گفتگو با تهیه‌کننده برتر ویژه‌برنامه گلبانگ محمدی

به وجود آوردن فضای شنیدنی

صدای گریه نوزاد و نجوای زمزمه اذان: این پدربزرگ است که در گوش راست نوه‌اش، اذان را شمرده شمرده زمزمه می‌کند. آرم برنامه «گلبانگ محمدی» این طور آغاز می‌شود.
کد خبر: ۳۳۸۲۹۳

آنگاه مریم واعظ‌پور با طمانینه خاصی می‌گوید: پدر و مادر خوشحال‌تر از همه، عضو جدید خانواده را در آغوش می‌گیرند. اسم نوزاد که معلوم شد، حالا وقتشه توی گوش طفل معصوم نوایی زمزمه بشه تا از همون بدو تولد، مسلمانی در ذهنش ماندگار شود. کسی که همه خانواده به تقوا و ایمانش یقین دارند، توی گوش نوزاد اذان می‌گه؛ رسمی ‌که مخصوص همه مسلمون‌هاست.

ویژه‌برنامه گلبانگ محمدی که در یازدهمین جشنواره بین‌المللی صدا دو عنوان تهیه‌کننده برتر و گوینده برتر را از آن خود کرد به سردبیری و تهیه‌کنندگی ندا رادمهر، سردبیر جوان و موفق رادیو ایران ساخته شد.

ندا رادمهر درخصوص تهیه این ویژه‌برنامه اذان‌گاهی می‌گوید: 5 خرداد سال 1388 همزمان با سالگرد موذن‌زاده اردبیلی تصمیم گرفتم که برای کوچه رادیو یک بخش ویژه اذان درست کنم و چون آدم‌هایی که ما می‌خواستیم با آنها گفتگو کنیم به همین راحتی وقت نمی‌دادند، 2 هفته زودتر کار را شروع کردیم. شهرام ناظری، پسر موذن‌زاده اردبیلی و استادان اذان از جمله میردامادی و استاد رضاییان از کسانی بودند که با آنها گفتگو کردیم.

رادمهر ادامه می‌دهد: در این آیتم قصد داشتم تاریخ اذان را در ایران مرور کنم، اما چیزهایی را که لازم داشتم در آرشیو صدا و سیما نبود. اذان زمان مظفرالدین‌شاه را از گرامافون پدربزرگم جستجو کردم و اذان تاج اصفهانی را از آرشیو رادیو تهران.

در این بخش بررسی تاریخ اذان را در ایران، از اذان بلال و آنچه که در اینترنت و کتاب‌ها موجود بود، شروع کردیم. استاد شهرام ناظری به خاطر تحقیقی که روی اذان موذن‌زاده اردبیلی انجام داده بود به این نتیجه رسیده بود که اذان موذن‌زاده اردبیلی سخت‌ترین گوشه اذانی است که ایشان گفته‌اند و این اذان کاملا ایرانی است و لهجه عربی هم ندارد.

رادمهر می‌گوید: با اصرار همکاران این بخش را در قالب یک برنامه 15 دقیقه و 25 ثانیه‌ای که کل متن آن دو دقیقه و 30 ثانیه است به جشنواره فرستادم.

رادمهر ادامه می‌دهد: من در گلبانگ محمدی از موسیقی استفاده نکردم، بلکه در پالس‌ها و فاصله‌ها از اذان استفاده کردم.

در این برنامه گفته می‌شود مرحوم موذن‌زاده اردبیلی برای اولین بار در رمضان 1334 در استودیوی رادیو ایران پس از تمرین، اولین اذانش را می‌گوید و استاد دماوندی، موذن صدراعظم مظفرالدین شاه اولین موذن تاریخ اسلام در ایران است که اذانش محفوظ مانده و ثبت شده و قربان‌خان قزوینی، دنباله‌رو استاد دماوندی این امانت را به استاد تاج اصفهانی می‌سپارد.

وقتی از رادمهر می‌پرسم مگر این برنامه چه ویژگی‌ای داشت که منتخب شد، می‌گوید: معمولا برنامه‌های اذان‌گاهی با تمام قداستی که اذان دارد با ریتم کندی تهیه می‌شود، ولی ما با وجودی که سعی داشتیم احترام و قداست اذان را نگه داریم، ریتم برنامه جوان‌پسند و تند است.

رادمهر ادامه می‌دهد: من در این برنامه از مشاوره‌های حجت‌الاسلام قرائتی و حجت‌الاسلام راستگو استفاده و سعی کرده‌ام با به وجود آوردن فضاهای شنیدنی، قداست اذان را در ذهن‌ها تکرار کنم؛ چیزی که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود.

رادمهر می‌گوید: برایم خوشایند است آیتمی‌ را که در 5 خرداد 88 تهیه کرده‌ام در 5 خرداد 89 از آن تقدیر شود. به نوعی یاد رحیم موذن‌زاده اردبیلی گرامی‌داشته می‌شود.

زهره زمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها