بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کند مردم از این سکه‌ها خوب استقبال کنند

عرضه سکه‌های یک گرمی طلا از 12 بهمن

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، بانک مرکزی رسما دیروز اعلام کرد سکه‌های یک گرمی طلا را از روز 12 بهمن ماه ـ همزمان با دهه فجر 89 ـ روانه بازار می‌کند. به گزارش خبرنگار ما، پیش‌بینی می‌شود با ورود این سکه‌ها به بازار، تقاضا برای خرید آن بسیار زیاد باشد؛ چرا که علاوه بر این که بسیاری از شهروندان برای هدیه دادن از این سکه‌ها استفاده خواهند کرد، بلکه آنها ابزار مناسبی برای پس‌انداز و تبدیل‌کننده پول نقد هستند. این سکه‌ها به خاطر وزن کمتری که در مقایسه با سکه‌های بهار آزادی دارند، به تعداد بسیار بیشتری از شهروندان قدرت خرید آنها را می‌دهند و لذا پیش‌بینی می‌شود میزان ضرب و گردش آنان طوری باشد که بازار سکه‌های طلای فعلی موجود را تا حدی کساد کند. مقایسه‌ای ساده میان وزن سکه‌های یک گرمی جدید با سکه‌های رایج بهار آزادی موجود در بازار نشان می‌دهد که وزن سکه جدید کمتر از نصف کوچک‌ترین سکه قبل از خود که همان ربع بهار آزادی باشد، است؛ یعنی وزن ربع سکه 03‌/‌2 گرم است حال آن که وزن سکه یک گرمی 01‌/‌1 گرم اعلام شده است. سکه تمام بهار آزادی نیز 8 برابر این سکه وزن دارد.
کد خبر: ۳۶۹۹۰۲

مشخصات سکه یک گرمی

براساس اطلاعات اولیه بانک مرکزی، وزن سکه یک گرمی طلا 01/1 گرم، قطر تقریبی آن 3/13 میلیمتر و عیار آن همانند سایر سکه‌های بهار آزادی 900 در هزار است. البته بانک مرکزی به وزن طلای خالص به کار رفته در همین سکه اشاره‌‌ای نکرده است؛ اما از آن رو که وزن طلای خالص سایر سکه‌های بهار آزادی از وزن آن کمتر است، احتمالا که وزن طلای خالص به کار رفته در این سکه کمتر از یک گرم باشد. به عنوان مثال با این که وزن هر قطعه سکه ربع بهار آزادی 03225/2 گرم است؛ اما وزن طلای خالص آن 8305955/1 گرم ذکر شده است.

تفاوت مهم دیگری که سکه‌های یک گرمی با سایر سکه‌ها دارد، بسته‌بندی امنیتی آن با پلمب رسمی بانک مرکزی است. در بسته‌بندی این سکه کاغذ امنیتی با 6 مشخصه قرار گرفته است. یک مورد دیگر امنیتی در بسته‌بندی این سکه‌ها شماره سریالی است که به عنوان شناسنامه تولید سکه‌ها و روی آن درج می‌شود. مرکب چاپ این شماره سریال نیز فلورسنتی است که زیر لامپ UV به رنگ نارنجی تبدیل می‌شود.

قیمت

بانک مرکزی تاکنون درباره قیمت سکه‌های یک گرمی اظهارنظری نکرده و آن را موکول به وضعیت قیمت جهانی طلا در زمان آغاز عرضه آن کرده است؛ اما اگر وزن این سکه را نصف ربع بهارآزادی بدانیم، طبیعتا ممکن است قیمت سکه یک گرمی تقریبا نصف ربع بهار تمام شود. به عبارت دیگر اگر آخرین قیمت ربع بهار آزادی را در بازار تهران تا عصر دیروز 87 هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت سکه یک گرمی احتمالا 43 هزار و 500 تومان خواهد بود.

خلف وعده

با این که خبر رسمی ضرب این سکه‌ها اواسط مردادماه امسال توسط رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد، اما تاکنون خبری از عرضه آن نشده و تاریخ‌های وعده داده شده در این باره چند بار به تاخیر افتاده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها آخرین اظهارنظری که سیدمحمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی دیروز در حاشیه دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی و خدمات مالی کرده، این سکه‌ها 12 بهمن ماه امسال رسما عرضه خواهند شد.

وی گفت: هم اکنون حدود 250 هزار قطعه سکه یک گرمی ضرب شده و به دلیل این‌که سکه‌های مذکور بشدت استقبال مردم را به همراه خواهد داشت، برای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت در بازار تصمیم گرفته شد که این سکه‌ها در تعداد بالا ضرب و در12 بهمن ماه به بازار عرضه شود.

وی با اشاره به این‌که پشت‌نویسی ایران‌چک‌ها به دو دلیل به تاخیر افتاد، تصریح کرد: به خاطر این‌که اسکناس‌های 10 هزار تومانی به صورت کامل در بازار رایج نشده، این طرح اجرایی نشده است. دبیر کل بانک مرکزی هدفمندی یارانه‌ها و واریز مبالغ بسیار بالادر بانک‌ها را دومین دلیل تاخیر پشت‌نویسی ایران‌چک‌ها عنوان و اضافه کرد: از 18 میلیون حسابی که برای واریز یارانه‌ها شناسایی و معرفی شده بیش از 30 درصد از حساب‌ها دارای کارت‌های بانکی نیستند به همین دلیل احتمال می‌دهیم نیاز به نقدینگی پس از اعلام برداشت از یارانه‌ها افزایش یابد و فشار زیادی به بانک‌ها وارد شود. احمدی گفت: بعد از گذر از مرحله برداشت یارانه‌ها و افزایش اسکناس‌های 10 هزار تومانی در بازار، پشت‌نویسی ایران‌چک‌ها و خروج آنها از چرخه پولی کشور آغاز خواهد شد.

وام ازدواج همان 4 میلیون تومان

دبیرکل بانک مرکزی همچنین در مورد افزایش تسهیلات ازدواج از 4 میلیون به 5 میلیون تومان، گفت: فعلا تسهیلات 4 میلیون تومانی مطرح است و در سامانه‌ای که در بانک مرکزی موجود است به صورت مستقیم در شبکه بانکی نظارت‌های مربوط انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون پرونده افزایش تسهیلات ازدواج در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است.

احمدی در مورد وضعیت دریافت وثایق و ضامن در ارائه تسهیلات در بانک‌ها، گفت: میزان وثیقه و چگونگی بازپرداخت به عهده بانک‌هاست و آنها تصمیم می‌گیرند که چه نوع وثایقی را باید دریافت کنند.

دبیرکل بانک مرکزی در خصوص تعداد ضامن‌های مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات به خودروهای حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: این امر به عهده خود بانک‌هاست؛ هم اکنون مطالبات معوق و آمار بالای آنها حاکی از بی‌تاثیری وثایق و ضامن‌ها در بانک‌هاست.

جذب و حفظ مشتری سخت‌تر می‌شود

دبیرکل بانک مرکزی با بیان این‌که جذب و حفظ مشتریان در بانک‌ها سخت‌تر می‌شود، گفت: بانک‌ها ملزم به توسعه رقابت منصفانه و پیشگیری از تمرکز در فعالیت‌های بانکی و اعتباری هستند.

وی در دومین همایش بین‌المللی بازاریابی خدمات مالی افزود: رقابت سالم مستلزم توسعه دانش، تعمیق نگرش و بینش در حوزه بازاریابی و اصول تجاری و رقابتی است تا مفاهیم رقابت‌پذیری و مزیت رقابتی و مشتری‌محوری بخوبی در بدنه سازمانی بانک‌ها نهادینه شود و بانک‌ها بتوانند خدمات بیشتری به مشتریان ارائه کنند. وی با بیان این‌که دوره بانکداری انحصاری به سرآمده و مشتری دارای قدرت انتخاب است، گفت: امروزه بانکداری موظف است خود را در آیینه‌ای صادق به نام مشتری ببیند و در محیطی پر از رقابت، خواسته‌ها و تمایلات وی را با گوش جان بشنود و درک کند تا مشتری از سازمان مخاطب خود رضایت کامل داشته باشد.

دبیرکل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها با مجموعه‌ای بیش از 18 هزار شعبه و کارکنانی 200 هزار نفری، مخاطبان اصلی مردم در فعالیت های مالی خردو کلان هستند.

وی با اشاره به تحولات و پیشرفت نظام بانکی کشور در یک دهه اخیر بویژه 5 سال گذشته افزود: کارت‌های بانکی از حدود 6 میلیون قطعه در سال 1383 با یکهزار و 976 درصد افزایش به بیش از 105 میلیون قطعه و دستگاه‌های خودپرداز با 682 درصد افزایش از 2400 دستگاه به 19 هزار دستگاه رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها