ورود پرندگان مهاجر در تالاب های نیمه جان لرستان

دخل و تصرف ها در حریم تالاب های پلدختر این تالابها را در شرایط نه چندان مطلوبی قرار داده است اما با این حال این روزها با ورود ده ها گونه پرنده مهاجر هیاهوی این پرندگان بار دیگر خون حیات را در رگهای این تالاب های نیمه جان جاری کرده است.
کد خبر: ۳۶۹۴۹۱

به گزارش مهر از خرم آباد، تالاب‌ها جز پرتولیدترین محیط های طبیعی هستند. این مناطق دارای فواید اقتصادی فراوانی از جمله تولید محصولات شیلاتی (بیش از دوسوم برداشت ماهی در جهان به سلامت مناطق تالابی بستگی دارد)، حفظ سطح آب برای مناطق کشاورزی، تولید چوب، ذخیره آب و کاهش بلایای طبیعی و بویژه سیلاب است.

تثبیت خطوط ساحلی، از بین رفتن مواد زائد و تصفیه آب، برخورداری از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و ایجاد بستر مناسب برای حیات بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی از ویژگی‌های ارزشمند تالاب‌ها هستند.

تالاب‌ها جزو تهدیدشونده‌ترین زیستگاه‌ها به‌شمار می‌روند که این موضوع به‌طور عمده ناشی از خشکاندن و تغییر کاربری، ایجاد آلودگی و برداشت بی‌رویه از گونه‌های زیستی تالاب‌هاست.

مصارف آب تالاب برای کشاورزی، وارد شدن سموم کشاورزی و مواد زاید به تالاب‌ها ، خشکسالی ، صید و شکار بی‌رویه و فعالیت‌های کشاورزی در حریم تالاب‌ها از دیگر عواملی هستند که در نابودی این اکوسیستم های کم‌نظیر تاثیر دارند.

استان لرستان با ظرفیتی بی نظیر در حوزه طبیعت گردی و صنعت اکوتوریسم دارای تالاب های 11 گانه ای است که هر کدام می توانند به عنوان فرصتی بی بدیل در این حوزه مورد توجه قرار گیرند.

این روزها با مهاجرت پرندگان به تالاب های پلدختر این تالابها شاهد هیاهوی پرندگان مهاجر هستند تا بار دیگر حیات به تالاب های نیمه جان پلدختر بازگردد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر در این رابطه با اشاره به ورود پرندگان به تالاب های 10 گانه پلدختر ، اظهار داشت: فصل مهاجرت پرندگان از هفته های گذشته آغاز شده و تا 15 آذرماه ادامه خواهد داشت.

علی یاری با بیان اینکه تاکنون بیش از هفت گونه پرنده مهاجر وارد تالابهای پلدختر شده اند، عنوان کرد: این در حالیست که تا نیمه آذرماه سالجاری بیش از هشت گونه پرنده مهاجر دیگر وارد تالابهای پلدختر خواهند شد.

وی با بیان اینکه تالاب های پلدختر منطقه صید و شکار ممنوع محسوب می شوند، یادآور شد: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب های پلدختر و نیاز این پرندگان به امنیت و غذا گشت های کنترل و نظارت در سطح تالابهای پلدختر افزایش داده شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر همچنین به ورود برخی شکارچیان به تالاب های این شهرستان اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته ماموران گارد حفاظت محیط زیست این شهرستان برابر گزارش رسیده مبنی بر مشاهده چهار نفر شکارچی غیر مجاز در داخل منطقه شکار و صید ممنوع تالاب های شهرستان پلدختر بلا فاصله به محل مورد نظر اعزام و ضمن شناسایی آنها را دستگیر کردند.

یاری افزود: از متخلفان دو قبضه اسلحه شکاری ساچمه زنی و گلوله زنی به همراه یک رشته قطار و تعداد 22 عدد فشنگ کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر وجود محل امن و دور از استرس برای میهمانان طبیعت ضروری و لازم است، از مردم و گردشگران خواست از هرگونه اقدامی که موجب سلب آسایش و امنیت و پناه این پرندگان مهاجر می شود خودداری کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر ادامه داد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف ، ماموران گارد اداره حفاظت محیط زیست به شدت و برابر قوانین و مقررات موجود شکار و صید با متخلفان بدون هیچگونه مسامحه ای برخورد خواهند کرد.

یاری به برخی گونه های وارد شده به تالابهای پلدختر اشاره کرد و گفت: چنگر، کشیم، خوتکا، غاز خاکستری، اگرت، حواصیل و... از جمله گونه های وارد شده به تالابهای پلدختر هستند.

وی با اشاره به ورود صدها قطعه از این پرندگان به تالابهای پلدختر، عنوان کرد: هر سال همزمان با فصل پاییز پرندگان در مسیر کریدور شمال به جنوب برای تجدید قوا به تالاب های پلدختر پناه می آورند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر تالاب های جنوب را مقصد بعدی این پرندگان دانست و بیان داشت: در حال حاضر برغم کاهش بارندگی ها تالابهای پلدختر در شرایط نسبتا خوبی قرار دارند.

یاری به برخی عوامل تهدید کننده حیات تالابهای پلدختر اشاره کرد و گفت: برداشت هایی که در اطراف تالابها به وسیله احداث چاههای غیر مجاز کشاورزی صورت می گیرد از جمله این عوامل است.

وی به دیگر مخاطرات از جمله تعرض زمین های کشاورزی به تالابها اشاره و ابراز امیدواری کرد که با ارتقا تالابهای پلدختر به منطقه حفاظت شده زمینه حراست از این جاذبه های طبیعی فراهم شود.

محمد حسین بازگیر مدیر کل محیط زیست استان لرستان نیز اظهار داشت: هر ساله بیش از 15 گونه پرنده مهاجر وارد تالابهای دهگانه پلدختر می شوند.در بین این گونه های مهاجر دو گونه کمیاب از جمله قوی گنگ و حاجی لک لک نیز هر ساله در تالاب های پلدختر فرود می آیند.

وی با اشاره به کنترل های محیط زیست بر وضعیت صید و شکار در منطقه تالاب های پلدختر، بیان داشت: خوشبختانه وضعیت شکار پرندگان در این تالابها نگران کننده نیست.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان نگرانی اصلی در زمینه تالابهای لرستان را دخل و تصرف ها در حریم تالابها دانست و ابراز امیدواری کرد که با ارتقا سطح این تالابها به منطقه حفاظت شده زمینه حفظ این سرمایه طبیعی فراهم شود.

بازگیر یادآور شد: توافقات اولیه برای ارتقا تالابهای لرستان به منطقه حفاظت شده انجام شده است و امید می رود این امر در سفر دور سوم هیئت دولت به تصویب نهایی برسد.

تالاب های استان لرستان با بیش از 15 هزار عرصه مکان و زیستگاه مناسبی برای زیست انواع پرندگان بومی و مهاجر و همین طور انواع آبزی است. بیشترین و مهم ترین تالابهای استان در شهرستان پلدخترواقع شده است.

این شهر دارای آب و هوایی نسبتا گرم و خشک است. پلدختر از شمال به شهرخرم آباد و از جنوب به استان خوزستان محدود می شود. پلدختر را می توان شهر تالاب های لرستان نامید.

این شهر دارای تالاب های فصلی و دائمی هم چون گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه است که تالاب «گری بلمک» با بیش از 500 هکتار وسعت بزرگترین آنهاست.

این تالاب ها محل زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده ای و اردک سر سبز است. همچنین دارای گیاهانی همچون سرخس آبزی، پونه، یونجه، شبدر، جلبک سبز، شقایق و خار شتر است. شکار کردن در این تالابها به علت حضور پرندگان مهاجر و بومی ممنوع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها