جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با سینماگران به عنوان فیلم ممنوعه اشاره کرد و اظهار داشت: تعبیری با این نام نداریم. من معتقدم سینماگر ایرانی در پی ساخت فیلم ممنوعه نبوده و نیست و ممکن است فیلمی باشد که کارگردان لغزش کرده باشد اما آن‌هم ممنوعه نیست.
کد خبر: ۳۲۲۲۶۰

به گزارش ایسنا، جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با سینماگران سیاست‌های سینمایی‌اش را در قالب دفترچه‌ای منتشر و اعلام کرد. این مسئول از سینماگران خواست تا ده روز آینده نقطه‌نظراتشان را پیرامون این دفترچه مطرح کنند.

در این نشست که صبح امروز 30 فروردین‌ماه در وزارت ارشاد با حضور جمعی از سینماگران برگزار شد، جواد شمقدری سینما را متعلق به همه دانست واظهار داشت: این حضور و مشارکت لازم است و امیدوارم قطار تولید سینما رونق داشته باشد.

وی با اشاره به نزدیک به هفت‌ماه حضورش در معاونت سینمایی یادآور شد:همکاران شما در این معاونت تلاش کرده‌اند، تمام همت و وقت‌شان را به ساماندهی سینمای ایران اختصاص دهند.

شمقدری با بیان این‌که وارد دهه فرهنگ شده‌ایم، اظهار داشت: فرهنگ و نسبت آن با دیگر حوزه‌های زندگی‌مشخص نشده و درحالی‌که هنر و سینما را یک عنصر عاریتی و زینتی تلقی می‌کنند اما فرهنگ هدف همه حوزه‌های ماست و کار نظامی، اقتصادی، سیاسی و همه باید فرهنگی باشد و فرهنگ سکویی است که به کمال حقیقی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: فرهنگ باید زیر چتر دین شکل بگیرد و همه حوزه‌ها باید برای فرهنگ بسترسازی کنند. حتی جنگ ما هم عقبه فرهنگی داشت و نامش دفاع مقدس شد و گنجینه عظیمی به نام فرهنگ دفاع مقدس به دست آمد که ما را در جبهه‌ها پیروز می‌کرد و این متأثر از فرهنگ دینی و عاشورایی زاییده شده بود و سینمای امروز باید پیشقراول و سردمدار جریان فرهنگی کشور شود تا اتفاقات بزرگی در کشور رخ دهد.

ضعف امروز عدم شناخت دقیق از حوزه سینماست

معاون امور سینمایی با بیان این‌که امروز مباحث سینما به همه‌جا سرک کشیده و باید مورد استفاده همه ما قرارگیرد، خاطرنشان کرد: «تحلیلگر» ما امروز باید حضور بیشتری داشته باشد و ضعفی که امروز داریم عدم شناخت دقیق از حوزه سینماست و بعضی از اختلاف‌نظرات موجود به این موضوع برمی‌گردد.

وی افزود: قبلا بخشی از مشکلات پوشیده می‌شد اما پوشیدن آن مانند زخمی می‌ماند که آن را مخفی کرد پس باید درمان شود و نمی‌توان همیشه آن را پوشاند.

از همه‌ انتقادات و پیشنهادات استقبال می‌کنیم

 شمقدری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینک از همه انتقادات و پیشنهادات استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم مباحث را خصوصی‌تر مطرح کنیم و هفته آینده در جلسه‌ای با جامعه مدرسین نکات لازم را در خصوص سینمای ایران خواهم گفت تا در نهایت به هدف موردنظر برسیم.

وی دسترسی به اطلاعات به خصوص مباحث دیجیتال، فن‌آوری‌های روز، دادن فرصت آزمون و خطا و عدم احتیاط‌کاری مدیران را از نکات مهم پیش‌رو برشمرد و گفت: باید مدیریت یکپارچه جدی گرفته شود و در این موضوع شوخی ندارم و اگر در این حوزه دوگانگی‌هایی ببینم شکایت خودم را اعلام خواهم کرد.

 تعبیری با عنوان فیلم ممنوعه نداریم

شمقدری به عنوان فیلم ممنوعه اشاره کرد و اظهار داشت: تعبیری با این نام نداریم. برای یک فیلم نظرات کارشناسی مطرح می‌شود و باید درباره آن بحث شود. من معتقدم سینماگر ایرانی در پی ساخت فیلم ممنوعه نبوده و نیست و ممکن است فیلمی باشد که کارگردان لغزش کرده باشد اما آن‌هم ممنوعه نیست.

وی فصل‌الخطاب را در امور اجرایی، معاون سینمایی دانست و گفت: آ‌نچه تصمیم‌گیری می‌شود و مورد توافق مدیران زیرمجموعه بوده است، فصل‌الخطاب محسوب می‌شود و برای همه ما هم رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب هستند که پیش از همه ما بر فرهنگ اشراف دارند.

وی ادامه داد: در عین‌حال معاونت سینمایی خودش را ملزم می‌داند اگر تصمیمی درست نیست اصلاح یا منتفی شود و از این موضوع باکی نداریم.

شمقدری مشارکت نخبگان و مردم و گروه‌های مختلف مردمی، رقابت عادلانه، مشارکت فراگیر، مسوولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری و این‌که هرکسی پاسخگوی اعمال خودش باشد و برخورد علمی و کارشناسی در همه حوزه‌ها را از دیگر نکات حائز اهمیت برشمرد.

وی اظهار داشت: هرکسی باید پاسخگوی اعمال خودش باشد و تا زمانی‌که قرار است ما پاسخگو باشیم باید امور در یک محور هدایت شود و به دست یکی باشد و دوستان کمک کنند تا این یکدستی محقق شود. خود ما نباید خودزنی کنیم و اجازه ندهیم خودمان تصویر ناهنجاری از سینما نشان دهیم، باید شأن سینما را حفظ کنیم تا اعتماد مردم و مسوولان جلب شود.

شمقدری ادامه داد: یاد بگیریم ملت و کشور آرمان‌های بلندی دارند و با آن گام‌های بلند همراه شویم که این در سینما کم است و باید دغدغه ما دغدغه‌های این ملت بزرگ باشد.

 ما از تحولات استقبال می‌کنیم

وی افزود: ما از تحولات استقبال می‌کنیم و نباید نگران خارج‌شدن از پوسته باشیم و مطمئن باشیم آینده بهتر خواهد بود.

 معاون امور سینمایی در ادامه با اشاره به سیاست‌های سینمایی آن را حاصل کار جلسه‌ ‌کارشناسی پنج نفر در 20 ساعت خواند و گفت: این سیاست‌ها وحی منزل نیست و 10 روز فرصت داریم تا نظرات را بشنویم و اگر نیاز است حک و اصلاح شود. باید رویکردها و افق گفته شود و هرجا اصلاح لازم بود قدم برداشته شود.

 امسال درباره‌ی فیلم استاندارد کار زیادی داریم

وی به مواردی از این سیاست‌ها اشاره کرد و گفت: در رابطه با فیلم استاندارد امسال کار زیادی داریم و در حوزه استانداردسازی تهیه‌کنندگان را در چهار گروه دسته‌بندی خواهیم کرد و کسانی که آثارشان در گروه یک باشد در سال سه فیلم می‌توانند تهیه کنند، گروه دو دو فیلم، گروه سه، یک فیلم و گروه چهار اجازه ساخت فیلم نخواهند داشت و اگر دوبار در رده چهار قرار گیرند، پروانه تهیه‌کنندگی‌شان حذف خواهد شد. این‌روند در راستایی است که گروهی فکر می‌کنند سهم ویژه‌ای دارند.

درباره‌ ساختار شورای عالی سینما در شورای هنر بحث می‌شود

شمقدری به شورای عالی سینما اشاره کرد و آن را اتفاق بزرگی دانست و گفت: ساختار تشکیلاتی این شورا قرار است در شورای هنر بحث شود و سازوکار آن با قید دو فوریت مصوب شود تا این شورا با حضور بالاترین مقام اجرایی کشور تشکیل و تصمیمات کلان گرفته شود.

 فیلم فاخر ردیف مجزایی دارد

وی تأکید بر پژوهش در فیلمنامه و پیداکردن روشی برای تنوع در موضوعات برای بالابردن مخاطبان سینما را از دیگر موارد برشمرد و در ادامه درباره فیلم فاخر اظهار داشت: فیلم فاخر ردیف مجزایی دارد و تعریف جدیدی ارایه داده‌ایم که ذیل آن عمل خواهیم کرد و فاخربودن را علاوه بر تجهیزات به قصه هم ربط دادیم و حمایت خواهیم کرد و امیدوارم با مساعدت مجلس این بودجه در سال‌های بعد بیشتر شود تا حمایت بیشتری صورت گیرد.

 پروانه نمایش‌ها به سینمای اکران و غیر اکران تقسیم می‌شود

شمقدری به صدور پروانه ساخت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: باید یک راهکاری بین جمعیت انبوه سینماگران و ظرفیت اکران به وجود آوریم. تصمیم گرفتیم پروانه‌های نمایش را به سینمای اکران و غیراکران تقسیم‌بندی کنیم و 50 فیلم را برای اکران در نظر بگیریم و سایر فیلم‌ها را سینمای غیراکران که برای آن سقف نگذاشته‌ایم.

وی افزود: فیلم‌های غیراکران می‌توانند علاوه بر نمایش‌های جشنواره‌ای نیاز تلویزیون در سال را که حدود 250 فیلم خواهد بود تأمین کنند. ضمن این‌که برای آن‌ها کف حمایتی نیز خواهیم گذاشت و به دنبال طراحی اکران مخاطب خاص برای آن‌ها هستیم و سالن‌هایی را در نظر خواهیم گرفت تا تعدادی با تبلیغات لازم نمایش داده شوند.

معاون امور سینمایی ادامه داد: در حوزه سینمای اکران تهیه‌کننده و کارگردان را جدا کردیم و کسی که فیلمش برای اکران خواهد بود، نمی‌تواند هم تهیه‌کننده و کارگردان باشد که این‌روند در سینمای غیراکران لحاظ نخواهد شد.

وی با اشاره به کارگردانان فیلم اولی و نحوه فعالیت آ‌ن‌ها اظهار داشت: به سمتی می ‌رویم تا از فناوری‌های روز استفاده کنیم و با ابزارهای جدید شرایط را مهیا کنیم و فیلمسازان اولی که فیلمشان مورد حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار می‌گیرد، ساخت فیلم‌شان به صورت دیجیتال خواهد بود و اگر نتیجه کار برای اکران مناسب بود با هزینه مرکز به 35 تبدیل می‌شود.

 کاندیدای بهترین فیلم بدون ورود به شورا پروانه ساخت می‌گیرند

شمقدری از تسهیلاتی برای برگزیدگان جشنواره فیلم فجر خبر داد و خاطرنشان کرد: از امسال دوستانی که در حوزه بهترین فیلم کاندید می‌شوند بدون ورود به شورا پروانه ساخت فیلم بعدی‌شان را دریافت می‌کنند و کارگردانانی هم که کاندید می‌شوند به سرعت پروانه ساخت کار بعدی را بدون نیاز به طرح در شورا دریافت خواهند کرد.

وی ساماندهی نمایش خانگی، فعال‌شدن شبکه اینترانت سینمایی، تأکید بر تولیدات مشترک، تشکیل بنیاد انیمیشن، توجه به بازی‌های رایانه‌ای و تمرکز دفاتر سینمایی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: حتی به دولت پیشنهاد داده‌ایم تا حوزه سینما که شامل دفاتر و لابراتوارها و موارد دیگر می‌شود، از تهران خارج شود و در شهر دیگری تمرکز داشته باشد.

در پایان سخنان معاونت سینمایی که بیش از یک‌ساعت ادامه داشت، ضمن توزیع دفترچه سیاست‌های سینمایی از حاضران خواسته شد تا نقطه‌نظراتشان را به ایمیل Cinema_ravabeteomomi@yahoo.com ارسال کنند.

از هنرمندان حاضر در این مراسم می‌توان به مرتضی شایسته، جمال شورجه، امیر سمواتی، عبدالله علیخانی، علی سلطانی، حبیب‌الله کاسه‌ساز، آرش معیریان، قاسم قلی‌پور، رضا آشتیانی، غلامرضا موسوی، هارون یشایایی، محمدرضا اعلامی، مهدی صباغ‌زاده، مسعود جعفری جوزانی، علی معلم، مسعود بهنام، محمدعلی حسین‌نژاد، مجتبی فرآورده، منیژه حکمت، علی واجد سمیعی، محسن امیریوسفی، سعید اسدی، پوران درخشنده، منوچهر شاهسواری، محمد سریر، حسن هدایت، نادر مقدس، منوچهر محمدی، امیرحسین علم‌الهدی، محمد احمدی، خسرو سینایی، سیامک شایقی، سعید حاجی‌میری، علیرضا داوود‌نژاد، علی سرتیپی، اکبر خواجویی، عزیز‌الله حمیدنژاد، غلامرضا آزادی، حبیب اسماعیلی، قاسم جعفری، تورج منصوری، مجید قاری‌زاده، فرشته طائرپور، محمدرضا تخت‌کشیان، انسیه شاه‌حسینی، سعید سیدزاده، بهزاد جهانبخش، مسعود اطیابی، محمد درمنش، مرتضی رزاق کریمی، علیرضا شجاع نوری و .....اشاره کرد.

احمد میرعلایی، شفیع آقامحمدیان، ابراهیم داروغه‌زاده، مهدی مسعودشاهی، سعید رجبی فروتن، علیرضا سجادپور، بهروز مینایی، مهدی حقیقی، بهمن حبشی و ناصر باکیده از مدیران سینمایی حاضر در این نشست بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها