تاریخ آغازین فراماسونری در ایران

فراماسون از لفظ فرانسوی فرانماسون (ترجمه لغوی بنای‌آزاد) گرفته شده و به معنی عضو انجمن‌های سری و مشهور فراماسونی است؛ گروهی که براساس اخوت با یکدیگر متحد شده‌اند.در زمان ناصرالدین شاه قاجار، میرزا ملکم خان دستگاه فراماسونی را در ایران برپا کرد و قصد او این بود که عده‌ای از مخالفین رژیم استبداد را به هم پیوسته و استفاده سیاسی از آن جمعیت بکند. مردم این انجمن پنهانی را «فراموشخانه» نامیدند، زیرا کسانی که عضویت آن را می‌پذیرفتند متعهد بودند که هرچه می‌بینند و می‌شنوند فراموش کنند.پس از میرزا ملکم نیز، شعبه‌ای از فراماسون انگلیسی و فرانسوی در ایران تشکیل شد.
کد خبر: ۳۱۳۱۴۹

مجلد چهارم از مجموعه «تاریخ آغازین فراماسونری در ایران» حاوی اسناد 41 پرونده لژ بیداری ایران از پرونده شماره 82 تا 121 می‌باشد. پیش از گزارش اسناد موجود در هر پرونده، زندگی‌نامه هریک از دارندگان پرونده ذکر شده است. کتاب تاریخ آغازین فراماسونری در ایران براساس اسناد منتشر نشده، عنوان چهارمین مجلد از مجموعه‌ای به همین نام است که به اهتمام یحیی آریا بخشایش گردآوری و تنظیم و تنسیق و توسط انتشارات مهر سوره وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی منتشر شده است. همچنین در مقدمه هر پرونده مختصری از زندگی صاحب پرونده آمده است.

مطابق فهرست بازمانده از ابراهیم خان حکیم‌الممالک عضو شاخص لژ بیداری و نیز اسنادی که اسماعیل رائین در کتاب فراموشخانه و فراماسونری، لژ بیداری ایران 121 عضو داشت و از این رو می‌توان گفت که در چهار مجلد کتاب تاریخ آغازین فراماسونری در ایران، پرونده همه اعضای این لژ منتشر شده است. البته به گفته یحیی آریا بخشایش 11 پرونده دیگر هم در این باره وجود دارد که در جلد پنجم این مجموعه چاپ خواهد شد.

این کتاب در 905 صفحه با شمارگان 2500 جلد توسط سوره مهر منتشر و با بهای 12000 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مهین سالا‌ری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها