نشست جده ، نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک ایران

وضعیت بحرانی در اراضی فلسطینی موضوعی است که مدت‌ها ذهن جامعه جهانی را به خود مشغول کرده است. این مشغولیت ذهنی آنجا بیشتر شد که رژیم صهیونیستی با حمایت‌های بی‌شائبه قدرت‌های غربی از ژوئن سال 2007 باریکه غزه را به محاصره خود در آورد و مانع از ورود مواد غذایی به این منطقه شد.
کد خبر: ۳۳۴۰۷۲

اهالی غزه 3 سال به هر زحمتی، محاصره کمرشکنی را که رژیم صهیونیستی بر آنها تحمیل کرده است، تحمل و اعلام کردند تا زمانی که به حق خود برسند، این راه را ادامه خواهند داد. در حمایت از این هدف و شکستن محاصره غزه، کاروان دریایی حامل کمک‌های انسانی شکل گرفت و تنها هدف این کاروان ـ‌که در آن 35 تن از نمایندگان مجالس جهان و صدها تن از اندیشمندان حضور داشتند ـ کمک انسانی به مردم غزه بود، اما رژیم صهیونیستی برای زهر‌چشم گرفتن از جامعه جهانی به این کاروان حمله کرد که چند تن به شهادت رسیدند. ایران ازجمله کشورهایی بود که شدیدا این اقدام را محکوم کرد و خواستار واکنش جدی سازمان کنفرانس اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل به آن شد.

واکنش ایران

اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان کمک‌های انساندوستانه برای مردم غزه واکنش گسترده‌ای در ایران به دنبال داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی این حمله را محکوم کردند و آن را حمله به افکار عمومی و وجدان‌های بشری در سراسر جهان خواندند.

ایشان با اشاره به این‌که امروزفلسطین دیگر نه مساله عربی و حتی نه فقط اسلامی، بلکه مساله حقوق بشری جهان معاصر است، تاکید کردند حامیان این رژیم سفاک و گستاخ بویژه آمریکا و انگلیس و فرانسه جدا باید در این زمینه پاسخگو باشند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور نیز ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در گفتگوی تلفنی با اسماعیل هنیه رئیس دولت مردمی فلسطین با اعلام همبستگی ملت ایران با مردم فلسطین تاکید کرد: جمهوری اسلامی همچون گذشته در کنار ملت فلسطین و مردم غزه خواهد ماند.

وی در مذاکرات تلفنی با نخست وزیر ترکیه نیز با تاکید بر این‌که جامعه بین‌الملل در این زمینه مسوولیت سنگینی دارد از اعلام آمادگی ایران برای انجام کلیه وظایف خود در این زمینه خبر داد.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست تروئیکای مجمع مجالس آسیایی در تهران با تاکید بر این‌که پارلمان‌ها و دولت‌های آسیایی باید از اصل مقاومت حمایت کنند، تصریح کرد: با راحت طلبی نمی‌توان پدیده شوم صهیونیست را علاج کرد.

مراجع تقلید قم نیز ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی غزه خواستار وحدت مسلمانان در برابرتهاجمات دشمنان شدند.

نشست جده

سازمان کنفرانس اسلامی به درخواست ترکیه و برخی ازکشورهای عضو از جمله ایران نشست فوق‌العاده‌ای در سطح وزیران خارجه برای رسیدگی به یورش رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی غزه برگزار کرد و وزرای خارجه کشورهای عضو کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی در اجلاس جده حضور یافتند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه به همراه معاون عربی آفریقایی و مدیرکل امور خلیج فارس وزارت خارجه در این نشست سخنرانی کرد و به بیان دیدگاه‌های تهران درباره تحولات مساله فلسطین و واکنش کشورهای اسلامی در این باره پرداخت.

این نشست چنان فوری و ضروری برگزار شد که متکی با یک فروند جت کوچک 9 نفره عازم جده شد و تیم خبری نیز روز قبل با هواپیمای مسافربری راهی دبی شد و از آنجا به ریاض رفتند و سرانجام از ریاض به سمت جده پرواز کردند.

منوچهر متکی در بدو ورود به فرودگاه جده در جمع خبرنگاران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت فوق‌العاده‌ای که برای این موضوع قائل است، در سطح وزیر خارجه در این نشست حضور یافته است.

سیدجواد رسولی، سفیر ایران در ریاض نیز درباره حضور ایران در این اجلاس گفت: ایران یکی از کشورهایی بود که درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان کنفرانس اسلامی را داشت و به همین دلیل در نشست جده شرکت کرد. مجتبی قائمی مهر سرکنسول ایران در جده نیز در جمع خبرنگاران گفت: ایران برای برگزاری این نشست اضطراری تلاش‌های دیپلماتیک بسیاری انجام داده بود.

وزیر امور خارجه ایران در این نشست 10 پیشنهاد برای مقابله با جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان آزادی مطرح کرد. محاکمه سران رژیم صهیونیستی به جرم جنایت مرتکبه، رفع کامل محاصره غزه و بازگشایی تمامی گذرگاه‌های ورود به غزه، ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به غزه از هر طریق و وسیله ممکن اعم از زمینی، دریایی و هوایی، درخواست کمک و همیاری از سازمان‌های بشردوستانه و نیز کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال احمر، پیگیری قضایی و وادار کردن رژیم صهیونیستی به پرداخت خسارت جانی و مالی به طور کلی به مردم غزه و کرانه باختری، تحمیل تحریم‌های قوی بر رژیم صهیونیستی و تعلیق عضویت این رژیم در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ازجمله این پیشنهادها بود.

با این حال متکی در انتهای سخنان خود در این اجلاس سوالی را مطرح کرد که حضور اعضا را به چالش کشید. وی گفت: در 5 سال گذشته بارها در دبیرخانه این سازمان گرد هم آمدیم و در این خصوص سخن گفتیم، اما نتیجه مطلوبی حاصل نشد. خوب است بپرسیم چرا؟ و به این ترتیب مسوولیت کشورهای حاضر در این کنفرانس را بار دیگر یادآور شد.آنچه در این کنفرانس خودنمایی می‌کرد، عدم حضور وزیر امور خارجه عربستان سعودی بود و این اتفاق در شرایطی رخ داد که مقر دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی در عربستان و شهر جده است و تعدادی از وزرای خارجه سایر کشورها، ازجمله ایران، ترکیه، اندونزی، سنگال و... از نقاط مختلف جهان اسلام خود را به این شهر رسانده بودند تا تدبیری برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم و تحت محاصره غزه بیندیشند و اینجاست که اهمیت سوال متکی بیشتر می‌شود که بی‌تحرکی در قبال مساله فلسطین از سوی کشورهای اسلامی را یادآوری کرد.

کشورهای سنگال، لبنان، فلسطین، ایران، ‌اندونزی و ترکیه در این نشست در سطح وزیران خارجه شرکت کردند و بقیه کشورها نیز در سطح معاون وزیر خارجه و پایین‌تر حضور یافتند. حتی وزیر خارجه پاکستان که خود نخستین پیشنهاددهنده برگزاری نشست فوق‌العاده کنفرانس اسلامی بود،‌ در این نشست حاضر نبود و لقب جالب‌ترین غایب را به خود اختصاص داد.

متکی هنگام برگزاری نشست نیز با سوالات متعدد خبرنگاران مختلف درباره موضوعات متفاوت روبه‌رو شد، اما پاسخ به همه آنها یکی بود. وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که تنها برای موضوع غزه به جده آمده است و درباره هیچ موضوع دیگری ازجمله مساله هسته‌ای اظهارنظر نخواهد کرد.

کتایون مافی
گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها