وزیر ارشاد: پیگیری می‌کنیم

تالار قشقایی ترک برداشت

گروه فرهنگ و هنر - مهدی یاورمنش: یک تهران است و یک تئاتر شهر. آن وقت چند سال است که بر اثر فعالیت‌های ساختمانی در زمین مجاورش، ترک‌های بزرگ و کوچک بر پیکر آن افتاده و همه تنها به تماشا نشسته‌اند. گویا بارندگی‌های اخیر هم در ترک جدیدی که دیواره تالار قشقایی تئاترشهر خورده بی‌تاثیر نبوده است.
کد خبر: ۲۹۹۹۰۱

به هیچ‌وجه قصد نداریم تا پیاز داغ ماجرا را زیاد کنیم و از وقوع فاجعه‌ای به همین زودی خبر دهیم، اما واقعیت این است که امروز هم به خاطرساخت و ساز و هم به خاطر مترو دور تا دور تئاترشهر را گودبرداری و خاکبرداری کرده‌اند واین بنا را که به ثبت ملی هم رسیده و به یکی از نمادهای معماری شهر تهران تبدیل شده، در خطر قرار داده‌اند. می‌گوییم قرار داده‌اند چون واقعا این کاری است که مسوولان پیشین شهرداری با غفلت مدیران وقت وزارت ارشاد اسلامی انجام داده و اوضاع را به شرایط وخیم امروز رسانده‌اند.

شاید در واکنش به این نگرانی‌ها بگویید چندان هم نباید دلواپس بود، چرا که شامگاه چهارشنبه هفته گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی معاون هنری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و مدیر مجموعه تئاتر شهر از این مجموعه تئاتری دیدار کردند و تصمیم گرفتند تا برای مقابله با خطراتی که آن را تهدید می‌کند، تمهیداتی بیاندیشند، اما در پاسخ باید گفت که صفارهرندی هم زمانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود از تئاترشهر دیدار کرد و قول‌های زیادی در این باره داد که هیچ یک به سرانجامی نرسید و کار به این جا کشید که ترکی بزرگ برای چندمین بار بر دیوار تالار قشقایی تئاترشهر بنشیند.

در دیداری که سیدمحمد حسینی از تئاترشهر داشت، پس از شنیدن سخنان حسین پارسایی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی، گفت: برای حل مشکل ساختمان مجاور تئاترشهر با توجه به رابطه‌ خوبی که با دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری داریم، در اولین فرصت موضوع را پیگیری می‌کنیم.

گره کور بازسازی تئاتر شهر

وزیر ارشاد همچنین درباره بازسازی مجموعه تئاتر شهر هم تاکید کرد: بازسازی باید کامل و اشکالات ساختمان برطرف شود. اگر در بودجه امسال نتوانیم رقمی را به بازسازی اختصاص ‌دهیم، در سال آینده با افزایش اعتبار بخش فرهنگی این بودجه را تامین می‌کنیم.

وی متذکر شد: به دوستان عمرانی گفته‌ایم که از اینجا بازدید کنند. ما به جای دعوای سیاسی سعی می‌کنیم با دوستان گفتگو کنیم و مسائل را با تفاهم و دوستی دنبال کنیم.

آنچه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد با گفتگو و تفاهم بزودی حل شود، عملیات ساختمانی در ضلع جنوبی تئاترشهر است که به نظر می‌رسد بر اثر ندانم‌کاری مسوولان به گره‌ای کور تبدیل شده و تلاش‌های گذشته را ناکام گذاشته است.

در همین ارتباط معاون هنری وزیر ارشاد که در این دیدار حضور داشت، تاکید کرد مصوبات شهرداری در این مورد تا کنون بی‌نتیجه مانده و ثمری نداشته است.

محمدحسین ایمانی‌خوشخو با اشاره به برگزاری جلسه مشترکی که چند ماه پیش با مسوولان شهرداری انجام شده بود،یادآور شد: در آن نشست که با حضور کارشناسان شهرداری برگزار شد، مصوباتی به تصویب رسید تا امنیت مجموعه تئاترشهر حفظ شود. اما این مصوبات همچنان بی‌نتیجه مانده و هر بار که موضوع را پیگیری می‌کنیم، با این پاسخ روبه‌رو می‌شویم که ماجرا در حال پیگیری است.

ساخت و ساز غیراصولی

در این دیدار، حسین پارسایی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی هم با ارائه توضیحاتی به وزیر ارشاد گفت: در دوره‌ شهرداری پیشین تصمیم گرفته شد که در ضلع جنوبی مجموعه تئاترشهر مسجدی ساخته شود که کارهای ساختمان منجر به ترک برداشتن بخشی از دیواره بیرونی تالار قشقایی شد.

وی هشدار داد: از آنجا که ساختمان تئاترشهر حالت مدور دارد، اگر بخشی از آن دچار مشکل شود، کل ساختمان در معرض فروپاشی قرار خواهد گرفت که بویژه این خطر در فصل بارش جدی‌تر می‌شود.

با ترک برداشتن دوباره ساختمان تئاترشهر و گشوده شدن پرونده ساخت‌وساز غیراصولی در ضلع جنوبی آن ، امید می‌رود این بار مسوولان شهر تهران و دولت در کنار هم بنشینند و برای رفع این مشکل فکری اساسی کنند. به نظر می‌رسد بهترین چاره، توقف عملیات ساختمانی و پرکردن گود برداری زمین کنار تئاتر شهر است تا این عرصه دوباره در اختیار این مجموعه هنری قرار بگیرد.

تئاترشهر تهران در سال 1350 خورشیدی گشایش یافت و از آن روز به قلب تپنده هنرهای نمایشی کشور تبدیل شده است. این مجموعه در حال حاضر دارای سالن‌های اصلی، قشقایی، سایه، چهارسو، کوچک و کارگاه نمایش بوده و هر شب میزبان صدها تماشا گر علاقه‌مند به تئاتر است.

اعزام گروه‌های موسیقی به 5 کشور اروپایی

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجرای سمفونی عدالت و صلح در تالار وحدت، گفت: امسال به 5 کشور اروپایی گروه‌هایی را برای اجرای آثار سمفونی اعزام می‌کنیم.

وی با بیان این مطلب افزود: با این که فرهنگ ایرانی ما از دیرباز، فرهنگ صلح و آرامش بوده است، متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم چهره واقعی‌مان را به جهانیان معرفی کنیم.

حسینی با بیان این‌که امیداریم امسال تحولات فرهنگی خوبی در منطقه داشته باشیم، بیان کرد: امسال در 5 کشور اروپایی گروه‌هایی را برای اجرای سمفونی اعزام می‌کنیم تا شاهد تحولات در این زمینه باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در حال حاضر عید نوروز رسما در سازمان ملل ثبت شده است، اضافه کرد: امیدواریم با مشترکاتی که با کشورهای منطقه داریم، بتوانیم یک پیوند ناگسستنی با آنها برقرار کنیم و تمام مردم زیر سایه صلح زندگی کنند. همچنین امیدواریم ملت‌ها بیدار باشند و دست در دست هم بگذارند تا مستکبران فعالیت‌هایشان را انجام ندهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها