کد خبر: ۳۲۲۹۹۰

شاید خیلی‌ها فراموش کرده‌اند که گیاهان هم زنده‌اند و نفس می‌کشند و مثل هر موجود زنده‌ای توجه و نگهداری می‌خواهند شاید هم بعضی‌ها فوت و فن توجه به گیاهان را نمی‌دانند و با رسیدگی‌های بی‌مورد با دست خودشان گیاه را پژمرده می‌کنند ولی فرقی نمی‌کند که شما جز کدام گروه از طرفداران گیاهان هستید چون دانستن برخی نکات برای هر دوستدار سرسبزی لازم است.

نکته اول در مورد روش‌های تمیز کردن گیاهان است بویژه آنهایی که در آپارتمان نگهداری می‌شوند. خیلی از افراد به گرد و خاکی که بر روی برگ‌های گیاهان می‌نشیند حساسند و به هزار ترفند متوسل می‌شوند تا گیاهانی با برگ‌های براق داشته باشند اما شاید خیلی‌ها ندانند که روش‌هایشان نادرست است.

تمیز کردن برگ گیاهان راه خوبی برای کنترل حشرات و افزایش عملکرد آنهاست اما شاید بدترین روش تمیز کردن استفاده از اسپری‌های براق و تمیزکننده یا مواد مومی باشد چون این مواد راه تبادل هوا بر روی سطح برگ‌ها را می‌بندند.

این کار بویژه برای گیاهان برگ کرکی مضر است چون بهترین روش برای تمیز کردن این گیاهان استفاده از یک برس نرم یا اسپری آب است این در حالی است که روش برتر برای نظافت سایر گیاهان استفاده از پارچه‌ای نرم و مرطوب برای تمیز کردن زیر و روی برگ‌هاست.

اما تمیزی همه آن چیزی نیست که گیاهان به آن احتیاج دارند چون نور، کود و ظرفی که برای نگهداری از آنها استفاده می‌شود نیز حرف زیادی برای گفتن دارند. کود دادن به گیاهان از آن کارهای تخصصی است که اگر نادرست انجام شود باعث تلف شدن آنها می‌شود.

میزان نیاز گیاهان به کود در بهار و تابستان در مقایسه با زمستان که فصل استراحت آنهاست فرق دارد پس نکته اول این‌که کوددهی نباید در زمستان انجام شود و برعکس در فصل رشد همزمان با رشد گیاهان کوددهی نیز باید افزایش پیدا کند. بهترین کود نیز آنهایی هستند که ترکیبی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند که کود خوب برای گیاهان گلدار نوع پر فسفرتر آن است.

در موقع کوددهی مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید چون این کار باعث پوسیده شدن گیاه می‌شود که خود را به صورت لکه‌های سفید رنگ در بدنه گلدان نشان می‌دهد البته آبیاری زیاد هم می‌تواند چنین پیامدی داشته باشد.

نور، نور، نور به این یکی خیلی توجه داشته باشید چون مرگ و زندگی گیاه می‌تواند در گرو آن باشد. اگر گیاهانی چون شمعدانی، بگونیا، ختمی یا هر نوع دیگری که نیاز به نور زیاد دارد در آپارتمان دارید بدانید که نور کم محیط خانه حتما آنها را از پا در می‌آورد. اگر گیاهانی چون برگ انجیری یا شفلرا نیز دارید آنها را نزدیک پنجره قرار دهید ولی اگر بنفشه آفریقایی، سرخس، دیفن باخیا، سوسن یا فیلودندرون برگ قلبی در خانه دارید فاصله‌شان تا پنجره‌ها را بیشتر کنید. اما توجه داشته باشید که گیاهان را در فضای آپارتمان زیاد تغییر ندهید چون تغییرات شدید نوری برای آنها مضر است و برخی گونه‌ها در اثر نور زیاد صدمه دیده و حتی از بین می‌روند.

حالا یک گیاهی که خوب تمیز شده بخوبی کود خورده یا نورش به درستی تنظیم شده مسلما خوب رشد می‌کند و در آینده‌ای نزدیک نیاز به تعویض گلدان پیدا می‌کند که این کار هم فوت و فن خاص خودش را دارد. برای این کار دو روش وجود دارد. یک روش این است که گیاه را همراه خاک از گلدان قبلی در آورده و در گلدان جدیدی قرار دهیم که حتما سوراخ زهکشی در ته آن تعبیه شده باشد. اگر این سوراخ در گلدان وجود نداشت از یک لایه شن هم می‌توان به عنوان زهکش استفاده کرد.

روش دوم برای گلدان کردن گیاهان آپارتمانی این است که گیاه را به همراه گلدانش در گلدان تازه (که معمولا گلدانی زینتی است) می‌گذاریم و سوراخ زهکش را کنترل می‌کنیم و اگر چنین سوراخی وجود نداشت ته گلدان را با لایه‌ای از شن می‌پوشانیم.

اگر همه این کارها به درستی انجام شود و اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای هم روی ندهد می‌توانیم امیدوار شویم که گیاه شاداب خانه به فضای زندگی‌مان طراوت می‌دهد.

حمید بروغنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها