گفتگو با دکتر سیده سهیلا عارفی

راه‌هایی‌برای پایان کابوس نازایی

هرچند در سایه پیشرفت‌ها و تلاش‌های متخصصان و دانشمندان ایرانی، کشور ما در ردیف 10کشور برتر دنیا در درمان ناباروری قرار گرفته است، اما آمار وارقام همچنان نشان می‌دهند حدود 3 میلیون نفر از زوج‌های کشور از مشکلات ناباروری رنج می‌برند و سالانه نیز حدود 15 درصد به جمعیت زوج‌های نابارور کشور اضافه می‌شود و در کل از ناباروری می‌توان به‌عنوان یکی از 5 علت اصلی طلاق در میان زوج‌های جوان کشور نام برد.
کد خبر: ۳۲۹۶۷۴

در این میان اگر 50 درصد دلایل ناباروری به مشکلاتی در سیستم تولیدمثل خانم‌ها مربوط شود، مهم‌ترین و شایع‌ترین علت ناباروری در زنان مشکلات تخمک‌گذاری است که در حدود 25درصد موارد را شامل می‌شود.

دکتر سیده سهیلا عارفی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن‌سینا ـ متخصص زنان، زایمان ناباروری و دبیر کارگاه آمنوره (قطع‌ قاعدگی)‌ و عدم تخمک‌گذاری ـ ما را با دلایل بروز این مشکل و راه‌های درمانی آنها بیشتر آشنا می‌کند.

مهم‌ترین عوامل نازایی و ناباروری کدامند و در این میان مشکلات مربوط به زنان چه سهمی را شامل می‌شود؟

ناباروری 15 ـ 10 درصد خانم‌های سنین باروری (بین 15 تا 40 سال) را درگیر می‌کند. به هر صورت باتوجه به افزایش سن ازدواج در جوامع امروز، این درصد در حال افزایش است. ناباروری به ناتوانی در وقوع باروری و حاملگی پس از یک سال اقدام به بارداری بدون جلوگیری اطلاق می‌شود و می‌تواند به دلایل مختلفی در آقایان و خانم‌ها به وجود بیاید.

درواقع یک‌سوم دلایل ناباروری مربوط به اشکال تولیدمثل در خانم‌ها و یک‌سوم مربوط به اشکال در سیستم تولید مثل آقایان و در یک‌سوم موارد هم خانم و هم آقا در باروری مشکل دارند.

عدم تخمک‌گذاری و یا مشکلات مرتبط با تخمک‌گذاری چه سهمی از این عوامل را در بر می‌گیرند؟

بیشترین علت ناباروری در خانم‌ها اختلال تخمک‌گذاری است و حدود 25 درصد موارد ناباروری در زنان را شامل می‌شود. گرچه دلایل دیگری مانند بسته بودن یا اختلال در حرکت لوله‌ها،‌ اشکال در شکل رحم و دهانه رحم،‌ اندومتریوز (وجود سلول‌های مخاطی رحم به طور نابجا در لگن) و بسیاری فاکتورهای محیطی نیز در شکل‌گیری ناباروری تاثیر دارند.

چه عواملی در بروز این مشکل شایع موثر هستند و چه علایمی را می‌توان نشانه‌هایی از ابتلا به این بیماری به حساب آورد؟

این اختلال ممکن است از اشکال در رزرو تخمدان و نبود تخمک به طور اولیه یا ثانویه (نارسایی تخمدان) تا اختلال در تکامل تخمک و آزادسازی تخمک متفاوت باشد. در بیماری PCO یا تخمدان پلی‌کیستیک که بخصوص در ایران بسیار شایع است تخمدان‌ها، حاوی کیست‌های ریز  8 ـ 5 میلی‌متر شده و حجم تخمدان‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این، بیماران مبتلا به پرمویی، افزایش وزن و اختلال پریود می‌شوند. درواقع این اختلال به دلیل عوارضی مانند افزایش چربی‌ها،‌ اختلال متابولیسم قند و انسولین و افزایش بی‌رویه استروژن روی سلامت فرد نیز تاثیر می‌گذارد.

تخمدان‌ها به طور معمول تحت تاثیر هورمون‌های مترشحه از هیپوفیز و تحت تاثیر هیپوتالاموس،‌ به‌ طور سیکلیک به آزادسازی تخمک مبادرت می‌کند. عوامل زیادی می‌توانند روی تخمک‌گذاری اثر بگذارند و باعث اختلال آن می‌شوند.

اختلالات هورمونی مانند افزایش پرولاکتین، اختلالات تیروئید و اختلالات وزن (چه افزایش و چه کاهش) می‌تواند بر تخمک‌گذاری تاثیر منفی داشته باشد. گاهی اختلال در هورمون‌های محرک هیپوتالاموس (مانندGnRH ‌)‌ و هیپوفیز (FSH و LH)‌ باعث اختلال در تخمک‌گذاری نرمال می‌شود.

چه راه‌های درمانی برای این مشکلات پیشنهاد می‌شود در نهایت تمام این درمان‌ها به فرزنددار شدن مادر مبتلا منجر می‌شود؟

در مواردی که اشکال در تخمک‌گذاری به دلیل اشکال در هورمون‌های مترشحه از هیپوتالاموس و هیپوفیز است، عملا‌ درمان، جایگزینی این هورمون‌ها‌ست که شامل استفاده از هورمون‌های هیپوتالاموس (به صورت پمپ GnRH‌) یا هورمون‌های هیپوفیز (استفاده از HMG)‌می‌شود. به‌هر‌صورت به دلیل محدودیت‌های استفاده از این داروها، ‌درمان در این گروه براساس شکایت بیمار تنظیم می‌‌شود. اگر هدف،‌ نظم پریودهاست،‌ استفاده از درمان‌های جایگزین مانند استروژن و پروژسترون سیکلیک برای برقراری پریودهای بیمار کافی خواهد بود، اما اگر هدف تحریک تخمک‌گذاری به منظور حاملگی است،‌ باید از داروهای HMG برای تحریک تخمک‌گذاری استفاده کرد. در صورتی که اشکال تخمک‌گذاری به علتPCO (تخمدان پلی‌کیستیک) باشد، درمان شامل داروهایی مانند متفورمین (جهت بهبود مقاومت به انسولین)، دیان و اسپیرینولاکتون (برای کاهش هورمون‌های مردانه و بهبود پرمویی) و داروهای تحریک تخمک‌گذاری مثل کلومیفن است.‌ در مواردی که اختلال پریود به دلیل بیماری‌های تیروئید (چه کم‌کاری و چه پرکاری تیروئید) یا افزایش هورمون پرولاکتین یا اختلال وزن ‌باشد،‌ درمان شامل موارد کاهش وزن،‌ درمان اختلال تیروئید و برموکرپتین (در موارد افزایش هورمون پرولاکتین) است.

در موارد نارسایی تخمدان، درمان جایگزینی با هورمون‌های استروژن و پروژسترون برای برقراری پریودهای بیمار کمک‌کننده خواهد بود. به هر صورت به منظور باروری در این افراد، ‌به دلیل نارسایی تخمدان و مقاومت تخمدان به داروهای تحریک تخمک‌گذاری، تنها اهدای تخمک کمک‌کننده خواهد بود.

اما سوال اینجاست که به کمک این روش‌ها چقدر می‌توان به درمان امیدوار بود و وضعیت کشور ما در درمان بیمارانی که به این مشکلات مبتلا هستند چگونه است؟

این درمان‌ها کاملا‌ کاربردی و در تمام موارد فوق موفقیت‌آمیز هستند.

آمنوره یکی از موضوعاتی است که در کارگاهی به همین عنوان به مشکلات بیماران درگیر با آن و راه‌های درمانی پیش‌رو پرداخته شده است. این بیماری دقیقا چیست، چرا ایجاد می‌شود و چه مشکلاتی در پی دارد؟

آمنوره به دلیل نبود پریود یا توقف آن به مدت 6 ماه به‌طور اولیه و ثانویه ایجاد می‌شود. در مواردی که آمنوره اولیه است، ممکن است به دلیل نارسایی اولیه تخمدان، نبود رحم، اختلال اولیه در پالس و ترشح هورمون‌های محرک تخمدان از هیپوتالاموس و هیپوفیز یا انسداد در مسیر جریان خون قاعدگی اتفاق بیفتد. اما در موارد ثانویه ممکن است به دلیل نارسایی ثانویه تخمدان، اختلال هورمونی و گاهی چسبندگی‌های داخل رحم (به دلیل عفونت، سل، جراحی یا کورتاژ خشن) ایجاد شود.

بیماران درگیر با این مشکل چه سهمی از جامعه زنان را در بر می‌گیرند؟ و آیا این افراد می‌توانند به مادر شدن امیدوار باشند؟

دلایل آمنوره‌ها غیر از مواردی که به دلیل نارسایی اولیه و ثانویه در تخمدان یا مشکل نبود رحم ایجاد می‌شود قابل درمان است و بیمار می‌تواند تحت درمان تحریک تخمک‌گذاری، درمان اختلال هورمونی و درمان رفع انسداد راه خروج رحم یا چسبندگی داخلی رحم قرار بگیرد و بارور شود. در موارد نبود رحم، استفاده از رحم اجاره‌ای و در صورت نارسایی اولیه و ثانویه تخمدان‌ها، استفاده از تخمک اهدایی کمک‌کننده خواهد بود.

درخصوص درمان بیماری‌های اینچنینی زنان، تاکنون چه پیشرفت‌هایی در کشور انجام گرفته و آیا دستاورد شاخصی در این حوزه داشته‌ایم؟ آینده درمان بیماری‌های زنان بخصوص مشکلات تخمک‌گذاری و آمنوره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی رخ داده و با توجه به مطالعات زیادی که درخصوص موفقیت‌های پیوند رحم و پیوند تخمدان صورت گرفته است، امکان باروری افرادی که به دلیل نارسایی تخمدان و رحم دچار مشکل ناباروری شده‌اند نیز وجود خواهد داشت.

بهاره صفوی 
گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها