وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای سال آینده در کشور کمبود برق نداریم، گفت: افزایش قیمت آب و برق برای سال 89 هنوز مشخص نشده است.
کد خبر: ۳۱۷۳۳۲

به گزارش مهر، مجید نامجو امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه افزایش قیمت آب و برق برای سال 89 هنوز مشخص نشده است، گفت: در بودجه سال 89 قیمت برق با توجه با تغییر در قیمت حامل‌های انرژی از 773 ریال به 832 ریال افزایش یافته و در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز این تکلیف وجود دارد که راندمان نیروگاه‌ها از 38 درصد به 45 درصد و تلفات شبکه از 18 درصد به 14 درصد برسد.

وزیر نیرو افزود: در رابطه با قیمت آب تکلیفی برای وزارت نیرو در نظر گرفته نشده است بلکه قانون دولت را مجاز کرده که در طول برنامه قیمت آب را تعیین و نهایی کند که در نهایت قیمتی از مردم دریافت می‌شود که دولت سهمی را به عنوان پرداخت یارانه‌ها به مردم داشته باشد.
 
وی تصریح کرد:‌ در رابطه با قیمت فاضلاب نیز دولت در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها موظف به سرمایه گذاری در بحث فاضلاب شده و پس از پرداخت سهم دولت و با در نظر گرفتن قیمت نگهداری تاسیسات قیمت انشعابات فاضلاب تعیین می‌شود.
 
نامجو تصریح کرد: سیاست وزارت نیرو این است که حتی اگر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها پیاده نشود وزارت نیرو در رابطه با تعدیل قیمتها گام بردارد.
 
عضو کابینه دهم در ارتباط با اجرای اصل 44 قانون اساسی در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در رابطه با اجرای این قانون تنها شرکت مدیریت شبکه برق ایران به عنوان شرکت حاکمیتی در اختیار وزارت نیرو باقی می‌ماند و دو شرکت دیگر که در گروه دو جدول اصل 44 قرار دارند تا سال 92 به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.
 
وی اظهار داشت: در شورای عالی اصل 44 به وزارت نیرو اجازه داده شده که اگر ادله‌ای مبنی بر اینکه کار یک شرکت حاکمیتی است از سوی وزارت نیرو ارایه شود این وزارتخانه می‌تواند شرکت مورد نظر را از جرگه واگذاری‌ها خارج نماید. به گفته وزیر نیرو از میان 110 شرکت زیرمجموعه ساتکاب تنها 4 شرکت باقی مانده که در آینده نزدیک واگذار می‌شود.
 
نامجو در خصوص واگذاری نیروگاه‌ها نیز خاطرنشان کرد: 20 نیروگاه در وزارت نیرو آماده واگذاری است که از این تعداد 10 نیروگاه به دلیل استمهال بدهی‌های خود مشکلاتی را داشتند اما بعد از حضور بنده در وزارت نیرو دستور داده شد تا 10 نیروگاهی که مشکل بدهی ندارند به سازمان خصوصی سازی ارایه شود تا در سه ماهه اول سال 89 به بخش خصوصی واگذار شود.
 
وی اصل برنامه‌های وزارت نیرو را کاهش هزینه‌ها با مهندسی ارزش، اصلاح قوانین و سرمایه‌گذاری، گسترش نیروگاه‌های تولید پراکنده دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون 6 هزار مگاوات از سوی بخش خصوصی برای گسترش نیروگاه‌های تولید پراکنده ثبت سفارش شده که حدود 80 مگاوات آنها انعقاد قرارداد و پیش پرداخت آنها نیز صورت گرفته است.
 
نامجو گفت:‌ همچنین وزارت نیرو تمهیدات ویژه‌ای برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در نیروگاههای آبی کوچک و متوسط در نظر گرفته که امید می‌رود با سرمایه‌گذاریهای این بخش در سال 89 رونق یابد.
 
وزیر نیرو همچنین از نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: این طرح می‌تواند برای اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی موثر باشد.
 
وی همچنین با اشاره به وعده این وزارتخانه برای آبگیری سد کارون 4 در پایان سال جاری علت تاخیر در این امر را مشکلات فنی و نرسیدن مخزن آب به 220 متر مکعب بر ثانیه عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون دبی مخزن این سد از حد مجاز بالاتر است و ما منتظر رسیدن این سد به حد استاندارد هستیم که پیش بینی می‌شود بتوان در 5 فروردین 89 این سد را آبگیری کرد.
 
وزیر نیرو در خصوص جبران خسارات نوسانات برق خاطرنشان کرد: اگر فردی چنین ادعایی داشته باشد و ثابت شود که خسارت از بابت نوسانات برق است شرکت‌های توزیع به عنوان متولیان این امر وارد عمل خواهند شد.
 
نامجو همچنین در خصوص نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز گفت: دولت به وزارت نیرو مجوز داده است تا بتواند هر کیلووات ساعت برق تولیدی از این انرژی ها را به قیمت 120 تومان خریداری کند اما به نظر می‌رسد باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری از سوی بخش خصوصی در همین رابطه صورت گیرد اما دولت به عنوان مشوق‌ها در برنامه پنجم توسعه شرایط خوبی را برای تشویق سرمایه‌گذاران این بخش در نظر گرفته است.
 
به گفته این عضو کابینه دهم هم اکنون تولید توربین‌های 600 کیلوواتی در کشور صورت می‌گیرد، ضمن اینکه تولید توربین‌های دو مگاواتی نیز آغاز و به کارگیری آن در پروژه‌های پایلوت استارت زده شده است.

وزیر نیرو همچنین در خصوص بهره گیری نیروگاه‌های کشور از منابع ارزی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو شش هزار و 136 مگاوات نیروگاه را برای استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی معرفی کرده و با جدیت این امر را پیگیری می‌کند به نحوی که تا کنون 2/2 میلیارد یورو از حساب ذخیره ارزی برای این نیروگاه‌های اختصاص یافته است.
 
نامجو در خصوص استفاده از مخازن سدهای کشور برای مباحث گردشگری خاطرنشان کرد: سازمان تربیت بدنی و میراث فرهنگی و گردشگری در این رابطه پیشنهاداتی به وزارت نیرو ارایه کردند که بر این اساس وزارت نیرو با تاکید بر ضرورت حفظ مسایل زیست محیطی و بهداشتی در این سدها این پیشنهادات را بررسی خواهد کرد.
 
وی گفت: وزارت نیرو در ارتباط با مدیریت مصرف آب برنامه ریزی‌های دقیقی را صورت داده که بر این اساس پیش بینی می‌شود وضعیت کشور به لحاظ سپری کردن تابستان در شرایط مطلوبی قرارداشته باشد. بنابراین مردم نباید نگران تامین آب شرب مورد نیاز خود باشند.
 
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: قیمت آب و برق برای سال 89 هنوز مشخص نیست ولی قطعاً اگر وزارت نیرو بخواهد هر گونه افزایش قیمت را در قبوض آب و برق مردم اعمال کند، حتماً زمانی اقدام خواهد کرد که قبل از آن دولت یارانه‌ها را به صورت نقدی به مردم ارایه داده باشد.
 
نامجو همچنین در خصوص مطالبات وزارتخانه‌های متبوعش به صنعت برق کشور خاطرنشان کرد: این وزارتخانه توانسته مجوز دریافت دو هزار میلیارد تومان منبع مالی را برای پرداخت مطالبات معوق صنعت برق کشور دریافت کند اما دریافت این رقم مکانیزم خاصی را می‌طلبد که در حال پیگیری برای اجرای آن هستیم.
 
وزیر نیرو همچنین در خصوص نصب کنتورهای قرائت از راه دور خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برای صنعت برق کشور طرح جامعی را تدارک دیده که براساس آن کل صنعت برق کشور هوشمند خواهد شد تا بتوان بزرگترین تولیدکنندگان را مدیریت کرد. این در حالی است که نصب کنتورهای قرائت از راه دور یکی از مواردی است که در اجرای این طرح صورت خواهد پذیرفت.
 
وی با تاکید بر اینکه برای سال آینده در کشور کمبود برق نداریم، خاطرنشان کرد: وضعیت مخازن آب پشت سدهای برقابی به میزان مطلوبی است که می‌تواند وزارت نیرو را در تامین نیاز پیک مصرف تابستان 89 یاری کند. این در حالی است که 1800 مگاوات نیروگاه جدید نیز در سال جاری وارد مدار شده است.
 
نامجو پیک مصرف تابستان را 41 هزار مگاوات عنوان و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به نیروگاه‌های موجود در مدار تولید کشور حدود 700 مگاوات مابه التفاوت تولید و مصرف داشته باشد که این رقم قابل مدیریت است و پیش بینی می‌شود با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف صرفه‌جویی 15 تا 20 درصدی توسط مشترکان را شاهد باشیم.
 
این عضو کابینه دهم در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر انتشار اوراق مشارکت ارزی خاطرنشان کرد: دولت انتشار 5/1 میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی را در سال 88 پیش بینی کرده بود که از این رقم 500 میلیون یورو به وزارت نیرو اختصاص یابد، این در حالی است که زمینه‌های لازم برای انتشار این اوراق از سوی دولت برای وزارت نیرو فراهم نشده بود؛ به همین دلیل وزارت نفت فروش 5/1 میلیارد یورو اوراق مشارکت را در هفته‌های گذشته انجام داد و قرار است منابع درآمدی آن به میزان 500 میلیون یورو به وزارت نیرو ارایه شود. بنابراین در این راستا خرده حسابی میان بنده و آقای میرکاظمی وزیر نفت وجود دارد که امید می‌رود به زودی تسویه شود.
 
وزیر نیرو در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر افزود: اولویت‌های کاری من اتمام طرح‌های نیمه تمام وزارت نیرو بود و بر همین اساس نیز تلاش این بوده تا بتوان حداقل طرحی را در سال 89 در کشور آغاز کرد. نامجو ادامه داد: در سال 89 تمرکز اصلی وزارت نیرو بر اجرای طرحهایی خواهد بود که با پیشرفت فیزیکی بالا می‌توانند به زودی به بهره برداری برسند.
 
عضو کابینه دهم در پایان خاطرنشان کرد: بودجه وزارت نیرو در سال 89 رشد مطلوبی داشته که با توجه به قول مساعد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری امید می رود از ابتدای سال جاری تخصیص‌ها آغاز شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها