گروه اقتصاد: رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر آثار تورمی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: پیش‌بینی‌های فعلی درباره نرخ تورم مربوط به شرایط قبل از اجرای این قانون بوده است. به گزارش ایسنا، محمود بهمنی در جمع خبرنگاران افزود: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قطعا آثار تورمی دارد که باید جدای از پیش‌بینی قبلی محاسبه شود. آثار اجرای این قانون به نحوه و زمان اجرا بستگی دارد. یعنی این که قانون یکباره اجرا شود یا بتدریج، اما به هر شیوه که اجرا شود، نرخ تورم در هر دو شیوه جداگانه محاسبه و اعلام می‌شود.
کد خبر: ۳۰۹۴۸۶

وی گفت: نرخ تورم در پایان دی‌ماه تا هفته آینده تولید می‌شود ولی احتمال می‌دهیم این نرخ به نسبت پایان آذرماه بین نیم تا حدود یک درصد کاهش یابد.وی افزود: قطعا نرخ تورم تا پایان دی‌ماه کاهش می‌یابد چرا که روند کاهشی بوده است. میانگین شاخص افزایش قیمت‌‌ها در پایان آذرماه 5/13 درصد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر قطعی بودن حذف صفرها از واحد پول ملی اظهار کرد: تاریخ حذف صفرهای پول ملی هنوز مشخص نیست و به عبارت دیگر، تا قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا و آثار آن ارزیابی نشود، این کار انجام نمی‌شود و قطعا تغییر واحد پول ملی نیز پس از حذف صفرها انجام می‌شود.بهمنی اظهار کرد: درباره این‌ که پایه پولی به چه اسمی تغییر کند، هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن اشاره به تصمیمات بانک مرکزی برای بازگرداندن معوقات بانکی، گفت: بانک مرکزی با همکاری مدیران عامل بانک‌ها، کمیته‌هایی را تشکیل داده تا خود بانک‌ها بدهکاران را تقسیم‌بندی و از آنان دعوت کنند، چرا که بدهکاران از نظر بانک مرکزی، متفاوت هستند. برخی بدهکاران، تولیدکننده یا تاجرند که تسهیلات دریافتی را در محل اعلام کرده هزینه کرده‌اند. بانک‌ها با این بدهکاران تعامل کرده، برای وصول مطالبات برنامه‌ریزی می‌کنند اما بحث اصلی بانک مرکزی، افراد حقیقی و حقوقی است که تسهیلات بانکی را در محل‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرده، نه کالایی وجود دارد که آن را ضبط کنیم و نه پولی که برگردد، بانک مرکزی با این افراد برخورد می‌کند.

بهمنی با اشاره به درخواست ضامن از سوی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج به زوج‌های جوان گفت: براساس دستورالعملی که از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده‌ایم، متقاضیان تسهیلات ازدواج می‌توانند بدون نوبت به بانک‌ها مراجعه یا از طریق اینترنت از داخل منزل ثبت‌نام کنند که ظرف مدت بسیار کوتاهی، وام آنان پرداخت می‌شود. این تسهیلات خارج از هر حدمجاز و نوبت پرداخت می‌شود. ضامن وام ازدواج نیز 2 نفر است ولی به هیچ‌وجه تکلیف نکرده‌ایم که ضامن‌ها حتما باید کارمند باشند، بنابراین یک تاجر یا کاسب نیز می‌تواند ضامن شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها