تاسیس دولت شهر حاکم واتیکان

کد خبر: ۳۳۲۳۹۳

توافق های لاتران در 11 فوریه سال 1929 میلادی میان کاردینال گاسپاری نماینده پاپ پی یازدهم و بنیتو موسولینی نخست وزیر ایتالیا به بحث و جدل میان کلیسا و دولت که سال های طولانی ادامه داشت ، خاتمه دادند.

 history2

براساس این توافق ها دولت ایتالیا حاکمیت کامل پاپ بر کشور یا به عبارت بهتر بر دولت شهرواتیکان را به رسمیت شناخت و مذهب کاتولیک را به عنوان مذهب رسمی ایتالیا پذیرفت.

history1

در ازای آن ، پاپ نیز از استقرار هرگونه کشور اسقف نشین در خاک ایتالیا صرف نظر کرد.
دولت شهر واتیکان با 44 هکتار مساحت کوچکترین کشور مستقل جهان محسوب می شود.

history4

براساس قانون اساسی 7 ژوئن سال 1929 میلادی ، واتیکان یک کشور بی طرف و غیرقابل تعرض است.
دولت شهر واتیکان مظهر سرزمینی کلیسای کاتولیک است.

history5

دولت شهر واتیکان که در قلب شهر رم قرار دارد شامل میدان و کلیسای جامع سن پیترو ، کاخ واتیکان ، موزه و باغها ، کلیسای سیکستین و کلیسای پائولین در محوطه ای محصور است اما در خارج از این محوطه نیز چندین عمارت مذهبی از جمله کلیسای ژان دولاتران و کلیسای سانتاماریا ماجیوره و کلیسای سن پائولو و ساختمان های غیرمذهبی از جمله اقامتگاه تابستانی پاپ در کاستلو گاندولفو ، یک بیمارستان و ساختمان های اداری به ویژه ساختمان رادیو واتیکان جزو قلمرو دولت شهر واتیکان هستند.
به این ترتیب ، در روز 7 ژوئن سال 1929 میلادی براساس قانون اساسی واتیکان رسما دولت شهر واتیکان تاسیس شد که حاکمیت کامل آن به عهده پاپ است.
دولت شهر واتیکان کوچکترین کشور جهان دارای یک ژاندارمری ، گاردهای سوئیس ، یک واحد پول ، یک پرچم ، یک سرود ملی ، یک رادیو و 2 روزنامه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها