شامگاه دوشنبه بخش ویژه خبری شبکه 2 صدا و سیما میزبان محسن مومنی رئیس حوزه هنری و محسن پرویز معاون فرهنگی وزارت ارشاد بود، دو شخصیتی که خود پیش از این که یک مدیر فرهنگی باشند نویسنده‌هایی از جریان ادبیات انقلاب هستند. این برنامه با محور و موضوع بارورسازی ادبیات دفاع مقدس و استفاده از ظرفیت‌های این عرصه برگزار شده بود مومنی در این نشست با اشاره به شرایط اکنون جامعه گفت: مهم‌ترین پیامی که قرار است در این دوران به وسیله ادبیات دفاع مقدس به مردم برسانیم تبیین همان پیامی است که افکار حضرت امام (ره) در گوش جهانیان طنین‌انداز کرد.
کد خبر: ۳۳۰۶۹۴

رئیس حوزه هنری در پاسخ به این سوال که سیر دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف از ابتدا تاکنون چه مراحلی را در خود داشته گفت: نویسندگان در سه دوره مختلف به این موضوع پرداخته‌اند که دسته اول این مکتوبات نگاه‌های تهییجی و تبلیغی با خود دارد و مربوط به دوره جنگ است، چرا که باید مردم دراین دوره برای حمله به دشمن انگیزه خود را حفظ می‌کردند.نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» ادامه داد: دوره دوم نگاه‌های انتقادی را در خود دارد و نویسندگان این دوره با نگاهی انتقادی به گذشته پرافتخار ما در عرصه دفاع مقدس نگاه می‌کنند. دوره سوم نیز شرایطی است که در حال حاضر در آن هستیم و این روزها تعقلی همراه با نگاهی حماسی و عرفانی بر ادبیات دفاع مقدس حاکم است.

از سوی دیگر محسن پرویز نیز دراین برنامه به نگاه‌های غلط و معضلات حاکم بر برخی تفکرات پرداخت و گفت: برخی نگاه‌ها سعی می‌کند، بگوید مسوولان با حمایت از برخی نویسندگان محصولات سفارشی را در این حوزه پدید آورده‌اند، در حالی که این طور نیست و ما در این صورت نمی‌توانستیم هنر ماندگاری داشته باشیم.او ادامه داد: برخی گمان می‌کنند اگر اثری تحت قراردادی نوشته شود، سفارش‌نویسی است، در صورتی که این طور نیست. به طور مثال نویسنده‌ای که رمان می‌نویسد نیاز دارد با فراغ بال و بدون دغدغه معیشت به کار خود ادامه دهد تا موفق شود، طبعا این نویسندگان به حمایت دولت از این جبهه نیاز دارند.

معاون فرهنگی ارشاد افزود: جایی که هنر دولتی و سفارشی شود از بین می‌رود، از این رو هیچکس طبق دستور نمی‌نویسد و این نگاه‌ها غلط است.

پرویز همچنین گفت: شاید هنوز حق ماجرا را ادا نکرده و آثار بسیار ماندگاری نداریم، اما با جریان‌هایی که حاکم است به طور حتم به جایگاهی بسیار خوب خواهیم رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها