ساعتی برای 3.7 میلیارد سال

دقیقترین ساعت جهان ساخته شد

فیزیکدانان در موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی آمریکا نسخه ای بهبود یافته از ساعت تجربی اتمی را بر اساس یک تک اتم آلومینیوم ساخته اند که طی 3.7 میلیارد سال آینده یک ثانیه جا به جا نشده و عقب نخواهد ماند.
کد خبر: ۳۱۰۹۹۳

این ساعت با چنین ویژگی دقیقترین ساعت در جهان بوده و نسبت به ساعت پیشین اتم جیوه از دقتی دو برابر بیشتر برخوردار خواهد بود. این ساعت نسخه دوم «ساعت منطق کوانتومی» این موسسه است که به دلیل استفاده از فرایندی که در ذخیره سازی اتمی اطلاعات در رایانه های آزمایشی کوانتومی مورد استفاده قرار می گیرد به این نام شهرت یافته است.

این نسخه از دقتی دو برابر دقت ساعت نسخه اصلی NIST-F1 برخوردار است. به دلیل اینکه مفهوم بین المللی ثانیه بر اساس اتم «سزیم» تشریح شده است این اتم به عنوان مقیاسی برای زمانبندی های رسمی به جا مانده است و هیچ ساعتی از نظر دقت نمی تواند با ساعت استاندارد سزیمی NIST-F1 این موسسه رقابت کند.

با این حال ساعت ارتقا یافته منطق کوانتومی با کمک یک تک یون آلومینیومی که در میدانی الکتریکی به دام افتاده و در فرکانس نور ماورا بنفش 100 هزار بار بلندتر از فرکانس های مایکروویو مورد استفاده در ساعت NIST-F1 حرکت می کند، ساخته شده است. بالاتر بودن فرکانس نور یکی از عواملی است که در دقت و درستی ساعتها بسیار تاثیرگذار است.

ساعت ارتقا یافته نسبت به ساعت اصلی تفاوتهای زیادی دارد که از آن جمله استفاده از یون همراهی است که کارکرد ساعت را موثرتر خواهد کرد. در این ساعت از یک یون منیزیم برای خنک کردن یون آلومینیومی و ارسال سیگنال هایی برای ردیابی تیک و تاک ساعت استفاده شده است.

بر اساس گزارش پاپ ساینس ، جدا از کاربردهای آشکار یک ساعت، دقیقترین ساعت جهان از کاربردهای بیشماری برخوردار است. دقت بسیار زیاد ساعت های نوری در حال حاضر توانسته است رکوردی را اندازه گیری های مهم فیزیکی و کیهان شناسی به ثبت برساند و ساعت های نسل جدید می توانند به حسگرهای گرانشی برای کشف منابع طبیعی زیرزمینی و مطالعات بنیادین زمین تبدیل شوند و همچنین می توان از آنها در سیستم های ردیابی فوق دقیق برای فرود آمدن هواپیماها استفاده کرد.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها