کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران گفت: موضوع هسته‌ای ایران بحثی است که همه بخش‌های کشور موافقند که حمایت از منافع ملی کشور است. مجلس هم در شرایطی که نوساناتی وجود داشت روی منافع کشور ایستادگی کرد و پیامش را به طرف‌های خارجی داد که این حقوق ملت است و مجلس بر سر آن ایستادگی می‌کند.

وی افزود: به اعتقاد من نتیجه مذاکرات اخیر این بوده که این مذاکرات ادامه می‌یابد و این رویکرد مثبتی است؛ اما آنها نباید تواقع داشته باشند که در مذاکرات آینده کسی از حقوق ملت کوتاه بیاید.

همراهی مجلس با دولت عاقلانه است

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری زنان که ارزیابی‌اش از عملکرد زنان مجلس را جویا شده بود، گفت: خانم‌های مجلس فعال هستند، به ویژه در امور تقنینی و امور پیرامونی مثل حقوق بشر و برخی موضوعات فراکسیون‌های خاص. در مجموع خانم‌های مجلس نشاط خوبی دارند. در خصوص آینده حضور خانم‌ها در مجلس نیز باید گفت این موضوع بستگی به حضور آنان و رای مجلس دارد و رییس فراکسیون اصولگرایان نمی‌تواند چیزی را القا کند.

نماینده مردم قم با بیان این‌که ایفای نقش موثر در مجلس فقط با حضور در جایگاه خاص امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: وقوف به مسائل مجلس و این‌که بتواند مسائل مجلس را کارشناسی کند، گاهی می‌تواند نقش موثرتری نسبت به رییس یک کمیسیون داشته باشد. بنابراین جایگاه‌ها مهم نیست مهم تسلط افراد بر امور داخلی مجلس است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار روزنامه ملت ما که پرسید چرا در مناقشات فیمابین دولت و مجلس عمدتا نظر دولت تامین می‌شود، گفت: این موضوع بستگی به موردش دارد، در برخی موارد نظر مجلس محقق می‌شود و در پاره‌ای موارد نظر و استدلال دولت تحقق می‌یابد و در پاره‌ای موارد نظر دولت و مجلس به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شود. در برخی از موارد چالش برانگیز نیز باید موضوعات در مسیر قانونی حل شود.

وی تصریح کرد: برخی موارد است که مجلس باید کمک کند تا طرحی به لحاظ تاکتیکی در چارچوب‌های قانونی اجرا شود. مثلا استراتژی مجلس در هدفمندسازی یارانه‌ها روشن بود، ولی برای این‌که به نتیجه برسد نظر دولت این بود که در برخی موارد تاکتیک‌هایش مورد توجه مجلس قرار گیرد. در خصوص صندوق توسعه ملی نیز باید گفت این پیشنهادات دولت مخالف سیاست‌های ابلاغی بود و مجلس بر نظر خود ایستاد و آن را اصلاح کرد. ما آن چیزی را که فکر می‌کنیم به مصلحت کشور است و از حقوق ملت صیانت می‌شود بر روی آن پافشاری می‌کنیم.

وی افزود: ما بر روی تاکتیک‌ها اصرار چندانی نداریم ممکن است دولت در برخی موارد تاکتیک‌هایی را به اجرا بگذارد، ممکن است از مجلس کمک بخواهد و مجلس اشکالی در این موضوع نمی‌بیند. این همراهی مجلس همراهی عاقلانه با دولت است.

لاریجانی با تاکید بر این‌که مجلس با حفظ استراتژی خود در برخی موارد بر نظرش ایستادگی کرده و در برخی موارد تاکتیک‌های دولت را می‌پذیرد، گفت: در مواردی که به اعتقاد مجلس مسائل ملی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد ایستادگی کرده و نظر خود را اعمال می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار روزنامه راه مردم که پرسید مجلس چه فکری برای توسعه شبکه گاز کشور دارد، گفت: تصمیماتی که از سال گذشته در زمینه گازرسانی برای مرتبط کردن شریان‌های اصلی گاز به یکدیگر، اقدامات خوبی انجام شده است، گازی هم که از ترکمنستان وارد شد برای پوشش دادن بخش‌هایی از کشور که نیاز به گاز داشت نیز در جهت تحکیم مناسبات با این کشور و هم‌چنین تامین نیاز مردم مناطق به گاز اقدامات خوبی بود که انجام شد.

نماینده مردم قم تاکید کرد: هر قدر گاز به خانه‌ها نزدیکتر شود این کار موجب پایداری زندگی مردم می‌شود. موضوعی که قابل اهمیت است این است که میزان تولید با مصرف تناسب داشته باشد.

سر و صداهای کاذب وغوغاسالاری مخل مبارزه با فساد است

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس در مورد بحث روند هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان این‌که نمی‌توان عقب افتادن زمان اجرا به عنوان یک واقعیت را نفی کرد، اضافه کرد: باید بسترهای لازم برای این مساله فراهم می‌شد اما باید این قانون در چهار تا پنج سال اجرا شود.

رییس مجلس اضافه کرد: اگر زمینه لازم برای اجرای قانون فراهم نباشد دچار چالش می‌شویم و لذا باید شیب اجرا رعایت گردد.

خبرنگار جهان صنعت نیز از لاریجانی در مورد بحث مبارزه با فساد پرسید که لاریجانی در پاسخ به وی گفت: قبول دارم که به میزان طرح بحث مبارزه با فساد در عمل این مقوله به پیش نرفته است؛ اما به برخی مقوله‌ها از جمله ایجاد انسجام در نظارت توجه شده اما برخی وجوه دیگر باید بیشتر مورد توجه واقع شود.

لاریجانی هم‌چنین قوه قضائیه را نیازمند قاطعیت بیشتر برای برخورد پیشگیرانه با این مساله عنوان کرد و ادامه داد: سر و صداهای کاذب و غوغاسالاری مخل اجرای بحث مبارزه با فساد است که رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه با روشنگری اقدامات لازم را صورت دهند.

خبرنگار ایسکانیوز نیز در مورد مباحث مطرح شده پیرامون کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس پرسید که لاریجانی نظرات مطرح شده از سوی سخنگوی شورای نگهبان را نظرات سه تن از اعضای شورا برشمرد و افزود: ما در برخی موارد از جمله اصول 113 و 126 قانون اساسی اختلاف نظرهایی داریم که این بحث تکنیکی و حقوقی است و نباید تبدیل به دعوای حیدری و نعمتی شود.

رییس مجلس با تاکید بر اظهارنظر صاحب نظران در این خصوص گفت: تمامی اطراف می‌توانند نظر خود را ارائه کنند و در نهایت مقام معظم رهبری نظر نهایی را صادر خواهند کرد.

در بحث واردات، بازارمکاره‌ای برای محصولات دیگران ایجاد نشود

لاریجانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه سیاست روز مبنی بر اینکه راهکارهای شما برای وحدت‌بخشی بین اعضای فراکسیون اصولگرایان با توجه به حضور اندک آنها در جلسات فراکسیون چیست گفت: فراکسیون دارای بخش‌های مختلفی همچون بخش هیات رییسه، شورای مرکزی و مجمع عمومی است.

وی افزود: بنده در جلسات هیات رییسه معمولا شرکت می‌کنم مگر آنکه در مسافرت باشم؛ جلسات شورای مرکزی نیز با حضور 44 نفر اعضای آن به صورت مستمر برگزار می‌شود.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی افزود: مجمع این فراکسیون نیز200 عضو دارد که جلسات خود را به طور مرتب برگزار می‌کند تنها جلسات هیات اجرایی فراکسیون به دلیل برنامه مدتی به تعویق افتاد که مطمئنا تشکیل می‌شود و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

خبرنگار روزنامه صبح اقتصاد که آخرین پرسش را در این نشست خبری مطرح کرد از لاریجانی پرسید:آیا در قانون برنامه پنجم در مورد اصلاح قانون ورود کالاهای بی‌کیفیت و مبارزه با واردات بی‌رویه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ که رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: یکی از موضوعات مهم مطرح شده در قانون برنامه پنجم در مورد جلوگیری از واردات بی‌رویه این محصولات استراتژیک بود، نگاه مجلس آن است که باید موانعی ایجاد شود تا بازار مکاره‌ای برای محصولات دیگران ایجاد نشود.

وی ادامه داد: دراین رابطه محور را وزارت جهاد کشاورزی قرار دادیم تا کمبودهای مورد نیاز را برطرف کند و از واردات زیاد جلوگیری نماید و تنها در موارد لزوم، اجازه واردات را بدهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم در مورد استانداردها نیز بندی گنجانده شده است، گفت: در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نیز در این موضوع مباحثی مطرح شد تا در سیاست‌های کلی بندی قانونی گنجانده شود تا به موضوع استانداردها توجه ویژه‌ای شود.

لاریجانی با بیان اینکه تسهیل فضای کسب و کار و فراهم شدن زمینه تولید در کشور قسمتی مهمی در قانون برنامه پنجم است، گفت: در این زمینه تلاش شده از واردات بی‌رویه جلوگیری به عمل آید و صادرات مورد تشویق قرار گیرد و در کنار آن در قانون برنامه توجه ویژه‌ای به بخش فضای کسب و کار شده است.

این نشست ساعت 15 ظهر امروز - شنبه - آغاز شد و تا ساعت 17 ادامه داشت. در این نشست خبری که حدود 100 خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی حضور داشتند، 50 خبرنگار از رییس مجلس شورای اسلامی طرح سوال کردند.

پیش از این قرار بود نشست خبری رییس مجلس 10 آذر به مناسبت روز مجلس برگزار شود اما این نشست خبری به دلیل آلودگی هوا و تعطیلی ادارات به تعویق افتاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها