بریتانیا از احیای مذاکرات با طالبان حمایت می‌کند

برنامه ریزی انگلیس برای اضمحلال طالبان از درون

گروه بین‌الملل: انگلیس طرحی تدوین کرده است که بر اساس آن همزمان با آغاز مذاکره بین دولت افغانستان و نمایندگان طالبان نام این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی سازمان ملل حذف خواهد شد تا امکان توقف درگیری‌ها در این کشور فراهم آید. نشریه آلمانی اشترن، اولین مرجع خبری بود که روز جمعه طی گزارشی از دستیابی به اطلاعاتی خبر داد که در چارچوب آن مقام‌های لندن پیشنهاد کرده‌اند دولت افغانستان و نمایندگان طالبان مذاکراتی را با هدف دستیابی به صلح طی یک دوره دو ساله آغاز کنند.
کد خبر: ۲۹۴۶۴۷

اگرچه این اولین بار نیست که طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان احتمال آشتی با طالبان را مد نظر قرار می‌دهند اما گفته می‌شود رویکرد جدید مصالحه با «شورای کویته» به عنوان عالی‌ترین مرجع رهبری این گروه را دربرمی‌گیرد.

در این طرح پیشنهاد شده نام آن دسته از رهبران طالبان که به روند آشتی می پیوندند از فهرست سیاه سازمان ملل حذف شود.

وزارت امور خارجه بریتانیا از اظهارنظر در مورد این خبر خودداری کرده است. با این حال گفته می‌شود کشورهای زیادی به حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان توصیه کرده‌اند سیاست آشتی با طالبان را در دور دوم ریاست‌جمهوری با جدیت بیشتری پیگیری کند.

اشترن در گزارش خود سندهایی را منتشر کرده که بظاهر مکاتبات داخلی وزارت امورخارجه بریتانیا است. این اسناد تنها راه پایان دادن به بحران امنیتی افغانستان را گفتگو با طالبان توصیف کرده که در هر دو حال ختم به موفقیت یا ناکامی به واسطه ایجاد شکاف در طالبان راه را بر تضعیف این گروه هموار می‌کند.

استعمار پیر در اینجا هم خواستار اعمال همزمان تئوری «هویج و چماق» شده وهمزمان با آغاز گفتگوها تشدید فشارهای نظامی بر این گروه پیش‌بینی شده است.

طرح سه مرحله ای

به اعتقاد استراتژیست‌های انگلیسی، طرح گفتگو با طالبان که در واقع برنامه اضمحلال این گروه نام میگیرد در سه سطح اجرایی می‌شود.

نخست کار تاکتیکی شامل بازگشت جنگجویان پیاده و فرماندهان متوسط؛ دوم بخش عملیاتی متضمن بازگشت والیان خودخوانده طالبان، فرماندهان ارشد و نیروهای آنها و مرحله آخر که بخش استراتژیک خوانده شده «آشتی و توافق با شورای کویته» خواهد بود.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن سطوح، اولین برگزاری لویه جرگه یا مجمع ریش‌سفیدهای افغان برای بازنگری در قانون اساسی و اصلاح آن به گونه‌ای که نظر شورای کویته جلب شود پیش‌بینی شده است.

جنگ برای پول

سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا موسوم به 6 MI سرتیپ دوم گرائم لمب را به افغانستان فرستاده تا طالبان را راضی کند سلاح‌های خود را زمین بگذارند.لمب اعتقاد دارد بسیاری از اعضای جوان طالبان نارضایتی‌ها و مطالباتی دارند که در صورت رسیدگی به آنها حاضرند سلاح‌ خود را کنار بگذارند. به گمان او بخش اعظم نیروهای افغان طالبان به خاطر شیوع بیکاری و با هدف کسب درآمد به این گروه پیوسته‌اند.مقامات اطلاعاتی بریتانیا با این استدلال به دنبال فراهم آوردن امکان جدایی این دسته از اعضای طالبان با ارائه مشوق‌های مالی و اعطای عفو همزمان با تشدید فشارهای مالی و نظامی به این گروه با جلوگیری از کشت خشخاش و تولید مواد افیونی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها