کلینیک دندانپزشکی

سکته بر اثر عفونت‌ دندان

طبق مطالعات انجام شده در دهه اخیر، مسائل مهمی در مورد رابطه میان سلامت عمومی افراد و بهداشت دهان و دندان آشکار شده است و این مطلب نشان دهنده تأثیر بیماری‌های دهانی بر روی محدوده گسترده‌ای از دستگاه‌های مختلف بدن است. اکنون حدود 75 درصد مردم دنیا گرفتار نوعی از بیماری‌های لثه و دندان هستند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نه تنها سبب بروز بیماری‌های مربوط به حفره دهان (پوسیدگی دندان، پلاک دندان، جرم دندان، بیماری لثه و...) می‌شود بلکه می‌تواند دستگاه‌های حیاتی بدن را تهدید کند و حتی سبب مرگ بیمار شود. بیماری‌های مختلف بدن که ممکن است تحت تأثیر عفونت‌های دهانی قرار گیرند به این شرح است:
کد خبر: ۳۰۵۸۰۰

بیماری‌های قلبی عروقی

براساس پژوهش‌های انجام شده در انجمن پریودنتیست‌های (متخصصان لثه) آمریکا افرادی که دچار بیماری پریودنتال (بیماری لثه و استخوان‌های اطراف دندان) هستند، 2 برابر افراد سالم دچار بیماری قلبی می‌شوند. متخصصان میکروبیولوژی سانتیاگو می‌گویند مسواک زدن مناسب و نخ کشیدن دندان بیشتر از آن که لبخند بر لب‌های شما بنشاند، از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند. بعضی مطالعات نشان داده است 25 درصد افرادی که بیماری لثه دارند بیماری قلبی هم دارند. تأثیر عفونت‌های دهان و دندان بر روی بیماری‌های قلبی حتی بیش از تأثیر کلسترول و تری گلسیرید خون است.

سکته‌های مغزی قلبی

بیماری‌های دهان و دندان یک عامل بسیار خطرساز مستقل برای سکته محسوب می‌شود و بنابر یک تحقیق صورت گرفته 25 درصد بیماران سکته کرده عفونت دندانی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

بیماری دیابت

ارتباط میان دیابت و بیماری‌های لثه بخوبی اثبات شده است. افزایش شیوع و شدت بیماری‌های لثه‌ای در بیماران دیابتی منجر به آن شده است که بیماری‌های دهانی به عنوان ششمین عارضه دیابت عنوان شوند. در مطالعه‌ای مشخص شد بیماری‌های لثه‌ای اختلال در تنظیم قند خون افراد دیابتی را تشدید می‌کند و نیز درمان بیماری لثه‌ای سبب کنترل بهتر قند خون در این بیماران می‌شود. میزان مرگ و میر دیابتی‌های مبتلا به بیماری شدید لثه برابر دیابتی‌هایی است که به این بیماری مبتلا نیستند.

زایمان‌های غیر طبیعی

تولد نوزادان نارس و کم وزن علت مهم مرگ و میر در نوزادان است. این نوع تولدها باعث افزایش خطر مرگ نوزادان در سال اول و ایجاد مشکلات فراوان در دوران کودکی و بزرگسالی است. بیماری لثه شدید در زنان باردار ممکن است عامل خطرزای مهم برای تولد نوزاد نارس باشد. خطر وقوع زایمان‌های غیرطبیعی در مادران دارای بیماری‌های شدید لثه 5/7 برابر مادران سالم است.

عوارض پوستی

همچنین در مطالعات صورت گرفته نمونه‌هایی از کهیر و آلوپسی (ریزش موی موضعی) با علت عفونت دندانی گزارش شده است.

آلزایمر و کاهش حافظه

ارزیابی‌های جدید نشان داده است میان عفونت‌های دهان و دندان و کاهش حافظه افراد در سالمندی ارتباط مستقیمی وجود دارد. بر اساس ارزیابی ها، مواد التهابی که به علت عفونت لثه در بدن تولید می‌شود با تخریب رگ‌های خونی بافت‌های مختلف از جمله بافت مغز، موجب اختلال در خونرسانی مغز و افزایش خطر تحلیل سلول‌های عصبی در سالمندی است. در افرادی که بخشی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند، احتمال ابتلای آنها به بیماری آلزایمر یا فراموشی مفرط در مقایسه با افرادی که دندان‌های سالم دارند، 2 برابر است. افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند سطح سلامت دهان و دندان آنها بسیار پایین است.

بیماری‌های ریوی و عوارض تنفسی

مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماری‌های پریودنتال می‌تواند باعث اثرات سیستمیکی همچون تصلب شرایین، بیماری‌های ریوی مانند ذات‌الریه و ناهنجاری‌های انسدادی مزمن (برونشیت مزمن و آمفیزم) شود.

بیماری‌های روانی و عصبی

نقش دندان‌ها در حفظ و زیبایی و قدرت جویدن و صحبت کردن غیرقابل انکار است و نبودن دندان‌های سالم و زیبا مخصوصاً برای بانوان و دوشیزگان اثرات روانی زیادی باقی می‌گذارند. همچنین افرادی که به بوی بد دهان دچار هستند اکثراً منزوی شده و گرفتار بیماری‌های اعصاب و افسردگی می‌شوند.

بوی بد دهان

امروزه بیش از 40 درصد مردم دنیا از بوی بد دهان رنج می‌برند این بیماری علل و عوامل زیادی دارد ولی 85 درصد علل آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، وجود دندان پوسیده و لثه بیمار است.

چند نکته مهم

افرادی که از بی‌دندانی رنج می‌برند به علت از دست رفتن و کاهش فانکشن جویدن، تمایل بیشتری به صرف غذاهای پر چربی که بلع راحت تر دارند، دارند و این مساله سبب بالا رفتن کلسترول مضر خون می‌شود که خود ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد و همچنین احتمال بیماری چاقی را نیز افزایش می‌دهد.

سلامت دهان و دندان و استعمال دخانیات

در صورت استعمال دخانیات در طولانی مدت رنگ دندان‌ها زرد تیره شده و بعلاوه فهرستی از انواع ناراحتی‌ها و مشکلات دهانی برای فرد به وجود می‌آید. ریزش دندان‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل استعمال دخانیات است. همچنین باعث ایجاد پلاک‌های میکروبی سخت در اطراف دندان ایجاد حفره در بین دندان می‌شود و شل شدن استخوان و بافت محافظ دندان زخم‌های دهانی و سرطانی دهان می‌شود.

بیماری لثه، بیماری خاموش

بازکردن دهان در مقابل دندانپزشک چیزی شبیه باز کردن کاپوت اتومبیل در مقابل مکانیک است، لثه‌ها یک کتاب حجیم در مورد سلامت جسم انسان، اطلاعات در اختیار فرد قرار می‌دهند. بالغ بر 90 درصد از وضعیت سیستمیک بدن نظیر بیماری قلبی به راحتی با نگاهی به دهان قابل تشخیص است.یک متخصص می‌تواند ارتباط سلامت دهان و دندان را با سلامت کل بدن تشخیص دهد برای مثال بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان، ایدز، سرطان‌های دهان، صرع، لوسمی (سرطان خون) نارسایی کلیه با نگاهی به دهان و لثه‌ها قابل تشخیص است.

چند توصیه

مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار، مسواک زدن صحیح روزی 2 مرتبه، استفاده از نخ دندان، ترمیم دندان‌های پوسیده، کشیدن ریشه‌ها و دندان‌های خراب عفونی و غیر قابل ترمیم مراقبت کافی از لثه‌ها، جایگزینی دندان‌های از دست رفته، کاهش مصرف تنقلات، نوشابه‌های گازدار، خوردنی‌های شیرین و قند، استفاده از سبزیجات، لبنیات و گوشت در سبد غذایی و عدم استعمال دخانیات.

برای داشتن بدنی سالم، مراقب دندان‌هایتان باشید.

دکتر مهرداد خداداد
پروتزیست دهان و دندان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بردیا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
۰
۰
کاش منم جونم بیاد بالا خسته شدیم از نداری بدبختی بمیریم راحت شیم

نیازمندی ها